گروه بازار پول: فلز زرد هفته جدید را با کاهش قیمت شروع کرد، اما هنوز تا پایان هفته‌ای که برای آن تشدید نوسان‌ها پیش‌بینی شده راه درازی مانده است. اونس طلا هفته گذشته در تمام ۵ روز کاری افت و خیزهای شدیدی را تجربه کرد تا کارشناسان برای هفته‌ای که سیلی از داده‌ها را همراه خواهد داشت، پیش‌بینی بی‌ثباتی بازار را داشته باشند. این بی‌ثباتی در روزی که بازارهای مالی نگران داده‌های بد از اقتصاد چین بودند به چشم آمد. طلا در ماه ژانویه با رشد ۵/۸ درصدی بهترین عملکرد ماهانه خود در سه سال گذشته را ثبت کرد و افت آن در نخستین روز کاری ماه فوریه چندان باعث شگفتی نشد. اما بازار روز دوشنبه با عوامل افزایشی‌ای روبه‌رو بود که در برابر افت طلا مقاومت می‌کردند. اونس که هفته گذشته با ۱۱ دلار کاهش روی قیمت ۱۲۸۳ دلار ایستاده بود، در نخستین روز کاری هفته در نتیجه «سودگیری» معامله‌گران و «عقب‌نشینی اصلاحی» بعد از رشد ژانویه، رو به کاهش گذاشت. بازار فلزهای گرانبها روز گذشته بیش از هر داده‌ای چشم به آمار اقتصادی چین داشت، گرچه وضعیت مبهم اقتصاد اروپا نیز مورد توجه بود. شاخص مدیران خرید چین که از سوی موسسه HSBC اعلام می‌شود روز دوشنبه با افت روبه‌رو بود. دوشنبه همچنین اعلام شد که بخش تولید چین برای دومین ماه پیاپی کوچک شده است. این اخبار می‌تواند نشانه کاهش تورم در چین باشد، در حالی که اقتصاد جهان از تورم منفی در هراس است. اقتصاد اروپا هم‌اکنون با تورم منفی

۶/۰ درصد روبه‌رو است. اخبار بد اقتصادی از چین در گذشته می‌توانست تردیدهایی را در مورد میزان خرید طلا توسط این کشور ایجاد کند اما در شرایط کنونی اقتصاد جهان باعث افزایش نگرانی‌ها و تشدید خرید طلا به عنوان سرمایه امن می‌شود. روز دوشنبه بازارهای اروپایی واکنشی منفی به آمار بد از دومین اقتصاد بزرگ جهان نشان دادند و این ریزش در بازار طلا در مقطعی به رشد قیمت‌ها کمک کرد. دوشنبه همچنین نخستین روز کامل فعالیت بازارها پس از اعلام رشد ایالات متحده در سه ماه سوم سال بود. کاهش رشد آمریکا نسبت به پیش‌بینی‌ها روز جمعه باعث افزایش قیمت طلا شد اما ادامه رونق در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان همچنان روی طلا فشار وارد می کند. چهارشنبه گذشته در پی نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو بیانیه‌ای منتشر شد که در آن عبارت «زمان قابل توجه» در مورد زمان مورد نیاز برای افزایش نرخ‌های بهره حذف شده بود. افزایش نرخ‌های بهره ایالات متحده می‌تواند باعث کاهش قیمت فلز زرد بشود.

روز گذشته تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران قیمت ۱۲۷۲ دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. اما دوشنبه نخستین روز از هفته بود و قیمت طلا در ۴ روز باقیمانده ممکن است با نوسان‌های بیشتری مواجه شود. کارشناسان می‌گویند که در روزهای پیش رو انتظار نوسان‌های بیشتر را دارند چراکه همزمان با انتشار آمارهای مختلف، بازارها تلاش خواهند کرد خود را از سویی با بیانیه چهارشنبه گذشته فدرال رزرو و از سوی دیگر با عدم قطعیت ژئوپلیتیک هماهنگ کنند. مهم‌ترین داده هفته یعنی میزان اشتغال‌زایی اقتصاد ایالات متحده و نرخ بیکاری این کشور روز جمعه منتشر خواهد شد. تازه‌ترین تحلیل فنی «اینوستینگ» نیز نشان می‌دهد قیمت طلا در روزهای آینده بیشتر از هر چیزی تحت‌تاثیر آمارهای اقتصادی آمریکا قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، این تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در روزهای آینده ۱۲۵۲ دلار در هر اونس خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو می‌شود. سطح مقاومتی قیمت طلا هم در کوتاه مدت ۱۳۰۰ دلار خواهد بود و اگر طلا بتواند این سطح مقاومتی مهم را بشکند در کوتاه‌مدت با افزایش بیشتری مواجه می‌شود. آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله وضعیت تولیدات صنعتی قرار است در روزهای آینده منتشر شود، اما چنان که اشاره شد به نظر می‌رسد گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا مهم‌ترین عامل موثر بر روند تحولات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد بود. این گزارش تا حد زیادی وضعیت کلی اقتصاد آمریکا را نشان خواهد داد.