ایرنا: یک منبع آگاه از اعلام نرخ توسط کانون صرافان ایران به‌صورت آزمایشی خبر داد و گفت: پس از گذران مرحله آزمایشی و رفع اشکالات، نرخ ارز به‌صورت رسمی توسط این کانون اعلام می‌شود. این منبع آگاه اظهار کرد: از آنجا که باید عددی مشخص توسط کانون صرافان اعلام شود و نباید اشتباهی در آن صورت گیرد، محاسبات باید لحظه‌به‌لحظه انجام شود که این امر دارای پیچیدگی‌های خاص است.

او همچنین گفت که باید تمام مشکلات قبل از رونمایی رفع شود و به همین دلیل نمی‌توان روز دقیقی را برای اعلام نرخ‌ها مشخص کرد و این زمان ممکن است ۲ یا حتی ۱۰ روز دیگر باشد.

او میانگین موزون خرید به‌علاوه میانگین موزون فروش را فرمول تعیین نرخ ارز اعلام کرد و گفت: به‌عنوان مثال اگر در روز جاری ۱۰۰ هزار دلار ارز در بازار توسط ۱۰ صراف معامله شده باشد که سهم هر یک نیز متغیر و با نرخ متفاوت باشد، باید برای تعیین نرخ ارز، نرخ فروش تمام صرافی‌ها را تجمیع و میانگین آن را روی صفحه کانون صرافان قرار داد.

این منبع آگاه درباره مشکلات تعیین نرخ ارز توسط کانون صرافان، گفت: از آنجا که نرخ ارز در تهران، شهرستان‌ها و مرز متفاوت است، تعیین میانگین نرخ ارز برای کل کشور کاری مشکل است.

وی در توضیح دیگر مشکلات اعلام نرخ ارز نیز اظهار کرد: تمام صرافان پس از قطعی شدن معاملات و دریافت وجوه آن را در سامانه سنا ثبت می‌کنند و این در حالی است که این امکان وجود دارد ارز را در روز گذشته و با نرخ همان روز فروخته باشند، اما از آنجا که پول خود را در روز بعد دریافت کرده‌اند معامله مذکور را در روز بعد و پس از دریافت وجه در سامانه سنا ثبت ‌کنند؛ بنابراین نرخ ثبت شده در سامانه متعلق به روز گذشته است و نمی‌تواند مبنای محاسبات در روز جاری باشد و در نهایت این امر مشکلاتی را برای معدل گیری ایجاد می‌کند.