گروه بازار پول: بهای اونس طلا که در نخستین روز کاری هفته ۱۳ دلار افت کرده بود، در دومین روز ۱۱ دلار رشد کرد تا روز سوم همراه با اخبار مربوط به نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو سر شود. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۲۸۱ و ۱۲۹۲ دلار ایستاده بود، روز گذشته تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۸۸ دلار رسید. رشد روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و افت شاخص دلار از اوج ۱۲ ساله خود بود. بازارهای سهام ایالات‌متحده نیز در این روز در پی انتشار گزارش‌های بازدهی سه ماهه کمتر از انتظار شرکت‌ها شاهد افت شاخص‌ها بودند. شاخص دلار نیز در این روز از اوج این هفته خود پایین آمد تا قیمت‌های بازار فلزهای گرانبها با حمایت روبه‌رو شود.

درست پیش از گشایش بازارهای سهام در روز سه‌شنبه، شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت گزارش درآمدهای خود را منتشر کردند که داده‌های بدتر از انتظار آنها باعث افت شاخص‌های بازارهای سهام و رشد طلا شد. اقتصاد آمریکا روز سه‌شنبه داده‌های مهم دیگری را نیز به بازارها مخابره کرد. میزان سفارشات کالاهای بادوام مهم‌ترین این آمار بود که افت آن به روند کاهشی قیمت طلا پایان داد. دیگر داده‌ها شامل شاخص بهای مسکن S&P/Case-Shiller، شاخص خرید مدیران بخش خدمات، شاخص اعتماد مصرف‌کننده و میزان فروش خانه‌های تازه‌ساز بود. این آمار، داده‌های متفاوتی در بر داشتند تا در مجموع اثر اندکی بر بازارها داشته باشند. یک خبر جالب روز سه‌شنبه کاهش حجم معاملات بازار نیویورک به دلیل شرایط سخت آب و هوایی بود. بازار نیویورک در کنار لندن یکی از دو بازار عمده طلا در جهان است. با این حال حتی با رشد طلا هم انتظار برای معلوم شدن نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو به پایان نرسید.

مهم‌ترین خبر بازارهای ارز در روز سه‌شنبه نوسان فرانک سوئیس و تداوم افت روبل روسیه بود. در این روز یکی از مقام‌های «بانک ملی سوئیس» اعلام کرد این بانک ممکن است برای کاهش ارزش پول این کشور دوباره در بازارها دخالت کند. از سوی دیگر موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پور»، روز دوشنبه رتبه اعتباری روسیه را برای اولین‌بار در یک دهه گذشته به زیر رتبه سرمایه‌گذاری کاهش داد تا روبل سه‌شنبه تحت‌فشار مضاعفی قرار بگیرد. تشدید تنش‌ها در اوکراین هم تبدیل به عامل فشار روی روبل شده است. سه‌شنبه یورو با «پوشش کوتاه‌مدت» روبه‌رو بود.

نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد و بیانیه پایانی آن آخر وقت چهارشنبه منتشر شد. پوشش جزئیات این بیانیه در این گزارش ممکن نبود، اما بازگشت انتظار به بازارها در آستانه این گزارش مشهود بود. اونس روز چهارشنبه را با ادامه رشد روز قبل آغاز کرد اما خیلی زود با تشدید حالت انتظاری رو به کاهش گذاشت. با این همه اخبار تازه از مواضع حزب چپ «سیریزا» برنده انتخابات پارلمانی یونان در روز یکشنبه، به افزایش خرید طلا کمک کرد. حالت انتظاری در بازارهای ارز نیز به افت شاخص دلار کمک کرد تا طلا با حمایت بیشتری روبه‌رو شود.

در هفته‌های گذشته بانک‌های مرکزی عمده جهان اخبار مهمی برای بازارها داشته‌اند و این باعث تشدید توجه‌ها به نشست همیشه موردتوجه بانک مرکزی آمریکا شده است، اما اینکه بیانیه پایانی نشست فدرال‌رزرو داده‌های شوکه‌کننده‌ای داشته باشد دور از ذهن است. مهم‌ترین موضوعی که کارشناسان در بیانیه چهارشنبه به‌دنبال آن خواهند بود، نشانه‌هایی است از زمان آغاز افزایش نرخ‌های بهره. رشد اقتصاد آمریکا و پایان سیاست تسهیل کمی در اکتبر ۲۰۱۴ باعث شکل‌گیری انتظارها مبنی بر افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو در میانه‌های سال ۲۰۱۵ شد؛ اما گرفتاری‌های اقتصادهای عمده جهان ممکن است این افزایش را به سال ۲۰۱۶ موکول کند. اونس روز چهارشنبه تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت ۱۲۸۸ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد، به‌ویژه آنکه روند بازارها در ساعات پایانی فعالیت تحت‌تاثیر داده‌های بیانیه فدرال‌رزرو آمریکا بوده است.