گروه بنگاه‌ها: روز گذشته شورای‌عالی بیمه مجوز فعالیت بیمه‌گری بیمه توسعه را لغو کرد. اداره‌کل روابط عمومی و بین‌الملل بیمه مرکزی به‌طور رسمی اعلام کرد: صدور بیمه‌های اموال، اشخاص، شخص ثالث و سایر رشته‌های مسوولیت و زیان‌های پولی توسط شرکت بیمه توسعه تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. شورای‌عالی بیمه این تصمیم را با توجه به گزارش بیمه مرکزی درخصوص آخرین وضعیت بیمه توسعه و با عنایت به مطرح بودن پرونده این شرکت در مراجع قضایی اتخاذ کرده است.

ناصر شاهنده، معاون توسعه بازار بیمه توسعه در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: بیمه مرکزی به‌طور رسمی به بیمه توسعه تصمیم شورای‌عالی بیمه را ابلاغ کرده و در این ابلاغیه به ماده ۴۱ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری اشاره کرده است. بر اساس این ماده در مواردى که موسسه بر خلاف اساس‌نامه خود یا قوانین و مقررات بیمه رفتار کند به پیشنهاد بیمه مرکزى ایران و تصویب شوراى‌عالى بیمه به‌طور موقت از قبول بیمه در رشته‏‌هاى معین ممنوع خواهد شد. شاهنده گفت: بیمه توسعه نیزخود را مکلف به اجرای تصمیمات بیمه مرکزی می‌داند و به محض رسیدن ابلاغیه فوق، سیستم صدور بیمه‌نامه در بیمه توسعه به‌طور سراسری بسته شد.

این در حالی است که یک عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به سایت ایران و جهان گفت: محمود امراللهی مدیرعامل بیمه ایران به جلسه روز دوشنبه ستاد دعوت شد تا در زمینه واگذاری دیون شرکت بیمه توسعه به بیمه ایران تصمیم‌گیری شود.

شاهنده در این خصوص توضیح داد: این امربه منزله اجرای ماده ۴۴ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری است که تاکنون درخصوص اجرای ماده ۴۴ به‌طوررسمی تصمیمی ابلاغ نشده است. (ماده ۴۴ در صورتى که پروانه موسسه بیمه‌‏اى براى یک یا چند رشته به‌طور دائم لغو شود بیمه مرکزى ایران با تصویب شوراى عالى بیمه کلیه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات موسسه مزبور را به شرکت سهامى بیمه ایران انتقال خواهد داد یا ترتیب خاص دیگرى را که متضمن منافع بیمه‏‌گذاران و بیمه‏‌شدگان و صاحبان حقوق آنها باشد، خواهد داد.)

شاهنده یادآور شد: به‌دنبال توافق‌نامه‌ای که در دوره ریاست آقای کریمی رئیس‌کل سابق بیمه مرکزی با بیمه توسعه به امضارسید، بیمه توسعه باید طی یک دوره ۳۶ ماهه سهم رشته شخص ثالث از کل پرتفوی شرکت را به ۵۰ درصد کاهش می‌داد و بیمه توسعه توانست در ۳۰ بهمن سال ۹۲ این سهم را از بیش از ۹۰ درصد به ۷۶ درصد کاهش دهد. او گفت: هیچ یک از عوامل بیمه توسعه راضی به دلخوری مردم ازاین شرکت نبودند و متاسفانه رکود بازار مسکن شرایط سختی را به این شرکت تحمیل کرد.