گروه بازار پول: بررسی‌های آمار گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۲۶ دی‌ماه حاکی از آن است که از یازده گروه مواد خوراکی تغییر قیمت هفتگی ۶ گروه معادل «صفر درصد» بوده و بهای خوراکی‌ها هفته کم نوسانی را پشت‌سر گذاشته است. همچنین گزارش جدید بانک مرزی بیان می‌کند که روند افزایش قیمت گروه سبزی‌های تازه در ماه‌های اخیر پایان یافته و این گروه در هفته مذکور با کاهش ۳/۹ درصدی بیشتری کاهش قیمت را در میان مواد خوراکی در تهران به خود اختصاص داده است. بیشترین کاهش قیمت در گروه سبزی‌های تازه مربوط به گوجه‌فرنگی با ۷/۱۴ درصد افت است. این در شرایطی است که قیمت گوجه‌فرنگی همزمان با فرارسیدن فصل سرما در مسیر صعود قرار گرفت که با افزایش عرضه این محصول در بازار، در یک ماه گذشته کاهش ۵/۴۳درصدی را تجربه کرده است.

ادامه کاهش قیمت سبزی‌های تازه

بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۶ دی‌ماه را منتشر کرد که این گزارش نشان‌دهنده آن است که در هفته مذکور از ۱۱ گروه مواد غذایی، دو گروه افزایش قیمت و سه گروه نیز کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. همچنین متوسط قیمت ۶ گروه غذایی نیز در مقایسه با هفته منتهی به ۱۹ دی‌ماه تغییری نداشته است. در این میان، اما بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه میوه‌های تازه بوده که متوسط قیمت آنها ۵/۳ درصد افزایش یافته و بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به گروه سبزی‌های تازه با افت ۵/۹ درصدی قیمت‌ها بوده است.آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی بیانگر آن است که در گروه سبزی‌های تازه که در هفته منتهی به ۲۶ دی‌ماه که بیشترین کاهش قیمت را داشته است، در هفته مورد بررسی بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه‌فرنگی است که ۷/۱۴ درصد ارزان شده است. پس از آن نیز خیار با ۶/۱۱درصد کاهش، کدوسبز با ۹/۶ درصد، بادنجان با ۴/۶ درصد، پیاز با ۹/۵ درصد، سیب زمینی ۵/۳درصد و سبزی‌های برگی با ۸/۱ درصد کاهش قیمت قرار دارند. همچنین در این گروه غذایی در هفته مذکور تنها قیمت لوبیا سبز ۸/۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در هفته مورد بررسی پس از گروه سبزی‌های تازه بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوشت مرغ بوده است که متوسط قیمت آن در سطح شهر با افت ۹/۳ درصدی به ۵۷۲۴ تومان رسیده است. همچنین در این هفته متوسط قیمت تخم مرغ در سطح شهر با کاهش ۵/۰ درصدی به ۹۰۵۹ تومان برای هر شانه به وزن ۲کیلو گرم رسیده است.

اما در هفته منتهی به ۲۶ دی‌ماه در گروه غذایی میوه‌های تازه که بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند، بیشترین افزایش قیمت مربوط به پرتقال درجه یک است که متوسط قیمت آن در سطح شهر با افزایش ۸/۹ درصدی به ۴۸۰۷ تومان رسیده است. همچنین در این گروه غذایی لیموشیرین ۳/۶ درصد، انگور ۶/۵ درصد، انار ۹/۱ درصد و سیب قرمز ۴/۰ درصد افزایش یافته‌اند، اما متوسط قیمت نارنگی در سطح شهر با افت ۹/۱ درصدی به ۵۷۹۰ تومان رسیده است. همچنین پس از گروه میوه‌های تازه در هفته منتهی به ۲۶ دی بیشترین کاهش قیمت مربوط به گروه حبوب است که افزایش ۳/۰ درصدی را تجربه کرده است. تغییرات قیمتی کالاهای مربوط به این گروه غذایی در هفته مذکور کمتر از یک درصد بوده و تقریبا از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است.

در هفته منتهی به ۲۶ دی‌ماه متوسط قیمت گروه‌های غذایی لبنیات، برنج، گوشت قرمز، قند و شکر، چای و روغن نباتی در مقایسه با هفته منتهی به ۱۶ دی تغییری نکرده است. بر همین اساس متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی در سطح شهر ۵۵۰۰ تومان و برنج درجه یک داخلی ۷۸۸۰ تومان تعیین شده است. همچنین متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان نیز در سطح شهر ۳۲۱۹۱ هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم قند ۲۷۹۳ تومان، هرکیلوگرم شکر ۲۴۷۰ تومان، بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی ۱۶۳۶۰ تومان و هر لیتر روغن نباتی مایع نیز ۴۸۹۰ تومان تعیین شده است.

کاهش قیمت ۴ گروه غذایی

بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، تغییرات قیمتی گروه‌های غذایی در بازه زمانی یک ماه بیشتر شده است. بر همین اساس در یک ماه منتهی به ۲۶ دی‌ماه نیز از ۱۱ گروه غذایی، دو گروه با افزایش قیمت و چهار گروه نیز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و ۵ متوسط قیمت ۵ گروه غذایی دیگر نیز تغییر نکرده است. در این مدت بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه میوه‌های تازه با ۹/۹ درصد و بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به گروه سبزی‌های تازه با افت ۲/۲۰ درصد بوده است.

در گروه میوه‌های تازه که بیشترین افزایش قیمت را در یک ماه منتهی به ۲۶ دی تجربه کرده است نارنگی به‌رغم افت ۹/۱ درصدی در یک هفته، در بازه زمانی یک ماه ۳/۱۹ درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت لیموشیرین ۱/۱۸ درصد، انار ۳/۱۶ درصد و پرتقال درجه یک میز ۳/۱۲ درصد افزایش یافته‌اند. همچنین در این گروه متوسط قیمت انگور در یک ماه منتهی به ۲۶ دی یک درصد کاهش یافته است، اما نکته قابل توجه در این گروه غذایی کاهش نوسانات قیمتی در بازه زمانی یک هفته‌ای در مقایسه با بازه زمانی یک ماهه است.

همچنین پس از گروه میوه‌های تازه، در یک ماه منتهی به ۲۶ دی تنها گروه حبوب افزایش ۸/۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است و گروه‌های لبنیات، برنج، گوشت قرمز، قند و شکر و روغن نباتی نیز در این بازه زمانی تغییر قیمتی نداشته‌اند.

اما در بازه زمانی یک ماه بیشترین کاهش قیمت مربوط به گروه سبزی‌های تازه بوده است و در زیرمجموعه این گروه غذایی گوجه‌فرنگی ۵/۴۳ درصد، کدو سبز ۲۸ درصد، لوبیا سبز ۷/۲۴ درصد، بادنجان ۳/۱۳ درصد، پیاز ۶/۱۲ درصد و خیار ۵/۱۰درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. همچنین در این گروه غذایی در یک ماه منتهی به ۲۶ دی تنها سبزی‌های برگی افزایش ۳/۰ درصدی را تجربه کرده است. پس از گروه سبزی‌های تازه نیز در بازه زمانی یک ماه گوشت مرغ ۳/۴ درصد، ‌تخم‌مرغ ۴/۳ درصد و چای نیز ۱/۱ درصد کاهش یافته‌اند. همچنین متوسط قیمت گروه‌های لبنیات، برنج، قند و شکر، گوشت قرمز و روغن نباتی در مقایسه با یک ماه منتهی به ۲۶ آذر تغییر نکرده است.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مرغ

جدیدترین آمارهای بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران حاکی از آن است که در یک سال منتهی به ۲۶ دی از ۱۱ گروه غذایی، ۷ گروه غذایی افزایش قیمت و ۴گروه غذایی کاهش قیمت داشته‌اند. بر همین اساس بیشترین افزایش قیمت در بازه زمانی یکساله منتهی به ۲۶ دی مربوط به گروه میوه‌های تازه است. در این گروه نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به نارنگی است که با افزایش ۵/۱۰۱ درصدی همراه بوده است. پس از این گروه نیز در یک سال گذشته قیمت لبنیات ۹/۱۰ درصد، چای ۶/۹ درصد، برنج ۹/۵ درصد، قند و شکر ۴/۴ درصد و حبوب نیز ۹/۰ درصد افزایش یافته‌اند. اما در یک سال منتهی به ۲۶ دی بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوشت مرغ بوده که با کاهش ۱۰ درصدی همراه بوده است. همچنین سبزی‌های تازه ۱/۸ درصد،‌ تخم مرغ ۱/۳ درصد و روغن نباتی نیز ۲/۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

دمای صفر درجه در بازار خوراکی