گروه بازار پول: اونس دوشنبه در روزی که بازارهای ایالات‌متحده تعطیل بودند در بیشتر مقاطع در محدوده ۱۲۷۰ دلار نوسان داشت، اما با تشدید عدم قطعیت درباره آینده اقتصاد جهان نوسان‌های روز سه‌شنبه عمدتا به محدوده ۱۲۸۰ دلار منتقل شد. اونس روز گذشته در مقطعی بالاترین قیمت در پنج و نیم ماه گذشته را تجربه کرد. بازار اونس در نخستین روز کاری هفته جدید بیشتر در حالت انتظاری بود. طلا در دو هفته کاری گذشته تحت‌تاثیر اخبار مختلف، با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده بود تا روز دوشنبه انتظار برای نشست مهم بانک مرکزی اروپا بیشتر به چشم آید. بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت بزرگداشت مارتین لوترکینگ تعطیل بودند، اما اونس در بازارهای فعال در نهایت روی قیمت ۱۲۸۱ دلار ایستاد. کمترین قیمت ثبت شده در این روز ۱۲۷۳ دلار بود تا فلز زرد بخش عمده‌ای از رشد روزهای گذشته خود را حفظ کند. علاوه‌بر انتظار بازار برای معلوم شدن نتیجه نشست مهم روز پنج‌شنبه، ادامه نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان هم مانع افت قیمت‌ها از اوج حدودا ۴ ماهه خود شده است.

روز سه‌شنبه اما روزی به نوعی متفاوت بود. انتظار برای معلوم شدن نتیجه نخستین نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه در بازار سه‌شنبه نیز مشهود بود، اما تشدید نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان نوسان‌های انتظاری را افزایشی کرد. پس از آنکه بانک جهانی در هفته گذشته، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را کاهش داد، دیروز صندوق بین‌المللی پول هم پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۵ را کم کرد. بانک جهانی هفته گذشته اعلام کرده بود که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۵ تنها ۳ درصد خواهد بود، اما صندوق بین‌المللی پول دیروز این رقم را ۵/۳ درصد اعلام کرد، با این همه توصیه‌های این نهاد بین‌المللی به دولت‌های جهان نشان‌دهنده ادامه نگرانی‌های مقام‌های صندوق است. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از سری گزارش‌های «چشم‌انداز اقتصادی جهان» پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در هر یک از سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را به میزان ۳/۰ درصد کاهش داده است. بر این اساس رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۵ برابر با ۵/۳ درصد و برای سال ۲۰۱۶ برابر با ۷/۳ درصد خواهد بود. دیگر خبر نگران‌کننده روز سه‌شنبه درباره رشد اقتصاد چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان بود. روز گذشته اعلام شد که چین در سال ۲۰۱۴ نه تنها نتوانسته به نرخ رشد هدف خود برسد؛ بلکه با کمترین سرعت در ۲۴ سال گذشته رشد کرده است.

این اخبار نگران‌کننده در واقع به عدم قطعیت ایجاد شده درآستانه نشست بانک مرکزی اروپا کمک کرد تا توفیقی اجباری نصیب فلز زرد شود. قیمتی که روز سه‌شنبه در لحظه تنظیم این خبر (ساعت۲۰:۳۰)ثبت شد، ۱۲۹۵ دلار بود، اما قیمتی که در ساعت ۶‌بعدازظهر به وقت تهران رقم خورده بود، ۱۲۹۰ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. به این ترتیب روند بازار طلا در ساعات کاری امروز چهارشنبه، یک روز پیش از برگزاری نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا جالب توجه خواهد بود.

بیشتر کارشناسان معتقدند که در صورت تصویب محرک‌های جدید پولی از سوی بانک مرکزی اروپا، قیمت طلا با رشد بیشتری مواجه خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی گلد ایگل، تحلیلگران موسسه UBS تاکید می‌کنند که در حالی که تصمیم اخیر بانک مرکزی سوئیس موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا شده، تصمیم بانک مرکزی اروپا برای اجرای محرک پولی جدید برای خریداری اوراق قرضه نیز می‌تواند عامل مهم دیگری برای افزایش بیشتر قیمت طلا شود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اجرای محرک پولی جدید از سوی بانک مرکزی اروپا تقریبا قطعی به نظر می‌رسد و تنها مساله اصلی مربوط به جزئیات این طرح است. نظرسنجی جدید بلومبرگ نیز نشان می‌دهد که اکثر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بانک مرکزی اروپا به زودی اجرای محرک پولی ۶۳۵ میلیارد دلاری را تصویب خواهد کرد. البته هنوز برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که نمی‌توان تاثیرات محرک پولی اروپا بر قیمت طلا را پیش‌بینی کرد؛ چراکه یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا در شرایط کنونی اقتصاد آمریکا و شرایط آن است.