گروه ترجمه: یورو امسال شانزدهمین سال تولدش را جشن می‌گیرد و مانند بسیاری از نوجوان‌ها، با مشکلاتی مخصوص این دوران دست و پنجه نرم می‌کند. در سال گذشته، ارزش یورو در برابر دلار کاهش ۱۴درصدی داشته است و ارزش آن در ۱۴ ژانویه به ۱۷/۱ دلار رسید، یعنی کمترین میزان آن در تقریبا یک دهه گذشته. ماریو دراگی، رئیس کل بانک مرکزی اروپا، هیچ اقدامی برای حمایت از ارزش یورو نمی‌کند و فعالانه سعی در پایین‌تر بردن ارزش آن دارد و در عین حال تلاش می‌کند جلوی آغاز یک جنگ ارزی را بگیرد. همه به این دلیل که یک ارز ضعیف، می‌تواند بهترین راه خروج منطقه از رکود باشد.

تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی اروپا از صادرات است که این میزان در آمریکا و ژاپن کمتر از یک پنجم است. یورو ارزان قیمت‌تر، از طریق افزایش مزیت رقابتی کالاهای اروپایی، هم در خود اروپا و هم خارج از اروپا، می‌تواند به رشد اقتصادی و بالا بردن نرخ تورم کمک کند.

بانک مرکزی اروپا انتظار رشد تنها یک درصدی با نرخ تورم تنها ۷/۰ درصد در منطقه اروپا را دارد.

اما تا کنون، مزایای یورو ارزان، ناچیز بوده‌اند. اروپا در سال ۲۰۱۴ با رکود دست و پنجه نرم می‌کرد. قیمت‌های مصرف‌کننده، طی پنج سال گذشته برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۴ کاهش پیدا کرد. نرخ تورم پایین‌تر از نرخ تورم هدف بانک مرکزی اروپا که معادل ۲ درصد بود، قرار گرفت و اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت‌ها همچنان در سال جاری روند کاهشی داشته باشند. پیر کارلو پادوان، وزیر دارایی ایتالیا در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۴، در کمیته پارلمان اروپا گفت: «ما به شدت به نرخ تورم بالاتر نیاز داریم. همچنین ارزش پایین‌تر یورو در برابر دلار هم می‌تواند به ما کمک کند.» استراتژیست‌هایی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند، چنین پیش‌بینی کرده‌اند که در سال ۲۰۱۵ یورو همچنان ارزش خود را در برابر دلار از دست بدهد. در ماه جاری، گلدمن ساکس، آخرین بانکی بود که به اقلیتی پیوست که معتقدند یورو تا پایان سال ۲۰۱۶ ارزشی معادل ارزش دلار پیدا خواهد کرد.

سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که خطر تنزل قیمت‌ها، دراگی را مجبور خواهد کرد که سیاست‌های پولی به کار گیرد و شروع به خرید اوراق قرضه دولتی کند که این خود منجر به افزایش عرضه یورو و کاهش هر چه بیشتر ارزش آن می‌شود.

در مقابل، بانک مرکزی آمریکا، برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ تا کنون، گزینه بالا بردن نرخ‌های بهره را در نظر گرفته است و با این کار ارزش دلار را بالا خواهد برد. نیک کنیس، رئیس بخش تحقیقات کلان بانک امرو در آمستردام می‌گوید: «بانک مرکزی اروپا، به این نتیجه رسیده است که ارزش پول اهمیت دارد و لازمه رشد و بالا بردن تورم در یک اقتصاد به شدت مبتنی بر صادرات، پایین آوردن ارزش پول است.»

یورو ارزان قیمت‌تر می‌تواند موهبتی برای شرکت‌های بزرگی باشد که بیشتر فروششان را از راه صادرات به دست می‌آورند. در ۷ ژانویه گزارشگران اعلام کردند که سانوفی، بزرگ‌ترین تولیدکننده دارو فرانسه، چیزی حدود یک سوم از درآمدهایش را از کارلوس گوسن آمریکایی، مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو دریافت می‌کند و اینکه «کاهش یورو از این لحاظ مفید است که به صادرات کالاها از اروپا به سایر کشورها کمک می‌کند و از طرفی مانع ورود کالاهای وارداتی به اروپا می‌شود.» اما همچنان ممکن است یورو ارزان قیمت‌تر، برای شتاب بخشیدن به رشد در منطقه یورو کافی نباشد. از آنجایی که بسیاری از کشورها داخل اروپا با یکدیگر به معامله می‌پردازند، برخی از مزایای یورو ارزان قیمت بی فایده خواهد شد. حدود ۴۵ درصد از صادرات اروپا، هیچ گاه از منطقه ارزی یورو خارج نمی‌شوند. هر سودی که با هزینه‌های کمتر عاید تولیدکنندگان می‌شود، اثرش با قدرت خرید پایین مصرف‌کنندگان از بین می‌رود. کاهش رشد اقتصادی در چین و ژاپن هم تقاضا برای کالاهای اروپایی را کاهش می‌دهد، همچنین باعث می‌شود که این کشورها هم دست به اقداماتی برای تضعیف نرخ ارز خود بزنند. این مشکل منطقه یورو است که دائما در حال تلاش برای افزایش رقابت‌پذیری است. اینها سخنان جانت هنری، اقتصاددان ارشد اروپایی بانک اچ.اس.بی. سی است.

هرچقدر پایین آوردن ارزش یورو، استراتژی معیوبی باشد، باز هم به نظر می‌رسد که همچنان بهترین ابزاری است که دراگی می‌تواند به کار گیرد. آلبرتو گالو، رئیس بخش پژوهش‌های اعتباری اروپا بانک رویال اسکاتلند می‌گوید تاثیرات یک سیاست پولی ممکن است نتواند به‌راحتی بر روی کل اقتصاد پخش شود. بانک‌ها همچنان ضعیف باقی می‌مانند و ممکن است سیاست پولی بانک مرکزی را از طریق کاهش نرخ بهره به مشتریان منتقل نکنند.