گروه بازار پول: بهای دلار و سکه هر دو در آخرین روز کاری هفته با افزایش رو‌به‌رو شدند. روز پنج‌شنبه نرخ فروش دلار با ۵ تومان افزایش به ۳۴۶۰ تومان و قیمت سکه با ۱۰ هزار تومان رشد به ۹۹۸ هزار تومان رسید. افزایش قیمت دلار در حالی صورت گرفت که اسکناس سبز آمریکایی در اکثر روزهای چهارمین هفته دی‌ماه در مسیر نزولی قرار داشت. رشد قابل توجه قیمت سکه نیز در شرایطی رخ داد که نرخ فروش این کالا نیز روز چهارشنبه با ۶ هزار تومان افت قیمتی وارد کانال ۹۸۰ هزار تومان شده بود. به این ترتیب افزایش نرخ دلار و سکه در روز پنج‌شنبه، تغییر جهت روند هر دو بازار در روز چهارشنبه محسوب می‌شد. در این بین افزایش قیمتی سکه بیشتر به «صعود بهای جهانی طلا» و رشد جزئی دلار به «کاهش حجم فروش ارز معامله‌گران» مربوط بود.

تبعیت سکه از بازار جهانی

بهای سکه در ابتدای هفته گذشته از کانال۹۸۰ هزار تومان فاصله گرفت و به قیمت ۹۹۶ هزار تومان رسید. پس از این افزایش، قیمت سکه در دو روز متوالی کاهش یافت، افتی که بیشتر ناشی از پایین آمدن نرخ فروش دلار بود؛ اما روز سه‌شنبه سکه تحت‌تاثیر بالا رفتن بهای اونس قرار گرفت و افت قیمتی دلار نیز نتوانست از افزایش ۲ هزار تومانی این کالای گران‌بها و رسیدن آن به قیمت ۹۹۴ هزار تومان جلوگیری کند. با این حال، بازار روز چهارشنبه حکایت دیگری داشت و افت‌ همزمان دلار و اونس موجب شد که سکه از کانال ۹۹۰ هزار تومان خارج و به کانال ۹۸۰ هزار تومان وارد شود. با وجود این ریزش، بازگشت سکه به کانال ۹۹۰ هزار تومان تنها یک روز زمان برد و سکه روز پنج‌شنبه به کانال ۹۹۰ هزار تومان بازگشت. هر سکه بهار آزادی در ششمین روز هفته گذشته به بهای ۹۹۸ هزار تومان معامله شد. رشد قیمتی سکه در این روز ناشی از بازگشت اونس به میانه‌های کانال ۱۲۰۰ دلار بود. در صورت ماندگاری قیمت اونس در این سطح انتظار می‌رود بهای سکه در ابتدای هفته جاری با افزایش بیشتری مواجه شود.

رشد دلار پس از ۱۱ روز

اما در بیست و پنجمین روز دی‌ماه، قیمت دلار پس از گذشت ۱۱ روز افزایش یافت. این افزایش در حالی صورت گرفت که دلار پیش از آن در ۴ روز متوالی افت قیمت را تجربه کرده بود. از دومین روز هفته گذشته، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ روز یکشنبه قیمت دلار با ۱۰ تومان کاهش به ۳۵۰۵ تومان رسید؛ اما این پایان افت دلار نبود و روز دوشنبه بهای این ارز با ۲۰ تومان نزول دیگر به کانال پایین‌تر و قیمت ۳۴۸۵ تومان رسید. افت قیمتی دلار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز ادامه یافت و بهای این ارز در روز چهارشنبه تا ۳۴۵۵ تومان نزول کرد. البته چنانچه اشاره شد این روند کاهشی در روز پنج‌شنبه متوقف شد تا چشم معامله‌گران به هفته کاری جاری دوخته شود.

تغییر جهت بازار سکه و ارز

تغییر جهت بازار سکه و ارز