تسنیم: بلومبرگ طی گزارشی با اشاره به افزایش رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در آمریکا نوشت: آمریکا پس از ۱۵ سال نظاره کردن پیشتازی چین و اقتصادهای نوظهور، مجددا به جایگاه اصلی‌ترین موتور محرک اقتصاد جهانی بازگشته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، آمریکا پس از ۱۵ سال نظاره کردن پیشتازی چین و اقتصادهای نوظهور، مجددا به جایگاه اصلی‌ترین موتور محرک اقتصاد جهانی بازگشته است.به گفته اقتصاددانان جی پی مورگان چیس، داچ بانک و بی‌ان‌پی پاریباس، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان امسال ۲/۳ درصد یا بیشتر رشد خواهد داشت که بهترین عملکرد آن حداقل از سال ۲۰۰۵ به این طرف است.

این تقریبا نتیجه‌ای است که هر یک از این بانک‌ها برای اقتصاد جهانی نیز پیش‌بینی می‌کنند. به این ترتیب براساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، این اولین بار از سال ۱۹۹۹ تاکنون خواهد بود که میزان رشد اقتصادی آمریکا پایین‌تر از رشد اقتصاد جهانی نیست. آلن‌سینایی، مدیر اجرایی موسسه دیسیژن اکونومیکس در نیویورک گفت: «آمریکا مجددا به موتور محرکه رشد اقتصاد جهانی تبدیل شده است... اقتصاد آمریکا درخشان به‌نظر می‌رسد و در بهترین حالت خود از دهه ۱۹۹۰ تاکنون قرار دارد.» در جدیدترین نشانه از تقویت اقتصاد آمریکا، وزارت کار این کشور در ۹ ژانویه اعلام کرد که میزان فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه دسامبر به ۲۵۲‌هزار مورد رسیده است، در حالی که نرخ بیکاری به ۶/۵ درصد رسیده که پایین‌ترین رقم از ژوئن ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می‌رود. رشد فرصت‌های شغلی در ماه گذشته تا حدی ناشی از بالاترین رشد استخدام در بخش ساخت و ساز در حدود یک سال گذشته بود. کارخانه‌ها، ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی و خدمات تجاری نیز به افزایش میزان فرصت‌های شغلی کمک کردند.

حدود ۳ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۴ شغل جدید پیدا کردند که بیشترین میزان در ۱۵ سال گذشته بود. این نشانه‌ای بود مبنی‌بر اینکه شرکت‌ها نسبت به تداوم رشد تقاضا حتی در صورت نامساعد بودن وضعیت در بازارهای سایر کشورها خوشبین هستند. پس از انتشار این گزارش و تمرکز سرمایه‌گذاران بر کاهش غیرمنتظره دستمزدهای ساعتی در ماه گذشته، ارزش اوراق بهادار دولت آمریکا افزایش یافت. دنیس لاکهارت، رئیس فدرال رزرو آتلانتا روز ۹ ژانویه گفت: «ما همچنان در انتظار مشاهده تقویت دستمزدهای ساعتی هستیم.» اتحادیه بانکداران آمریکایی در روز ۸ ژانویه اعلام کرد ناتوانی در بازپرداخت اقساط وام‌ها در سه ماهه سوم ۲۰۱۴ به رقم ۵۱/۱ درصد کاهش یافت. این در حالی است که متوسط رقم ناتوانی در بازپرداخت اقساط وام‌ها در ۱۵ سال گذشته ۳/۲ درصد بود. بر اساس گزارش گروه‌ ای‌ای‌ای، خانواده‌های آمریکایی همچنین از تقویت بازار کار و افت قیمت نفت منتفع شده‌اند. هزینه متوسط هر گالن بنزین معمولی در آمریکا در ۸ ژانویه امسال به ۲ دلار و ۱۷ سنت رسید که پایین‌ترین رقم از مه ‌۲۰۰۹ تاکنون بود.