گروه بازار پول: نگرانی‌های اقتصادی درباره «مهد فلسفه» بار دیگر فلز زرد را به کانال ۱۲۰۰ دلار برد. اونس طلا در نخستین روز از اولین هفته کاری سال ۲۰۱۵ روی قیمت ۱۲۰۵ دلار ایستاد و روند رو به رشد خود را در روز گذشته نیز حفظ کرد. اونس سه‌شنبه تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به بهای ۱۲۱۰ دلار رسید، که بیشترین قیمت در سه هفته گذشته بود. گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد. رشد ۱۶ دلاری روز دوشنبه عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» در معاملات آتی و «سودگیری» در معاملات نقدی به دلیل رسیدن قیمت‌ها به کف یک ماه اخیر در روز جمعه بود، همچنین خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن باعث افزایش تقاضا برای این کالای گرانبها شد. روز دوشنبه شاخص‌های سهام اروپا و آمریکا با انتشار اخباری درباره بحران یونان با افت مواجه شدند تا خرید طلا افزایش پیدا کند. تقاضای چین نیز در این روز با افزایش روبه‌رو بود.

رشد روز دوشنبه وقتی بیشتر جلب توجه می‌کند که بدانیم عوامل کاهشی در این روز قدرت بالقوه زیادی داشتند. در نخستین روز کاری هفته قیمت نفت خام نایمکس با ثبت رقم ۴۹ دلار به کمترین سطح در ۵/۵ سال گذشته رسید. همزمان شاخص دلار هم بالاترین رقم در یک دهه گذشته را ثبت کرد. این دو عامل خارجی که در تمام ماه‌های گذشته به‌عنوان عامل فشار در بازارهای فلزهای گرانبها عمل کرده‌اند روز دوشنبه تنها توانستند اثر عوامل افزایشی را محدود کنند. با این همه بازگشت اونس به کانال ۱۲۰۰ دلار نشان‌دهنده قدرت واقعی عوامل افزایشی در این روز بود. جیم وایکوف، گزارشگر روزانه بازار فلزهای گرانبها در پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشته که سال ۲۰۱۵ برای هواداران افزایش قیمت طلا سال بهتری از سال ۲۰۱۴ خواهد بود.

ارز واحد اروپایی روز دوشنبه با جدی شدن بحث آغاز سیاست‌های تسهیل کمی از سوی بانک مرکزی اروپا به کمترین نرخ برابری خود مقابل دلار در ۹ سال گذشته رسید. نگرانی‌ها درباره اقتصاد یونان و اقتصاد منطقه یورو به بازارهای سهام نیز سرایت کرد تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن با افزایش روبه‌رو شود. داده‌های بزرگ ترین اقتصاد جهان روز دوشنبه سبک بود و تاثیر زیادی بر بازار طلا نداشت. مهم‌ترین داده‌ای که این هفته از اقتصاد ایالات‌متحده منتشر می‌شود آمار اشتغالزایی ماه دسامبر است که روز جمعه اعلام خواهد شد.

اما وضعیت بازار در روز دوشنبه به بازار سه‌شنبه نیز منتقل شد. اونس طلا روز گذشته را با افزایش قیمت آغاز کرد، گرچه در مقاطعی با افت هم مواجه شد. بیشترین قیمت ثبت شده تا لحظه تنظیم این گزارش ۱۲۱۵ دلار بود، اما رقمی که در لحظه نوشته شدن این گزارش ثبت شده بود، ۱۲۱۰ دلار بود. قیمت نفت روز سه‌شنبه به افت خود ادامه داد و شاخص دلار هم در این روز رشد خود را پی گرفت. بازارهای سهام اروپا و آسیا نیز متاثر از افت قیمت نفت و نگرانی‌های اقتصادی با افت روبه‌رو شدند.

ولی بازگشت طلا به بالای مرز روانی سال ۲۰۱۴ باعث شده که برخی از کارشناسان به بازار کوتاه‌مدت امیدوار شوند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، یک تاجر بازار طلای آمریکا معتقد است یونان بار دیگر به تیتر نخست روزنامه‌های جهان تبدیل شده و اکنون بهترین فرصت برای خرید طلا است. دنیس گارتمن، تحلیلگر ارشد اقتصادی ضمن اشاره به بحران مالی منطقه یورو در سال ۲۰۱۱ میلادی که منجر به افزایش شدید قیمت طلا به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس شد، می‌گوید: «شاید یونان نتواند تاثیر زیادی بر کل اقتصاد جهانی داشته باشد، ولی انتخابات یونان که احتمالا منجر به خروج این کشور از منطقه یورو خواهد شد به همراه سیاست‌های محرک پولی جدید بانک مرکزی اروپا می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت شود و به همین علت اکنون بهترین زمان ممکن برای خرید است. به طور ساده می‌توان گفت علت ساختاری برای افزایش احتمالی قیمت طلا در کوتاه‌مدت کاهش ارزش یورو در برابر دلار خواهد بود.» گارتمن افزود: «بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود مجبور به سرمایه‌گذاری در بازار طلا خواهند بود. شرایط اقتصادی منطقه یورو بسیار ضعیف‌تر از اقتصاد آمریکا است و شرایط سیاسی آمریکا نیز آرام‌تر از اروپا است.»