گروه بازار پول: در پنجاه و چهارمین مجمع عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف، رئیس کل این نهاد، با اشاره به دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه‌های مربوطه، جهت‌گیری اصلی سیاست‌های بانک مرکزی را «خروج اقتصاد از رکود» و «حفظ ثبات اقتصادی در مقابل نااطمینانی و ریسک» عنوان کرد. سیف در این جلسه به بدهی‌های دولت، نهادهای دولتی و بانک‌ها به بانک مرکزی اشاره کرد و خواستار «تسریع در پرداخت بدهی‌ها»، «افزایش سرمایه بانک‌ها»، و «تعدیل سقف تسهیلات تکلیفی ابلاغی به بانک مرکزی» شد.

تمرکز بر اصول خروج از رکود

ولی‌الله سیف، با تشریح آماری دستاوردهای اقتصادی در حوزه‌های پولی و ارزی نظیر انتشار به موقع آمار و اطلاعات، کنترل پایه پولی، کاهش رشد نقدینگی، مهار تورم، توقف رشد منفی اقتصادی، مهار نوسانات نرخ ارز، مهار انتظارات تورمی، هدایت ارز به بخش تولید و بهبود وضعیت تامین مالی تولیدکنندگان، گفت: توقف رکود اقتصادی پس از چند فصل متوالی، ثبات در بازارهای مالی و اعتماد میان فعالان اقتصادی از علائم خروج از رکود محسوب می‌شود و بانک مرکزی بر این اصول بیش از پیش متمرکز خواهد شد. سیف همچنین به بدهی دولت، موسسه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نیز بانک‌ها به بانک مرکزی اشاره کرد و خواستار افزایش سرمایه بانک‌ها، تسریع در پرداخت بدهی‌ها و تعدیل سقف تسهیلات تکلیفی ابلاغی به بانک مرکزی شد. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه رئیس‌جمهور همواره استفاده از منابع این بانک را خط قرمز سیاست‌های خود می‌داند، گفت: این امر نشان از پایبندی دولت به رعایت اصول علمی و حمایت قاطع از بانک مرکزی است.

هدایت شاخص‌ها در مسیر صحیح

ولی‌الله سیف گفت: دولت یازدهم اقتصاد را در شرایطی تحویل گرفت که نرخ تورم فزاینده و شتابان، فرصت هرگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی سلب کرده بود. وی افزود: فعالیت‌های تولیدی و مولد از رکود عمیق و افت شدید نرخ سرمایه‌گذاری رنج می‌برد و بنگاه‌های مالی دچار تلاطم بود؛ اما خوشبختانه امروز می‌توانم اعلام کنم پس از قریب به ۱۵ ماه تلاش و فعالیت، در سایه‌ سیاست‌های دولت تدبیر و امید و نیز دستاوردهای روشن در تبیین تعاملات بین‌المللی، بانک مرکزی توانسته متغیرهای کلیدی اقتصاد را در مسیر صحیح خود قرار دهد و در برنامه‌های خروج از رکود نیز نقش موثری ایفا کند. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به دستاوردهای بانک مرکزی در دولت یازدهم گفت: کاهش نرخ تورم و آرامش بازار ارز و کنترل دامنه نوسانات آن، اصلاح ترکیب رشد نقدینگی، هدایت منابع بانکی به سوی تغییر سرمایه در گردش با اثر بخشی بالا از دستاوردهای بانک مرکزی بوده که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از رکود است.

حفاظت از اقتصاد در مقابل ریسک

سیف با بیان اینکه رئیس‌جمهور همواره استفاده از منابع بانک مرکزی را خط قرمز سیاست‌های خود می‌داند، گفت: این امر نشان از پایبندی دولت به رعایت اصول علمی و حمایت قاطع از جهت‌گیری‌های صریح بانک مرکزی در مسیر رشد و شکوفایی اقتصاد دارد و از بابت این حمایت‌ها و دستاوردها، خداوند را سپاسگزاریم و کماکان به هدایت‌های مشفقانه آن مقام مکرم، چشم امید داریم. وی بانک مرکزی را پیشتاز مقابله با تحریم‌های ظالمانه دانست و گفت: بانک مرکزی با محدودیت جدی در دسترسی به روابط بانکداری بین‌المللی و محدودیت منابع ارزی قابل انتقال مواجه بوده است و مدت‌ها است که کاهش شکنندگی‌ها و آسیب‌پذیری‌های اقتصاد و نیز حفاظت از آن در مقابل عوامل ریسک و خطر را به‌طور اصولی دنبال کرده است و از این منظر حفظ ثبات و پایداری کلان، هدف عملیاتی بلند مدت این بانک است که در چارچوب وظایف محول شده در سند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

ارائه گزارشی از اقدامات و اهداف بانک مرکزی

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: مجموعه مطالبات و اقدامات بانک در راستای اقتصاد مقاومتی در قالب سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌ها اخیرا در جلسه شورای اقتصاد ارائه شد و گزارش مفصلی از اقدامات صورت گرفته در نیمه نخست سال ۹۳ و برنامه‌های آتی سال ۹۴ و برنامه ششم توسعه نیز برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شد. سیف، بانک مرکزی را یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد کلان کشور نامید و گفت: بانک مرکزی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد کشور همچنان آمادگی دارد از همه توان و ظرفیت‌های خود برای تحقق اهداف اقتصادی دولت تدبیر و امید بهره گیرد و امیدوارم با الطاف الهی شاهد بهبود جایگاه اقتصادی ایران اسلامی در عرصه رقابت‌های اقتصاد جهانی باشیم.