گروه بنگاه‌ها: آمارها نشان می‌دهد ۳۰ درصد از خودروها و ۹۰درصد از موتورسیکلت‌های در حال تردد کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند. این موضوع نشان می‌دهد همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی که مکلف به خرید بیمه شخص ثالث هستند به تکلیف قانونی خود عمل نمی‌کنند.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره بیمه توسعه در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» در این خصوص پیشنهاد داد: می‌توان با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را حل کرد؛ به‌طوری‌که هر وسیله نقلیه‌ای که وارد پمپ بنزین می‌شود برای استفاده از فرآورده‌های نفتی باید بیمه شخص ثالث داشته باشد.

پدرام خلیل‌زاده افزود: اگر بتوان با فراهم ساختن زیرساخت‌ها این طرح را اجرایی کرد و خودروهایی را که فاقد بیمه شخص ثالث هستند به خرید آن مجاب کرد حتی می‌توان برای کنترل ورود بی‌رویه خودروها به‌ویژه خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر از آن استفاده کرد؛ به‌طوری‌که هر خودرویی که بیشتر بنزین می‌زند حق بیمه بیشتری بپردازد. وی ادامه داد: هر کس بنزین بیشتری می‌زند در واقع بیشتر از سایرین در خیابان تردد دارد و ریسک بیشتری دارد؛ بنابراین حق بیمه بیشتری هم بپردازد.

خلیل‌زاده گفت: چنانچه تمام خودروها دارای بیمه شخص ثالث باشند، بخشی از منابع صندوق تامین خسارات بدنی را می‌توان در برنامه‌های دیگر مثل توسعه فرهنگ بیمه استفاده کرد.