گروه بنگاه‌ها: سمینار یک روزه بیمه اتکایی به همت بیمه مرکزی و با هدف هم‌اندیشی و تبادل‌نظر بیمه‌گران اتکایی خارجی و ایرانی در پژوهشکده بیمه برگزار شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، معاونان فنی و اتکایی شرکت‌های بیمه کشورمان با مدیران ارشد گروه بیمه‌ای Nasco و شرکت Partner Re در این سمینار راجع به بازار بیمه اتکایی، حق بیمه اتکایی، واگذاری اتکایی، چگونگی تنظیم قراردادهای اتکایی، ظرفیت نگهداری و مدیریت سرمایه و ریسک به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

این سمینار با پرداختن به موضوعات روز بیمه اتکایی در جهان به‌خصوص بازار اتکایی ایران، فرصت خوبی برای بیمه‌گران اتکایی ایران فراهم آورد تا با روش‌های جدید بتوانند در این حوزه بیش از گذشته فعالیت داشته باشند و در برخورد با بحران‌ها بهترین تصمیمات را اخذ کنند.

گابریل بژانی مدیرعامل کارگزاری ناسکو با ابراز خرسندی از استقبال خوب شرکت‌کنندگان در این سمینار گفت: پرسش‌های فنی و تحلیل دقیق مدیران ایرانی از وضعیت بازار اتکایی بیانگر دقت نظر کارشناسان این حوزه برای تبادل جدیدترین اطلاعات و تجربیات در سطح جهانی است. همچنین از دیدگاه‌های مطرح شده در این سمینار، اینگونه برآورد می‌شود که صنعت بیمه کشور ایران نه تنها درون خود، بلکه با دیگر حوزه‌های اقتصادی چون بازار سرمایه رقابت تنگاتنگی را آغاز کرده است.

بژانی در‌خصوص مباحث مطرح شده در این سمینار گفت: در بخش اول سمینار به تحلیل بازار بیمه به‌ویژه بیمه اتکایی، حق بیمه و واگذاری‌ها پرداختیم و در بخش دوم به بررسی قراردادهای نوع Treaty و چگونگی تنظیم این قراردادها و روش منتقل ریسک می‌پردازیم.

وی هدف از برگزاری این سمینار را درک عمیق تر کارشناسان این حوزه از روش‌های گوناگون بیمه اتکایی دانست و افزود: ما به برقراری ارتباط با نمایندگان شرکت‌های خصوصی و آشنایی بیشتر با آنها تمایل داریم و امیدواریم در آینده تعامل دو جانبه و غنی‌تری برقرار شود.

مدیرعامل کارگزاری ناسکو با تاکید بر تقویت رابطه دوجانبه با صنعت بیمه ایران گفت: تاریخچه تعامل ما با کشور ایران به سال ۱۹۸۳ میلادی بر‌می‌گردد و در آن دوره در قراردادهای مازاد خسارت، باربری، مهندسی و انرژی بیمه‌گر اتکایی پیشرو بودیم و با شکل‌گیری شرکت‌های خصوصی فعالیت ما در دو نوع قراردادهای Facultative و Treaty بیشتر شد.

بژانی از دریافت مجوز از بیمه مرکزی برای تاسیس دفتر ارتباطی در ایران خبر داد و گفت: هدف ما از ایجاد این دفتر، افزایش سطح تعاملات با همه شرکت‌های بیمه و شرکت‌های بیمه اتکایی در ایران، آشنایی با نیازهای آنها، برقراری روابط مستمر و موثر در زمینه بیمه‌های اتکایی است. وی از ظرفیت‌های بالقوه بازار ایران برای سرمایه‌گذاری یاد کرد و گفت: در وهله اول بیمه انرژی، بدنه کشتی و هواپیما و بیمه اموال پتانسیل‌های قابل‌توجهی دارند و با توجه به تغییرات جوی آب و هوایی، در آینده سیل و توفان‌های فراوانی خواهیم داشت که نیازمند بیمه‌گری صحیح است.

مدیرعامل کارگزاری ناسکو، صمیمانه از حمایت‌های بیمه مرکزی در ارائه مجوز دفتر ارتباطی قدردانی و چشم‌انداز این تعاملات را بسیار امیدوار‌کننده ارزیابی کرد و گفت: ما بسیار خوشبین هستیم که از ابتدای سال ۲۰۱۴ شواهد فراوانی دال بر تغییر اوضاع و بهبود وضعیت کنونی ایران احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ناسکو علاقه‌مند است تا پس از لغو تحریم‌ها، هرچه بیشتر واسطه انعقاد قراردادها بین ایران و دیگر شرکت‌های بیمه خارجی باشد.

در ضمن شرکت کارگزاری ناسکو از سال ۱۹۶۹ فعالیت خود را آغاز کرده و در کشورهای انگلستان، فرانسه، قبرس، ترکیه، امارات، عربستان و ایران دفاتری تاسیس کرده است. گروه بیمه‌ای ناسکو دارای یک شرکت بیمه مستقیم و یک شرکت بیمه اتکایی و فعالیت در سایر زمینه‌های بیمه‌ای است.