گروه بازار پول: طلا هفته کاری جدید را با کاهش ارزش آغاز کرد. بهای اونس با آغاز کار بازارهای آسیایی روند کاهشی به خود گرفت و بعد بازارهای غربی نیز این روند را ادامه دادند. قیمت هر اونس فلز زرد هفته گذشته از ۱۱۷۲ به ۱۱۷۸ دلار رسید، رشدی که عمدتا مدیون جهش قیمت‌ها در آخرین روز کاری بود. با این همه عوامل بنیادین بیشتر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت را کاهشی نگه داشته‌اند؛ روند کاهشی ساعات آغازین فعالیت بازارها در هفته جدید همسو با این پیش‌بینی‌ها بود. بهای اونس در نخستین روز کاری هفته جدید تا ساعت ۱۷ به وقت تهران به ۱۱۶۶ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی دوشنبه ثبت شده باشد.

جهش قیمتی روز جمعه که ناشی از داده‌های کمتر از انتظار گزارش وزارت کار آمریکا در مورد میزان اشتغال‌زایی اقتصاد ایالات‌متحده در ماه اکتبر بود باعث شد که برخی از کارشناسان از احتمال حفظ این رشد یک روزه در هفته جاری بگویند، اما برآیند پیش‌بینی‌ها کاهشی بماند. با این همه هنوز تا پایان هفته راه درازی باقی است. نکته‌ای که می‌تواند به تحلیل روند بازار طلا کمک کند تغییرات ذخایر طلا است. بر اساس آخرین آمار، میزان ذخایر طلای صندوق SPDR روز جمعه با ۷۸/۰ درصد کاهش به کمتر از ۷۲۷ تن رسید که این رقم پایین‌ترین میزان در ۶ سال اخیر است. جالب اینجا است که افت بهای اونس در روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که دلار در آغاز هفته کمی تضعیف شد.

پیش‌بینی‌های کوتاه و بلندمدت

ایمون شریدان، استراتژیست ارز در

Forexlive متذکر می‌شود که قیمت اونس زیر مرز ۱۱۸۰ دلار خواهد ماند. سطح ۱۱۸۰ دلار که قبلا سطح حمایتی بسیار مهمی بود حالا به گفته شریدان تبدیل به سطح مقاومتی بسیار محکمی شده است. این کارشناس می‌گوید که جهش روز جمعه ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» بوده و طلا نخواهد توانست به قیمت ۱۲۰۰ دلار برسد. او می‌افزاید که آمار ناامیدکننده روز جمعه هیچ تاثیری بر ادامه احیای اقتصاد آمریکا ندارد. پس با ادامه رشد بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا فشار روی طلا حفظ خواهد شد. به گفته او «دلار هم در هر حال ارزش بالای خود را حفظ خواهد کرد.» پیشنهاد او به معامله‌گران فروش طلا در سطوح قیمتی فعلی است.

از سوی دیگر تحلیلگران اقتصادی

Motley Fool به سرمایه‌گذاران بازار طلا و سایر فلزات گرانبها توصیه می‌کنند که برای هر گونه سرمایه‌گذاری در این بازار در شرایط کنونی کاملا هوشیار و مراقب باشند.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی ماتلی فول، تحلیلگران اقتصادی معتقدند بازار طلا و سایر فلزات گرانبها در ماه‌های گذشته شاهد تحولات چشمگیری بوده و سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید پیش از هرگونه تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این بازار تحولات موجود را در نظر بگیرند. قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها در ماه‌های گذشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده و بعید به‌نظر می‌رسد که در کوتاه‌مدت با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود. در حالی که سال ۲۰۱۳ سال بدی برای طلا و دیگر فلزهای گرانبها بود، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که امسال هم سال بدی برای فلزات گرانبها است.

قیمت طلا در ۶ ماه نخست امسال تحت‌تاثیر تنش‌های سیاسی بین‌المللی از جمله بحران روسیه و اوکراین با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو شد، ولی در ماه‌های اخیر تحت‌تاثیر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و افزایش ارزش دلار قرار گرفته و با کاهش روبه‌رو شده است. به‌نظر می‌رسد در صورت ادامه این روند طی ماه‌های آینده نیز قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد و سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید بسیار محتاط باشند. بسیاری از موسسات مالی و سرمایه‌گذاری جهان نیز چشم‌انداز روشنی را برای قیمت طلا در ماه‌های آینده ترسیم نمی‌کنند.

موسسه مالی Citi Group بر این باور است که قیمت طلا در کوتاه‌مدت بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار خواهد بود.

Bank of America نیز این رقم را ۱۱۰۰ دلار پیش‌بینی کرده است. موسسه بانکی Orci چین نیز بر این باور است که قیمت طلا تا پایان امسال به کمتر از ۱۱۵۰ دلار خواهد رسید. موسسه مالی Goldman Sachs آمریکا نیز پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا تا پایان دسامبر به کمتر از ۱۰۵۰ دلار خواهد رسید. توصیه دیگر کارشناسان اقتصادی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی این است که افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی به تنهایی عامل موثری برای افزایش قیمت طلا نخواهد بود و صرفا تحت‌تاثیر این عامل برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا قرار نگیرند.

تحولات بازارهای ارز و سهام

روز دوشنبه در بازارهای جهانی ارز، دلار چنان‌که اشاره شد شروع ضعیفی داشت. دلار در این روز تحت‌تاثیر گزارش روز جمعه با افت روبه‌رو شد تا پس از سه هفته رشد قابل توجه آرام بگیرد. فرانک سوئیس هم با ادامه انتشار داده‌های بد از اقتصادهای کشورهای اروپایی با رشد روبه‌رو شد. فرانک دوشنبه در مقابل یورو به بالاترین سطح در دو سال گذشته رسید. در بازارهای سهام مهم‌ترین خبر، تاثیر پذیرفتن بازارهای سهام جهان از اخبار چین بود.

خبر ممکن شدن دسترسی آسان‌تر به بازار سهام ۹/۳ تریلیون دلاری چین برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی، شاخص‌های سهام جهان را به بالاترین سطح در یک ماه گذشته رساند. معامله بین بازارهای شانگهای و

هنگ کنگ از هفته آینده آزاد می‌شود. . به همین دلیل یوآن روز دوشنبه در برابر دلار رشد کرد.