گروه بازار پول: دیروز قیمت دلار برای دومین روز متوالی کاهش یافت. فعالان بازار کاهش حجم خرید و فروش دلار و قرار گرفتن بازار در حالت انتظار را عامل اصلی افت جزئی قیمت در دو روز گذشته دانسته‌اند. همچنین دیروز قیمت سکه برای اولین بار در هفته جاری کاهش یافت و سکه بار دیگر وارد کانال ۹۰۰ هزار تومان شد. اختلاف نرخ فروش دلار

در شروع کار بازار دیروز نرخ فروش دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها ۳۲۵۵ تومان درج شد که تغییر و نوسانی نسبت به روز پیشین نداشت. در حوالی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه، نرخ فروش این ارز تا ۳۲۵۳ تومان پایین آمد. در ادامه بازار دلار افت جزئی دیگری کرد و در ساعت ۱۳ قیمت دلار به ۳۲۵۰ تومان رسید که کاهشی ۵ تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. نکته قابل توجه در مورد بازار دیروز اختلاف نرخ فروش بین فعالان غیررسمی مناطق مختلف بود. روز قبل درحالی‌که بین معامله‌گران محدوده پاساژ افشار دلار با قیمت ۳۲۴۵ تومان به فروش

می رسید، دلالان منطقه سبزه میدان این ارز را با نرخ ۳۲۴۲ تومان به فروش رساندند که اختلافی ۳ تومانی با قیمت فعالان غیررسمی منطقه پاساژ افشار داشت.

علل افت دوروزه دلار

به گفته فعالان بازار در هفته اخیر فضای بازار بیشتر تحت‌تاثیر مذاکرات مسقط قرار گرفته و به تبع این موضوع خرید و فروش در بازار کاهش یافته است. به باور این عده در روزهای اخیر تنها کسانی که نیاز ضروری به ارز دارند، اقدام به خرید می‌کنند و سایر فعالان در انتظار شفاف شدن اخبار و نتایج مذاکرات هستند.

دیروز در تازه‌ترین تحولات، سومین دور از رایزنی‌های سه‌جانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان‌کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه ۱+۵ درباره دستیابی به راه‌حل جامع هسته‌ای در مسقط پایتخت عمان برگزار شد. مذاکرات هسته‌ای مسقط در حالی شاهد دومین روز خود بود که در میان سکوت خبری، وزیر خارجه عمان از وجود برخی پیشرفت‌ها در گفت‌وگوهای سه‌جانبه خبر داد. همچنین یک دیپلمات روسی نزدیک به مذاکرات در گفت‌وگو با روزنامه «کامرسانت» گفت: «عملا همه جزئیات فنی توافقنامه نهایی مورد توافق طرفین قرار گرفته و تنها یک موضوع اصلی باقی مانده و آن روند چگونگی لغو تحریم‌های ایران است». با این حال رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «شکاف در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران همچنان زیاد است.» وی گفت: «ما در تلاش هستیم این فاصله را کاهش دهیم تا ایران دوباره به جامعه جهانی باز گردد.»

کاهش قیمتی پوند به زیر ۵۲۰۰ تومان

در نوزدهمین روز آبان‌ماه به جز دلار قیمت سایر ارزهای شاخص بازار (یورو و پوند) نیز کاهش یافت. در این روز نرخ فروش پوند به زیر ۵۲۰۰ تومان پایین آمد. بهای پوند با ۳۰ تومان افت نسبت به روز یکشنبه به ۵۱۷۰ تومان رسید. به این ترتیب در سه روز ابتدایی هفته جاری نرخ فروش پوند ۵۵ تومان (معادل ۶/۱درصد) افت کرده است. به‌نظر می‌رسد افت روزهای اخیر پوند ناشی ازافت ۷/۱ درصدی نرخ برابری این ارز در بازارهای جهانی در دو روز انتهایی هفته گذشته باشد.

ورود سکه به کانال ۹۰۰ هزار تومان

در نوزدهمین روز آبان‌ماه هر سکه بهار آزادی طرح جدید(امامی) در بازار به بهای ۹۰۹ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۳ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. روز قبل با کاهش دلار در بازارهای داخلی و افت اونس در ساعات ابتدایی در بازارهای جهانی و رسیدن اونس به مرز ۱۱۷۰ دلار، قیمت سکه برای اولین بار در هفته جاری کاهش یافت و وارد کانال ۹۰۰ هزار تومان شد. همچنین روز قبل بهای سکه متناسب با افت طلای جهانی و دلار کاهش نیافت. به این ترتیب حباب مثبت قیمتی سکه در این روز بیشتر شد. در این روز در حالی‌که ارزش ذاتی سکه ۹۰۱ هزار تومان بود، سکه بازار ۹۰۹ هزار تومان قیمت خورد که اختلافی ۸ هزار تومانی با ارزش ذاتی این فلز داشت.