گروه بازار پول: با افت اونس جهانی از انتهای هفته اول آبان‌ماه‌، بهای‌سکه در بازارهای داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت. سکه که روز پنج‌شنبه ۸ آبان به قیمت ۹۲۵ هزار تومان رسیده بود، در انتهای هفته قبل تا ۹۰۵ هزار تومان پایین آمد تا در این بازه زمانی افتی ۲۰هزار تومانی را ثبت کند. با وجود این کاهش قابل‌ملاحظه بهای این فلز ماندگارمتناسب با افت طلای جهانی کاهش نیافته وسکه بازار دارای حباب قیمتی مثبت است. انتظار می‌رود در صورت ادامه روند هفته قبل، قیمت سکه در هفته جاری به زیر ۹۰۰ هزار تومان برسد. همچنین پنج‌شنبه گذشته بهای دلار تغییری را نسبت به روز قبل تجربه نکرد و با نرخ ۳۲۶۰تومان به کارخود در هفته دوم آبان‌ماه خاتمه داد.

رکوردهای کاهشی سکه

در اولین روز هفته گذشته سکه وارد کانال ۹۱۰ هزار تومانی شد. در دهمین روز آّبان‌ماه ۱۱هزار تومان از قیمت سکه کاسته شد و بهای این فلز گرانبها از ۹۲۵ هزار تومان پنج‌شنبه ۸ آبان به ۹۱۴ هزار تومان در ابتدای هفته قبل رسید. این سقوط قیمتی در حالی صورت گرفت که آخرین باری که قیمت در یک روز بیش از ۱۰ هزار تومان کاهش یافته بود به اواخر تیرماه بازمی‌گشت. به این ترتیب پس از گذشت حدود سه ماه و نیم بهای این فلز ماندگار با چنین کاهشی مواجه شد.

عامل اصلی افت قابل توجه سکه در ابتدای هفته پیش رسیدن قیمت اونس به مرز ۱۱۷۰ دلار در انتهای روز جمعه ۹ آبان‌ماه بود. با ادامه کاهش قیمت طلای جهانی و رسیدن بهای این فلز به زیر ۱۱۵۰ دلار، قیمت سکه در دو روز انتهایی هفته نیز کاهش یافت. روز چهارشنبه هر سکه بهار آزادی با ۵ هزار تومان افت نسبت به آخرین روز کاری بازار ۹۱۰ هزار تومان قیمت خورد و روز پنج‌شنبه با ۵ هزار تومان افت دیگر به ۹۰۵ هزار تومان رسید. قیمت ثبت شده برای سکه در روز پنج‌شنبه کمترین بهای این فلز قیمتی از ابتدای سال جاری و از اواخر بهمن‌ماه سال ۹۲ بود.

ادامه افت قیمتی سکه؟

با وجود افت ۹ هزارتومانی سکه در هفته پیش، قیمت این فلز گرانبها متناسب با افت طلای جهانی کاهش نیافت. در‌حالی‌که در هفته قبل ۵/۲ درصد از ارزش اونس کم شد، بهای سکه بازار تنها یک درصد پایین آمد. به این ترتیب در حال حاضر قیمت سکه بازار از ارزش ذاتی این فلز بیشتر و حباب قیمتی سکه مثبت است. روز پنج‌شنبه ارزش ذاتی سکه زیر ۹۰۰ هزار تومان و حدود ۸۸۰ هزار تومان بود. به‌نظر می‌رسد در صورت ادامه روند فعلی عوامل تاثیرگذار بر قیمت سکه؛ یعنی ادامه کاهش اونس جهانی و تغییرات محدود دلار در بازارهای داخلی، قیمت سکه در هفته جاری به زیر ۹۰۰ هزار تومان برسد.

سکون دلار در انتهای هفته

از ۴ روز کاری هفته گذشته قیمت دلار در ۳روز افزایش یافت. در اولین روز هفته بهای این ارز با پنج تومان رشد پس از ۲۰ روز به سطح قیمتی ۳۲۵۰ تومان رسید و در روز بعد نیز با پنج تومان افزایش دیگر تا ۳۲۵۵ تومان بالا رفت. پس از تعطیلی روزهای دو شنبه و سه‌شنبه، در سومین روز کاری، شاخص بازار ارز با یک نوسان ۵ تومانی افزایشی دیگر تا ۳۲۶۰ تومان بالا رفت. به این ترتیب از تاریخ یکشنبه ۴آبان‌ماه تا روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه نرخ فروش دلار ۴۵تومان (معادل ۳/۱ درصد) افزایش یافت و از ۳۲۱۵تومان به ۳۲۶۰ تومان رسید. با وجود افزایش دلار در این ۳ روز کاری، در ششمین روز هفته، بهای این ارز تغییری را نسبت به روز قبل ثبت نکرد و دلار با همان نرخ ۳۲۶۰ تومان به کار خود در هفته دوم آبان‌ماه پایان داد.

جهت قیمت سکه تغییر می‌کند؟