گروه بازار پول: روز یکشنبه شاخص بازار ارز قیمت اولین روز کاری خود را در هفته جاری حفظ کرد. به این ترتیب نرخ فروش این ارز برای دومین بار در مهرماه نسبت به روز قبل خود نوسانی را تجربه نکرد. فعالان بازار وجود جو روانی و حالت انتظاری در بازار را عامل اصلی سکون قیمتی دلار در این روز عنوان می‌کنند. به باور آنها آغاز دور جدید مذاکرات از سه‌شنبه هفته جاری موجب دست نگه داشتن اکثر فعالان برای خرید و فروش شده است. همچنین روز یکشنبه با وجود ثبات اونس و دلار، قیمت سکه با کاهش مواجه شد و به‌دنبال آن نیز حباب قیمتی این فلز باارزش منفی شد. دومین سکون در یک هفته اخیر

در دومین روز هفته جاری دلار معاملات خود را با ۳۲۵۰ تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز ابتدایی هفته نداشت. در ادامه روز نیز بهای این ارز با تغییرات چندانی مواجه نشد و شاخص بازار ارز در انتهای روز با قیمت آغازین بازار به کار خود پایان داد. به این ترتیب شاخص بازار ارز برای دومین بار طی یک هفته اخیر نرخ روز قبل خود را حفظ کرد. چهارشنبه هفته گذشته دلار برای اولین بار در مهرماه نوسانی را نسبت به روز قبل تجربه نکرد و بهای این ارز در قیمت ۳۲۴۵ تومان روز سه‌شنبه باقی ماند. این در حالی است که در تمام طول شهریورماه شاخص بازار ارز تنها یکبار در روز ۵ شهریور نرخ روز پیشین خود را حفظ کرده بود. همچنین روز یکشنبه دلار بین فعالان غیررسمی با قیمت‌هایی پایین‌تر از فعالان رسمی معامله شد. روز یکشنبه دلار بین این فعالان با قیمت‌های ۳۲۴۳ تومان تا ۳۲۴۸ تومان معامله شد که اختلافی ۲ تا ۷ تومانی با نرخ صرافی‌ها داشت.

بازار در انتظار

به‌گفته برخی فعالان روز یکشنبه بازار بیشتر در حالت انتظار قرار داشت و دلالان نیز ترجیح می‌دادند، خرید و فروش چندانی انجام ندهند. به گفته آنها به دلیل قرار گرفتن در آستانه دور جدید مذاکرات اکثر فعالان ترجیح می‌دهند در این روزها اقدامی برای خرید و فروش انجام ندهند. روز جاری هیات ایرانی گفت و گوهایی دو جانبه با طرف‌های غربی خواهد داشت و در روز چهارشنبه مذاکرات سه جانبه ظریف، اشتون و کری برگزار می‌شود. عامل دیگر دست نگه داشتن فعالان برای انجام معاملات عدم وجود نشانه خاصی از مسیر آینده بازار است. قیمت دلار در روزهای اخیر در مسیر افزایشی یا کاهشی قرار نگرفته است و جهت قیمتی دلار در آینده مشخص نیست.

افزایش ارزش ذاتی سکه

روز یکشنبه هر سکه بهار آزادی با قیمت ۹۴۰ هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی ۲ هزار تومانی نسبت به اولین روز کاری بازار داشت. در روز آغازین هفته، سکه در برابر کاهش قیمت مقاومت کرد و در قیمت ۹۴۲ هزار تومان پنج‌شنبه هفته گذشته باقی ماند. حباب قیمتی سکه که از تاریخ ۸ مهر مثبت بود، با کاهش ۲ هزار تومانی روز یکشنبه منفی شد. در واقع روز یکشنبه ارزش ذاتی سکه برای اولین بار پس از ۱۲ روز از قیمت سکه بازار بیشتر شد. در این روز در حالی که ارزش ذاتی سکه ۹۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود، سکه بازار ۹۴۰ هزار تومان قیمت خورد که اختلافی ۵۰۰ تومانی با ارزش ذاتی این فلز قیمتی داشت.

افت یورو، افزایش پوند

روز یکشنبه قیمت یورو برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. در این روز قیمت یورو با ۲۰ تومان کاهش نسبت به روز شنبه به قیمت ۴۱۲۰ تومان رسید. با این حال با افزایش نرخ برابری یورو در برابر دلار در روز دوشنبه، انتظار می‌رود قیمت یورو در روز جاری افزایش پیدا کند. دیگر شاخص مهم بازار،‌ روز یکشنبه افزایش پیدا کرد. قیمت پوند که در روز ابتدایی هفته با ۴۰ تومان کاهش به ۵۲۳۰ تومان رسید، روز یکشنبه ۱۵ تومان افزایش پیدا کرد و به بهای ۵۲۴۵ تومان معامله شد. همچنین روز یکشنبه بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را مشابه روز ابتدایی هفته ۲۶ هزار و ۶۷۹ ریال اعلام کرد. در این روز این نهاد به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی نرخ رسمی خود را تغییری نداد. بانک مرکزی در روز آغازین هفته نرخ رسمی خود را پس از ۴ روز کاهش متوالی، ۶ ریال افزایش داد و به این ترتیب، نرخ رسمی دلار به نرخ این ارز در یکشنبه هفته گذشته بازگشت.