گروه بازار پول: صعود بهای طلا در هفته گذشته پس از ۶ هفته سقوط پیاپی، در نخستین روز از هفته جدید بازارهای جهانی نیز ادامه پیدا کرد. قیمت فلز زرد در نخستین ساعات دوشنبه به دلیل افت شاخص دلار با افزایش روبه‌رو شد، گرچه تحلیلگران می‌گویند که هنوز برای تعیین روند این هفته زود است. بهای اونس طلا در این روز تا لحظه تنظیم این خبر، به ۱۲۲۷ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز کاری ثبت شده باشد. بهای اونس هفته گذشته روی قیمت ۱۲۲۳ دلار ایستاده بود. بازار دوشنبه در کنار شاخص دلار، تحت‌تاثیر ادامه نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان و همچنین افزایش نسبی تقاضای فیزیکی نیز بود. نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اقتصادی جهان، تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار و شاخص سهام داشته و این مساله قیمت طلا را در بازارهای بین‌المللی افزایش داده است. دوشنبه آمار تراز تجاری چین منتشر شد که بازار طلا را تکان نداد.

پیش‌بینی‌های کاهشی

با وجود آغاز به کار هفته با روند افزایشی، عمده تحلیلگران همچنان به عوامل فشار توجه ویژه‌ای دارند. مهم‌ترین عامل کاهشی برای بازار فلزات گرانبها در حال حاضر ادامه احیای اقتصاد آمریکا و دلار قوی است. ایمون شریدان، استراتژیست ارز در Forexlive می‌گوید که گرچه طلا پس از سقوط به زیر مرز ۱۲۰۰ دلار با شتاب رشد مواجه شده، اما معلوم نیست که با توجه به عوامل بنیادین، این رشد تا چه مدتی پایدار باشد. شریدان با اشاره به تصویر کلی از اقتصاد آمریکا که موید قوی ماندن دلار است، می‌گوید: «بازار از عدد ۱۱۸۰ دلار که مرز سرنوشت‌سازی است فاصله گرفته و حتی ممکن است به سوی رقم ۱۲۵۰ دلار حرکت کند، اما من همچنان اعتقادی به افزایش بهای طلا در بلندمدت ندارم.» شریدان همچنین به قرار گرفتن اقتصاد اروپا بر لبه رکود اشاره می‌کند. این کارشناس فارکس لایو معتقد است که اثر بنیادین وضعیت اروپا، تقویت دلار و در نتیجه حفظ فشار کاهشی روی طلا است. ادوارد میر، تحلیلگر موسسه FC Stone هم این نظر را تایید می‌کند. او می‌گوید: «در شرایط کنونی اقتصاد آمریکا رو به رشد و رونق است و این مساله فشار زیادی را در جهت کاهش بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. ادامه روند صعودی ارزش دلار مانع از افزایش قیمت طلا خواهد شد. اگر قیمت طلا رو به کاهش باشد، سرمایه‌گذاران اقدام به خرید نمی‌کنند. اگر روند صعودی ارزش دلار ادامه یابد و تقاضا در بازارهای بین‌المللی با کاهش روبه‌رو شود، قیمت طلا به‌زودی به کمتر از ۹۰۰ دلار خواهد رسید.»

برخی تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه مدت ۱۲۲۵ دلار خواهد بود. برخی تحلیلگران اقتصادی نیز به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که در صورت افزایش قیمت به ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار، بهترین زمان برای فروش خواهد بود. انتشار آمارهای مربوط به وضعیت اقتصادی منطقه یورو و چین، نگرانی‌های تازه‌ای را نسبت به اوضاع اقتصادی جهان به وجود آورده است.

پیش‌بینی‌های افزایشی

اما همه استراتژیست‌های بازار فلزات گرانبها روی کاهش قیمت‌ها حساب باز نکرده‌اند. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که پس از گذشت ۳ سال از دوران سخت در بازار طلا روند نزولی قیمت فلز زرد پایان یافته است و طلا خود را برای افزایش مجدد قیمت آماده می‌کند. به گزارش سایت طلا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پیتر بوکوار، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری Lindsey Group می‌گوید که انتشار متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا نقطه عطف مهمی در تحولات بازار طلا به شمار می‌رود: «به نظر من دوره افت قیمت طلا در سه سال اخیر به پایان رسیده؛ چراکه فدرال رزرو با انتشار متن مذاکرات خود عملا جنگ ارزی در جهان را اعلام کرده است.» بر اساس این گزارش افزایش ارزش دلار در هفته‌های اخیر فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده که علت اصلی آن نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا بوده است، ولی فدرال رزرو در نشست اخیر خود اعلام کرده است که فعلا تصمیمی برای افزایش نرخ بهره ندارد و این مساله موجب شد ارزش دلار بار دیگر با افت نسبی روبه‌رو شود. بوکوار می‌گوید: «ادامه نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو و ادامه روند نزولی نرخ تورم در اروپا تاثیر منفی زیادی بر وضعیت اقتصادی آمریکا خواهد داشت. در شرایط کنونی اکثر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان قصد دارند تا سیاست‌های محرک پولی را با هدف حمایت از رشد و رونق اقتصادی اجرا کنند که نتیجه طبیعی آن کاهش متوالی نرخ ارز خواهد بود.

خیز ین ژاپن

مهم‌ترین خبر بازارهای جهانی ارز در روز دوشنبه رشد قابل توجه ین ژاپن بود. ین در این روز به بالاترین ارزش خود مقابل دلار در یک ماه گذشته و همچنین در آستانه بهترین ارزش مقابل یورو در ۱۱ ماه گذشته رسید. (تغییرات نرخی که در جدول همین صفحه مشاهده می‌کنید نشان‌دهنده اختلاف قیمت لحظه تنظیم جدول روزهای شنبه و دوشنبه است) ین از پناهگاه‌های ارزی است و افزایش نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان باعث رونق معاملات این ارز جهانی شده است. روز گذشته یورو در برابر دلار حدود ۳ صدم درصد رشد کرد، اما برابر ین شاهد افت بود. دوشنبه ایوالد نووتنی، عضو شورای بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که یورو احتمالا به تضعیف در برابر دیگر ارزهای عمده ادامه خواهد داد. دلار در این روز با افت روبه‌رو شد، اما همچنان قوی ماند. دلار استرالیا نیز در برابر ین و دلار احیا شد. این ارز هفته گذشته روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته بود. دلار استرالیا عمدتا تحت‌تاثیر داده‌های اقتصادی چین است که بزرگ ترین خریدار محصولات استرالیایی است.