گروه بازار پول: اونس طلا که در آخرین روز کاری هفته گذشته به کانال ۱۱۹۰ دلاری سقوط کرده بود، در نخستین روز کاری هفته جدید دوباره خیز گرفت و از مرز روانی ۱۲۰۰ دلار بالاتر ایستاد. بهای اونس فلز زرد که روز دوشنبه قیمت ۱۲۰۶ دلار را برای خود ثبت کرده بود، روز سه‌شنبه نیز تا لحظه تنظیم این خبر با وجود نوسان زیاد در کانال ۱۲۰۰ دلاری ماند. عامل رشد ۱۶ دلاری روز دوشنبه «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران و افت اندک شاخص دلار بود. جهش اصلاحی طلا از پایین‌ترین سطح در ۹ ماه(در مقطع کوتاهی در بازارهای آسیایی در ۱۵ ماه) گذشته نوسان شدید طلا پیرامون مرز روانی در تنها دو روز کاری را به نمایش گذاشت. اونس روز جمعه ۲۴ دلار سقوط کرده بود. رشد قیمت طلا در روز دوشنبه ابتدا با افزایش خریدهای مربوط به پوشش کوتاه‌مدت آغاز شد و بعد افت شاخص دلار کمک بیشتری به فلزات گرانبها کرد. با این حال تحلیل‌های فنی برای طلا و نقره همچنان کاهشی مانده‌اند. طلا همچنان به شدت تحت فشار عوامل کاهشی است که نماد آن می‌تواند بازگشت طلا از سطح ۱۲۱۳ دلار در روز سه‌شنبه باشد. دلار ایالات متحده روزدوشنبه با افت ارزش روبه‌رو شد، با این حال اسکناس سبز آمریکایی همچنان بسیار قوی است و فاصله زیادی با بالاترین سطح در چهار سال گذشته ندارد. هم‌اکنون دلار قوی مهم‌ترین عامل خارجی کاهشی در بازار کالاهای اساسی است. البته بازار به اخبار سیاسی هم چشم دارد. در حال حاضر تظاهرات دموکراسی‌خواهان هنگ‌کنگ توجه‌های بیشتری را به خود جلب کرده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «کیتکو»، حس بازار در مورد رویدادهای این قلمرو این است که وضعیت نه بهتر و نه بدتر شده است.

روز سه‌شنبه چنان‌که اشاره شد بهای اونس در ادامه افزایش قیمت روز دوشنبه در مقطعی به ۱۲۱۳ دلار نیز رسید، اما بعد روند کاهشی به خود گرفت و تا زمان نوشته شدن این گزارش قیمت ۱۲۰۹ دلار را ثبت کرد. به این ترتیب طلا روز سه‌شنبه نیز نوسان قابل‌توجهی را تجربه کرد که آن را ابتدا به کانال ۱۲۱۰ دلاری برد و بعد به کانال ۱۲۰۰ دلاری بازگرداند. سرمایه‌گذاران بازار طلا در روز دوشنبه تلاش کردند از فرصت به دست آمده کاهش قیمت طلا به ۱۱۸۳ دلار در هر اونس استفاده کنند. این رویکرد که با توجه به سطح پایین قیمتی در روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت نقش بسیار مهمی در تثبیت قیمت اونس بالای مرز ۱۲۰۰ دلار داشت جیمز گاردینر، از کارشناسان موسسه MKS سوئیس می‌گوید که اگر طلا بتواند طی هفته جاری سطح حمایتی ۱۱۸۰ دلاری را حفظ کند به‌زودی به بیش از ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار خواهد رسید. اما همان‌طور که اشاره شد بیشتر تحلیل‌ها کاهشی مانده‌اند. ویکتور تیان پیریا، تحلیلگر بانک ANZ استرالیا می‌گوید که افزایش قیمت طلا موقتی است و قیمت این کالای ماندگار در ماه‌های آینده با کاهش روبه‌رو خواهد شد. آخرین نظرسنجی سی ان بی سی از فعالان بازار طلا و استراتژیست‌ها هم نشان می‌دهد که حتی افزایش فصلی تقاضای طلا به‌خصوص در بازارهای آسیایی نیز برای متوقف کردن روند نزولی قیمت طلا در سه ماه پایانی سال‌جاری میلادی کافی نخواهد بود. حدود دوسوم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که قیمت طلا در سه ماه پایانی ۲۰۱۴ میلادی تحت تاثیر افزایش ارزش دلار با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. تنها ۳۵ درصد کارشناسان اقتصادی اعلام کرده‌اند که قیمت طلا تحت‌تاثیر رشد تقاضا با افزایش بیشتری مواجه می‌شود. این در حالی است که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان مورد مشاوره «کیتکو» هم کاهشی بوده‌اند.

اما روز سه‌شنبه بازارهای جهانی ارز نیز اخبار جالب‌توجهی داشتند. در پی انتشار داده‌های بد از برون‌داد صنعتی آلمان، ین ژاپن در برابر یورو به بالاترین نرخ برابری در یک ماه گذشته رسید. دلیل دیگر این اتفاق سخنرانی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در مورد زیان پایین بودن ارزش ین بود. ین همچنین از مواضع هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن نفع برد که در کنفرانسی خبری گفت در صورت تحقق نرخ تورم هدف ۲ درصدی تا پایان آوریل آینده، نیازی به اصلاح سیاست پولی نخواهد بود. سه‌شنبه دلار نیز در برابر ین افت کرد. یورو در برابر دلار نیم درصد افت کرد و نرخ برابری آن به ۲۵۸۸/۱ دلار رسید. یورو در برابر فرانک نیز افت داشت.