دنیای اقتصاد: قیمت سکه به دنبال کاهش بهای اونس جهانی طلا به زیر مرز روانی ۱۲۰۰ دلاری در روز جمعه، از ابتدای هفته تا روز دوشنبه ۸ هزار تومان کاهش یافت و سطح روانی ۹۳۰ هزار تومانی را شکست. طی ۱۰ روز گذشته با وجود افت حدودا ۲ درصدی قیمت اونس، بهای سکه تنها ۴/۰ درصد کاهش یافت و به نظر می‌رسید نوعی مقاومت در مقابل کاهش قیمت در بازار سکه شکل گرفته بود. در روزهای گذشته قیمت بازاری سکه از قیمت ذاتی آن بیشتر شده و با شکل‌گیری «حباب مثبت»، احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد. شکست مقاومت قیمتی سکه با کاهش اونس و دلار

گروه بازار پول: روز گذشته مقاومت سکه در برابر ورود به کانال ۹۲۰ هزار تومان شکست. روز دوشنبه تا حدودی از حباب مثبت سکه کاسته شد و بهای این کالای قیمتی پس از ۱۰ روز نوسان در کانال ۹۳۰ هزار تومانی به کانال ۹۲۰ هزار تومانی وارد شد. همچنین روز گذشته بهای دلار در واکنش به اخبار جدیدی مثل لغو برخی تحریم‌های بریتانیا علیه برخی شرکت‌ها و افراد ایرانی و از جمله شرکت ملی نفتکش ایران به میزانی جزئی کاهش یافت.

ورود سکه به کانال ۹۲۰ هزار تومان

روز دوشنبه هر سکه بهار آزادی به بهای ۹۲۷ هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی ۳ هزار تومانی نسبت به روز ابتدایی هفته داشت. این در حالی است که قیمت سکه در ساعات ابتدایی بازار با کاهش بیشتری مواجه شده بود. دیروز در ساعات ابتدایی بازار قیمت سکه به ۹۲۳ هزار تومان رسید، اما با افزایش ۴ دلاری اونس جهانی در ساعات میانی روز تا حدودی از افت قیمتی سکه کاسته شد. قیمت سکه که در روز یکشنبه هفته گذشته با افزایش نرخ دلار به ۳۲۶۵ تومان دارای حباب قیمتی منفی شده بود، از سه‌شنبه هفته گذشته با کاهش بهای اونس جهانی دارای حباب قیمتی مثبت شد. همچنین در روز گذشته تا حدودی از حباب مثبت قیمتی سکه کاسته شد، ولی همچنان ارزش ذاتی این فلز قیمتی در حدود ۱۰ هزار تومان از قیمت سکه بازار کمتر است. سکه که از تاریخ ۲۹ شهریور تا ۴ مهر در کانال ۹۲۰ هزار تومان نوسان داشت و حتی در روز انتهایی شهریورماه به کانال ۹۱۰ هزار تومان واردشده بود، در ابتدای هفته گذشته با افزایش قیمت دلار در بازار به کانال ۹۳۰ هزار تومان وارد شد.

کاهش ۶۵ تومانی پوند در هفته جاری

روز گذشته قیمت پوند در بازار بار دیگر کاهش پیدا کرد. روز دوشنبه هر پوند انگلیس در بازار به بهای ۵۱۸۵ تومان معامله شد که کاهشی ۲۵ تومانی نسبت به نرخ این ارز در ابتدای هفته داشت. این در حالی است که قیمت پوند در روز ابتدایی هفته نیز ۴۰ تومان کاهش یافته بود. به نظر می‌رسد کاهش ۲/۱ درصدی بهای پوند بازار در دو روز ابتدایی هفته جاری، واکنشی به روندهای نزولی اخیر این ارز مثل افت ۸/۰ درصدی برابری این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار در روز جمعه باشد. همچنین روز گذشته بهای شاخص بازار ارز نیز کاهش یافت.

روز گذشته دلار معاملات خود را با نرخ ۳۲۴۵ تومان آغاز کرد، در ساعات میانی بازار بهای این ارز ۱۰ تومان کاهش یافت و به ۳۲۳۵ تومان رسید، اما در ساعات انتهایی بازار بهای این ارز ۵ تومان افزایش پیدا کرد و به ۳۲۴۰ تومان رسید. بهای شاخص بازار از سه‌شنبه هفته گذشته در یک روز کاهش و در روز بعد افزایش پیدا کرده است. گروهی از فعالان افت دلار در روز گذشته را ناشی از لغو برخی تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا دانسته‌اند. روز جمعه وزارت دارایی بریتانیا ۶ فرد و موسسه از جمله بابک زنجانی و شرکت سورینت، یکی از شرکت‌های متعلق به بابک زنجانی و همین طور دانشگاه صنعتی شریف را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد. شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بیمه معلم و بانک سینا سه موسسه دیگری هستند که از فهرست تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا خارج شده‌اند.

کاهش سرعت تعدیل نرخ رسمی

روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۶۷۸ ریال اعلام کرد که کاهشی یک ریالی نسبت به روز شنبه داشت. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد سرعت تعدیل نرخ رسمی در ۵۰ روز گذشته از سوی این نهاد کاهش یافته است. در حالی‌که بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را در تیرماه ۵۰ تومان و در خردادماه ۴۰ تومان افزایش داده بود، نرخ رسمی دلار در شهریورماه ۸ تومان و از ابتدای مهر تا روز گذشته (۱۴ روز) در حدود ۳ تومان افزایش پیدا کرد. همچنین روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی یورو و پوند را افزایش جزئی داد. این در حالی است که نرخ رسمی پوند در روز ابتدایی هفته ۶۸ تومان و نرخ رسمی یورو ۳۵ تومان کاهش پیدا کرده بود.