گروه بازار پول: نوسان طلا در نزدیکی مرز ۱۲۰۰ دلار هم نشانه‌ای از فشار روی فلزات گرانبها و هم نمادی از تورم معکوس کالاهای خام در بیشتر بازارهای مالی جهان است. سطح کنونی قیمت طلا نشانه این است که دلار شاخص‌ترین عامل بازار فلزات گرانبها مانده است. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت ۱۲۱۹ دلار بسته شده بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به ترتیب ارقام ۱۲۱۵ و ۱۲۰۸ را ثبت کرد. روز چهارشنبه بهای اونس تا لحظه تنظیم این خبر به ۱۲۱۳ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. پس می‌توان گفت که تنش‌های سیاسی که آخرین آنها اعتراضات دموکراسی خواهان هنگ کنگی است، نتوانسته در برابر تقویت دلار مقاومت کند؛ بنابراین فشار اقتصاد ایالات‌متحده روی بهای طلا آنقدر شدید است که اگر مسائلی مانند تنش‌های ژئوپلیتیک یا سیاسی کشورهای مهم به لحاظ اقتصادی و همچنین افزایش تقاضای فیزیکی به دلیل فرا رسیدن دوره جشن‌های آسیای وجود نداشت، طلا احتمالا سطوح قیمتی پایین تری را تجربه می‌کرد.

در هر حال طلا هم‌اکنون پیرامون قیمت ۱۲۱۰ دلار نوسان می‌کند که عبور از مرز ۱۲۰۰ دلار را هم محتمل کرده است. سه‌شنبه بهای اونس باز هم پایین‌ترین سطح در ۹ ماه پیش از آن را تجربه کرد. این افت عمدتا ناشی از عوامل خارجی بود. تداوم تقویت شاخص دلار و همچنین ادامه کاهش بهای نفت خام مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار طلا بودند. با پایان ماه سپتامبر که ماه سقوط طلا و ماه پایانی سه ماه سوم سال ۲۰۱۴ بود، تحلیل‌های فنی فشار زیادی را بر طلا و نقره وارد می‌کنند. سه‌شنبه دلار در برابر ین ژاپن بالاترین سطح در ۶ سال گذشته را حفظ کرد و ارزش آن در برابر یورو نیز بهترین سطح در ۲۲ ماه گذشته را ثبت کرد. تقویت دلار در هفته‌های گذشته تبدیل به مهم‌ترین عامل بازار کالاهای خام شده است. مساله‌ای که این هفته نیز قابل مشاهده است.

اما سه‌شنبه تاثیر یک عامل قدیمی دیگر نیز بیشتر قابل رویت بود. افت شدید بهای نفت خام در این روز به همراهی طلا با طلای سیاه انجامید. برخی از کارشناسان حوزه انرژی بهای نفت در روز سه‌شنبه را قیمت کف دانستند، که رشد نسبی بهای نفت در روز چهارشنبه می‌تواند تایید گفته‌های آنان باشد. تورم معکوس کالاهای خام تبدیل به یکی از مهم‌ترین مسائل روز اقتصاد جهان شده است.

اما مسائل سیاسی نیز همچنان مورد توجه هستند. بازار تظاهرات به خشونت کشیده شده هنگ‌کنگ را با دقت دنبال می‌کند. تشدید اعتراضات و خشونت‌ها در این منطقه از چین فعلا تنها عاملی است که در صورت وخیم شدن می‌تواند بهای طلا را بالا ببرد. بازارهای سهام آسیا که دوشنبه تحت تاثیر این تحولات قرار گرفته بودند، سه‌شنبه نیز با ادامه عدم قطعیت سیاسی در هنگ‌کنگ تحت فشار قرار گرفتند. البته بازارهای سهام ایالات‌متحده و اروپا در این روز واکنش زیادی به تنش‌های هنگ‌کنگ نشان ندادند.

چین سه‌شنبه داده‌هایی اقتصادی هم برای بازارها داشت. سه‌شنبه بانک مرکزی چین اعلام کرد که قوانین اعطای وام اصلاح می‌شوند تا بانک‌های این کشور بتوانند تاثیر مثبتی روی بخش مسکن چین داشته باشند. دیگر خبر اقتصادی روز اعلام نرخ تورم اتحادیه اروپا بود که برای ماه سپتامبر پایین‌ترین میزان در ۵ سال گذشته را نشان می‌داد. تورم سپتامبر ۳ دهم درصد شده که حتی از رقم پایین ۴ دهم درصد ماه جولای هم پایین‌تر است. بانک مرکزی اروپا پنج‌شنبه نشست ماهانه خود را برگزار می‌کند که تورم بد احتمالا یکی از موضوعات آن خواهد بود. جمعه نیز روز انتشار آمار مهم نرخ بیکاری ایالت متحده است. چهارشنبه گزارش ADP آمریکا نشان داد که در ماه سپتامبر در بخش خصوصی آمریکا ۲۱۳ شغل ایجاد شده که نشانه دیگری از رونق اقتصاد آمریکا است.

با این اوضاع آیا مرز روانی شکسته خواهد شد؟ افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضا در بازار چین چهارشنبه بار دیگر موجب محدودیت معاملات شد. این امر سرمایه‌گذاران بازار طلا را به شدت نگران کرده است. شاخص دلار روز چهارشنبه نیز بالاترین سطح در ۴ سال گذشته را حفظ کرد.