گروه بازار پول: بانک مرکزی با اعلام رشد ۰/۱۰ درصدی «شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی» در بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال قبل، جزئیاتی از آمارهای جدید مربوط به این شاخص را اعلام کرد. این نخستین بار است که بانک مرکزی پس از اعلام آمار رشد اقتصادی، جزئیات آمارهای مربوط به شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی را منتشر می‌کند. این آمارها به‌صورت مستند و تفکیکی نشان می‌دهد که رشد قابل توجه بخش «صنعت» در بهار، عمدتا در نتیجه تغییرات در زیرمجموعه‌های صنعتی محقق شده است.

بر اساس گزارشی که از سوی سایت رسمی بانک مرکزی منتشر شده، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور در سه ماه نخست سال جاری به رقم ۱/۱۸۴ واحدی رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۰/۱۰ درصد افزایش یافته است. در دوره مذکور، از مجموع ۲۲ گروه زیرمجموعه شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ، شاخص تولید در ۱۳ گروه صنعتی افزایش داشته که بیشترین افزایش مربوط به گروه «صنعت انتشار و چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده» با رشد ۷/۱۱۲ درصدی بوده است. همچنین با توجه به ضریب اهمیت (وزن) صنایع در محاسبه شاخص، «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر» با رشد ۲/۸۷ درصدی بیشترین افزایش را در رشد شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی داشته است. با توجه به آمارهای ارائه شده، از بین ۲۲ گروه تشکیل‌دهنده شاخص، رشد تولید در ۹ گروه در بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته، «منفی» بوده است. بیشترین کاهش در بین این گروه‌ها، متعلق به گروه «صنایع تولید چوب، محصولات چوبی و چوب پنبه‌ای (غیر از مبلمان)» با افت ۲/۲۵ درصدی در تولیدات آن است.

بر اساس این گزارش، از بین ۷ گروه صنعتی مهم که ۸۳ درصد ضریب اهمیت را به خود اختصاص می‌دهند، فقط شاخص تولید گروه «صنایع تولید ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» در بهار سال ١٣٩٣ نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است و شاخص تولید ٦ گروه مهم دیگر افزایش داشته‌اند. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده به‌صورت تفصیلی جزئیات و روندهای مربوط به آمارهای این گزارش را بررسی خواهد کرد.