گروه بنگاه‌ها: حتی اگر بخواهیم بازار بیمه غیرعمر مالزی را با کل بازار خلیج فارس مقایسه کنیم، مالزی دو برابر کشورهای حوزه خلیج فارس، سرانه خود را برای حمایت‌ها از ریسک‌ها هزینه می‌کند. به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین،لایو اینشورنس نوشت: مزایای بیمه در منطقه خلیج فارس کمتر از کشور مالزی درک شده است. ساختار اجتماعی و مذهبی در کشورهای خلیج فارس عادت کرده است که از بیمه‌هایی مانند مدیریت ریسک بهره ببرند؛ بیمه‌هایی که به صورت عموم اجباری هستند، اما در بازار مالزی شرایط متفاوتی حاکم است. این بازار عمدتا با بیمه‌های عمر و پس‌انداز احاطه شده است که ریسک‌پذیری کمتری را تحت پوشش دارند و نسبت به بیمه‌های تجاری غیرعمر از پلتفرم‌های عملیاتی کمتری برخوردارند. در گزارشی که اخیرا توسط موسسه استاندارد اند پورز منتشر شده، آمده است که پذیرش استفاده از بیمه، ثبات بازار مالزی را در پی داشته است به‌ویژه در مباحث پیچیده مربوط به شریعت یا بیمه تکافل. بازار بیمه تکافل در مالزی در طول سال‌های گذشته رشد بی‌نظیری را تجربه کرده است به‌ویژه اینکه شبکه‌های توزیع متفاوتی را برای اعضای خود به وجود آورده است. اما شرایط متفاوتی در بخش بیمه تکافل خلیج فارس حاکم است. این منطقه بزرگ‌ترین بازار بیمه تکافل را در اختیار دارد. طبق این گزارش،‌ تکافل در هیچ یک از شش کشور اصلی خلیج فارس شکوفا نشده است حتی اگر عربستان سعودی را به‌عنوان یک بازار کامل در نظر بگیریم. در بازار خلیج فارس تنها پنج شرکت بیمه تکافل فعالیت دارند که در سال ۲۰۱۳ به شدت رشد داشته‌اند.

نکته جالب آن است که مقر اصلی هیچ یک از این پنج شرکت در خود این منطقه واقع نشده است و تقریبا سهامداران آنان نیز از مسلمانان نیستند و بودجه آنان از محل‌های دیگر تامین می‌شود.

اما بازار مالزی کاملا متفاوت است؛ در این بازار محصولات مربوط به پس‌انداز مانند بیمه‌های عمر در اولویت هستند؛ محصولاتی که به تازگی روند رشد خود را در خلیج فارس تجربه می‌کنند. در مالزی میزان نفوذ بیمه سه برابر خلیج فارس است. حتی اگر بخواهیم بازار غیرعمر مالزی را با کل بازار خلیج فارس مقایسه کنیم، مالزی دو برابر کشورهای حوزه خلیج فارس، سرانه خود را برای حمایت‌ از ریسک‌ها هزینه می‌کند. در همین حال در گزارش موسسه مشاوره‌ای «ارنست اند یانگ» که با عنوان «نگاهی به تکافل جهانی ۲۰۱۴» منتشر شده، آمده است که بیمه تکافل در میان کشورهای خلیج فارس نه تنها با پدیده‌ای به نام بی‌تفاوتی تهدید می‌شود، بلکه نقصان قوانین یکپارچه این بازار را با خطرات گسترده مواجه می‌کند. این تفاوت در قوانین باعث شده شرکت‌ها از مدل‌های متفاوتی استفاده کنند. استراتژی متفاوت تجاری از سوی دیگر به این معنا است که فعالان در این بازار در رقابت شدیدی به سر می‌برند، اما این مساله بر عملیات‌های آنان تاثیر منفی هم می‌گذارد. در این میان عربستان سعودی همچنان به‌عنوان هسته اصلی بازار بیمه اسلامی شناخته می‌شود که ۴۸ درصد از توزیع جهانی را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که امارات ‌متحده عربی، قطر و اخیرا عمان درصدد توسعه محصولات تکافلی خود در خاورمیانه و آسیای غربی هستند. در همین حال، در خود منطقه خلیج فارس، عربستان سعودی حدود ۷۷ درصد بازار را در اختیار دارد، پس از این کشور، امارات ‌متحده عربی با ۸/۱۵ درصد قرار دارد. دیگر کشورهای خلیج فارس تنها هشت درصد توزیع بازار را در دست دارند، اما به‌طور کل می‌توان گفت که پیش‌بینی می‌شود میزان کل خالص مشارکت در سال‌جاری میلادی از ۹/۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۹/۹ میلیارد دلار برسد.