گروه بازار پول: جدیدترین گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۱۴ شهریور حاکی از آن است که قیمت در اکثر گروه‌های خوراکی نسبت به هفته قبل رشد کرده است. بر این اساس از یازده گروه خوراکی تورم هفتگی هفت گروه مثبت گزارش شده است. البته باید عنوان کرد که در بین این هفت گروه تورم هفتگی در ۴ گروه از نیم درصد تجاوز نکرده است؛ بنابراین می‌توان عنوان کرد که هنوز نوسانات هفتگی قیمت مواد خوراکی در بازه متعارفی است و روند افزایشی قابل ملاحظه‌ای در گزارش خرده‌فروشی به چشم نمی‌خورد.

رشد قیمت هفتگی در میوه‌ها

جدیدترین گزارش خرده‌فروشی حاکی از آن است که در هفته منتهی به ۱۴ شهریورماه (هفته دوم ماه جاری) سطح قیمت‌ها در هفت گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. بر اساس آمار بانک مرکزی «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «چای» و «روغن نباتی» هفت گروه افزایشی در هفته مورد بررسی را تشکیل داده‌اند. البته در ۴ گروه حبوب، برنج، گوشت قرمز و روغن نباتی تورم هفتگی زیر ۵/۰ درصد گزارش شده و نشان می‌دهد که در اکثر گروه‌های خوراکی نوسان افزایشی جزئی بوده است. در بین گروه‌های افزایشی هفته مورد بررسی، «میوه‌های تازه» با رشد قیمت هفتگی ۹/۶ درصد بالاترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته روند قیمتی در این گروه نزولی گزارش شده بود. چنانچه آمار ماهانه در گروه میوه‌های تازه نیز روند کاهشی هفته‌های قبل را تایید می‌کند. بر این اساس، با وجود افزایش ۹/۶ درصدی در هفته دوم شهریور، سطح قیمت گروه میوه‌های تازه نسبت به مدت مشابه ماه گذشته (هفته دوم مردادماه) ۲ درصد کاهش قیمت را پشت‌سر گذاشته و قیمت میوه‌ها نسبت به ماه قبل ارزان‌تر شده است.

افزایش جزیی بهای گوشت مرغ

در هفته منتهی به ۱۴ شهریورماه قیمت گروه گوشت مرغ نیز با ۴/۲ درصد افزایش طی هفته، دومین گروه افزایشی هفته نام گرفته است. این گروه نیز مانند گروه میوه‌های تازه در هفته‌های قبل از هفته مورد بررسی، ثبات و کاهش قیمت را پشت‌سر گذاشته بود. بر اساس آمار گزارش خرده‌فروشی، طی یک ماه گذشته معادل ۸/۴ درصد از ارزش گوشت مرغ کاسته شده است. بنابراین، افزایش قیمت این ماده خوراکی در هفته دوم شهریور باعث نشد که تورم ماهانه این گروه مثبت شود. بر اساس آمار منتشر شده در گزارش بانک مرکزی، هر کیلو مرغ در این هفته به ارزش ۶هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسیده است، حال آنکه قیمت این خوراکی پروتئینی پرمصرف در سبد خانوار، در هفته قبل از آن کمتر از ۶ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است. اما در بازه سالانه و طی یک‌سال گذشته قیمت مرغ تغییر قابل‌توجهی را پشت‌سر نگذاشته است. بر اساس آمار گزارش خرده‌فروشی بهای هر کیلو گوشت مرغ در هفته دوم شهریورماه سال گذشته حدود ۶ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است که نشان می‌دهد هر کیلو مرغ در هفته مورد بررسی نسبت به هفته مشابه سال قبل ۳۰۰تومان افزایش قیمت را پشت‌سر گذاشته است. در هفته مورد بررسی، گروه چای سومین گروهی است که تورم هفتگی آن بالای یک درصد گزارش شده است، بر این اساس سطح قیمت این گروه طی هفته ۴/۱ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است.

کاهش قیمت در سه گروه

در هفته مورد بررسی قیمت در سه گروه «سبزی‌های تازه»، «تخم مرغ» و «قند و شکر» نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. گروه تخم مرغ که در هفته نخست شهریورماه ۲/۸ درصد افزایش قیمت را پشت‌سر گذاشته بود، حال با کاهش قیمت ۲/۰ درصدی طی هفته مورد بررسی، تغییر مسیر داده و از سطح قیمتی آن کاسته شده است. نکته قابل توجه این موضوع است که تخم‌مرغ در بازه سالانه تنها ۲/۲ درصد افزایش قیمت داشته است. بر اساس آمار‌های بانک مرکزی هر شانه دو کیلویی تخم مرغ در هفته مورد بررسی به قیمت ۹ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه شده است. قیمت گروه سبزی‌های تازه نیز در هفته مورد بررسی به‌طور متوسط ۴/۰ درصد طی هفته کاهش یافته است. در بین کالاهای این گروه کاهش هفتگی قیمت «خیار» معادل ۷/۲ درصد، «سیب‌زمینی» معادل ۹/۳ درصد و «پیاز» معادل ۵/۴ درصد تاثیر قابل‌توجهی در منفی شدن تورم هفتگی قیمت سبزی‌ها داشته است.

هفته رشد قیمت میوه‌ها