گروه بازار پول: هفته گذشته با وجود کاهش قابل توجه اونس در بازارهای جهانی، سکه در برابر افت شدید قیمت تا حدودی مقاومت کرد. هفته گذشته با اینکه از ارزش اونس ۲/۲ درصد کاسته شد، قیمت سکه در بازارهای داخلی تنها ۳/۰ درصد افت کرد. این در حالی است که دلار طی این هفته تنها ۶/۰ درصد افزایش یافته بود. این موضوع نشان می‌دهد که کاهش محدود و ۳/۰ درصدی سکه با وجود افت قابل توجه اونس جهانی، از سوی دلار تحت فشار نبوده و بخشی از آن تحت تاثیر عوامل دیگری مثل مقاومت بازار رخ داده است، اما با توجه به اینکه روز گذشته، همزمان با تعطیلی بازارهای داخلی، اونس طلا به روند کاهشی خود ادامه داد، انتظار می‌رود بازارهای داخلی در روز شنبه در ابتدای کار خود قیمت‌های پایین‌تری را در مقایسه با قیمت‌های بسته شدن روز پنج‌شنبه ثبت کنند. علاوه‌بر این، قیمت دلار نیز روز پنج‌شنبه به حدود ۳۱۹۰ تومان رسید که تجربه دو هفته اخیر نشان می‌دهد این قیمت نزدیک به «سطح مقاومتی» فعلی بازار ارز است و بازار با نزدیک شدن به این سطح، به صورت رفت‌وبرگشتی به سمت سطح پایین‌تر حرکت می‌کند. در صورتی که این رفتار در این هفته نیز ادامه داشته باشد و قیمت‌ها امروز کاهش یابد، می‌توان انتظار داشت که سکه، هم از سوی اونس و هم از سوی دلار برای کاهش بیشتر تحت‌فشار قرار بگیرد.

گمانه‌زنی‌ها از مسیر آینده سکه

در حالی که از ابتدای شهریور از ارزش اونس در حدود ۱/۳ درصد کاسته شده و بهای آن از ۱۲۸۰ دلار در ابتدای ماه به ۱۲۳۷ دلار در میانه‌های روز جمعه رسیده، قیمت سکه در بازارهای داخلی در سه هفته‌ای که از این ماه سپری شد، تقریبا در کانال ۹۴۰ هزار تومان باقی مانده است. این در حالی است که طی این مدت قیمت دلار از ۳۱۰۰ تومان به حدود ۳۱۹۰ تومان رسیده و به عنوان یکی از عوامل ممانعت از کاهش قیمت طلا در بازارهای داخلی خود را نشان داده است. گروهی از فروشندگان اعتقاد دارند افزایش نرخ دلار بازار آزاد، تاثیر افت طلای جهانی بر بازار سکه را در شهریورماه کاهش داد و موجب تغییرات قیمتی سکه در کانال ۹۴۰ هزار تومان و جلوگیری از کاهش آن به یک سطح پایین‌تر شد. این در حالی است که اگر قیمت دلار در بازارهای داخلی کاهش پیدا کند و اونس نیز به روند نزولی خود ادامه دهد، مقاومت سکه شکسته می‌شود و قیمت سکه با افت بیشتری مواجه خواهد شد. این در حالی است که گروهی از فروشندگان سکه باور دارند قیمت سکه در آینده با افزایش اونس بالا خواهد رفت. این گروه عمدتا افرادی هستند که در زمان افت سکه سعی می‌کنند تنها به خرید و فروش روزانه بپردازند و به این ترتیب، در روزهایی که بهای سکه در سرازیری قرار می‌گیرد، از موجودی سکه خود استفاده نکرده و تنها به خرید و فروش روزانه می‌پردازند.

تثبیت دلار در کانال جدید

دلار در این هفته سطح کانال نوسانی جدیدی را که از هفته پیشین وارد آن شده بود، ادامه داد تا تحلیلگران بازار از محدوده نوسانی جدید ۳۱۵۰ تا ۳۲۰۰ تومانی به جای کانال پیشین ۳۱۰۰ تا ۳۱۵۰ تومانی سخن بگویند. برخی از فعالان انتظار داشتند با کاهش قیمت دلار در روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور و ادامه این افت در دو روز ابتدایی هفته گذشته، بهای این ارز در ادامه هفته قبل نیز پایین‌تر بیاید ولی این روند، تداوم نیافت و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاخص بازار ارز بالا رفت. دلار روز دوشنبه با ۱۵ تومان افزایش به ۳۱۷۵ تومان و روز سه‌شنبه با ۲۰ تومان افزایش دیگر به ۳۱۹۵ تومان رسید که بالاترین قیمت این ارز از آغاز تابستان بود. کارشناسان بازار ارز به‌طور کلی افزایش قیمت دلار در این روزها را ناشی از «افزایش مقدار تقاضا»، «کاهش مقدار عرضه» و «حساس بودن بازار نسبت به برخی اخبار دیپلماتیک» عنوان کردند. به اعتقاد تحلیلگران، کاهش صادرات میعانات گازی و کاهش ورود ارز حاصل از آن‌ به بازار یکی از عوامل کاهش عرضه و افزایش قیمت دلار بوده است. از سویی تقاضا برای ارز مسافرتی در شهریورماه افزایش پیدا می‌کند و در کنار آن تقاضای ارز برای واردات نیز به‌طور سنتی از شهریورماه افزایش پیدا می‌کند.

عامل مهم دیگر بر تقاضای ارز در این روزها، شروع اعزام زائران حج تمتع از ابتدای هفته جاری بوده است که بر اساس گزارش‌ها از جمعه هفته گذشته (۱۴ شهریورماه) آغاز شده و تا ۷ مهرماه ادامه خواهد داشت. بر اساس گزارش‌ها، نزدیک به ۶۴ هزار زائر در این مدت به حج اعزام می‌شوند که هر کدام از آنها می‌توانند تا ۳۰۰ دلار ارز با نرخ رسمی دریافت کنند. با توجه به اینکه معمولا خریدهای این افراد در سفر خود تا بالای هزار دلار هم به‌طور متوسط می‌رسد، انتظار می‌رود که تقاضای این افراد برای تامین ارز مورد نیاز خود از بازار آزاد موجی از تقاضا و افزایش‌ نسبی قیمت را در این مدت به همراه داشته باشد.

هر چند برخی از تحلیلگران مدافع کاهش قیمت، معتقدند با پایان تابستان و شروع مدارس، قدری از فشار مسافرت‌های خارجی کاسته خواهد شد و کاهش تقاضا برای ارز مسافرتی نیز به عنوان یکی از عوامل تثبیت یا کاهش سطوح فعلی قیمت عمل خواهد کرد.

مقاومت بازار در سطح مقاومتی

با وجود افزایش قیمت دلار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و رسیدن به یک قدمی سقف قیمتی

۲ هفته اخیر (۳۲۰۰ تومان)، روز چهارشنبه شاخص بازار ارز در برابر افزایش قیمت بیشتر مقاومت کرد و دلار با ۱۵ تومان کاهش به ۳۱۸۰ تومان رسید؛ اما روز پنج‌شنبه دلار با ۱۰ تومان افزایش برای سومین بار در شهریورماه به سطح ۳۱۹۰ تومان رسید. این در حالی است که دلار برای اولین بار در تاریخ ۱۲ شهریور ماه به سطح ۳۱۹۰ تومان رسید؛ ولی روز ۱۳ شهریور با کاهشی۱۵ تومانی به ۳۱۷۵ تومان رسید. دلار سه‌شنبه هفته جاری نیز به قیمت ۳۱۹۵ تومانی رسید، ولی روز بعد از آن بازار در برابر افزایش قیمت بیشتر مقاومت کرد و به ۳۱۸۰ تومان رسید. برخی از تحلیلگران با توجه به این دو رویداد، پیش‌بینی می‌کنند که در حال حاضر هم که دلار وارد محدوده ۳۱۹۰ تومانی شده، این قیمت به خودی خود پایدار نخواهد بود و با این استدلال انتظار کاهش جزئی در قیمت‌های روز شنبه را دارند. به این ترتیب دلار در هفته گذشته نیز همچنان به نوسان خود در محدوده جدید قیمتی و بین سطوح جدید حمایتی (۳۱۵۰ تومان) و مقاومتی (۳۲۰۰ تومان) ادامه داد. دلار از ۸ شهریور که از سطح مقاومتی پیشین (۳۱۵۰ تومان) عبور کرد، تا انتهای هفته جاری بین این دو سطح قیمتی قرار گرفته است.

افزایش نرخ رسمی دلار

روز پنج‌شنبه بانک مرکزی در راستای نزدیک کردن نرخ رسمی دلار به نرخ بازار آزاد، نرخ مبادلاتی دلار خود را با ۷ ریال افزایش ۲۶ هزار و ۶۳۴ ریال اعلام کرد. به این ترتیب این نهاد نرخ رسمی دلار را در این هفته مجموعا ۲۵ ریال افزایش داد. بانک مرکزی در ۴ روز هفته گذشته نرخ رسمی دلار را با افزایش اعلام کرد و تنها در روز چهارشنبه نرخ دلار مبادله‌ای را ۲ ریال کاهش داد. به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت دلار در این روز ناشی از افزایش قیمت دلار بازار در روز سه‌شنبه و رسیدن آن به یک قدمی نرخ ۳۲۰۰ تومانی بوده است.

شنبه کاهشی برای سکه