گروه بازار پول: اونس طلا در نخستین روز کاری هفته با سقوط آزاد به قیمت ۱۲۵۵ دلار رسید. این در حالی است که قیمت آنی اونس فلز زرد در دو هفته کاری گذشته نیز به ترتیب ۲۴ و ۱۹ دلار کاهش قیمت را تجربه کرده بود. روز سه‌شنبه نیز قیمت اونس تا لحظه تنظیم این خبر با نوسان اندک به قیمت ۱۲۵۶ دلار رسید و در همان کانال ۱۲۵۰ دلاری ماند. دوشنبه در واقع روز ثبت پایین‌ترین قیمت در سه ماه گذشته بود. بازار تحت فشار فروش فنی و همچنین ادامه تقویت دلار آمریکا چنین سطح قیمتی را برای طلا رقم زد. شاخص دلار در این روز به بالاترین سطح در ۱۳ ماه گذشته رسید تا به‌جز طلا، نقره هم تحت فشار قرار گیرد. بهای طلای آتی برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۱۳ دلار کاهش به ۱۲۵۴ دلار برای هر اونس رسید.

دوشنبه سقوط

دوشنبه هیچ داده اقتصادی عمده‌ای از ایالات‌متحده منتشر نشد که باعث توجه بیشتر معامله‌گران بازار فلزات گرانبها به تحلیل‌های فنی و همچنین بازارهای دیگر شد. بهای نفت خام دوشنبه به کمترین میزان در ۷ ماه گذشته رسید تا این عامل خارجی هم اثری منفی بر قیمت طلا و نقره داشته باشد. در نخستین روز هفته کاری مازاد تجاری چین هم برای ماه آگوست منتشر شد که رقم ۸/۴۹ میلیارد دلار را نشان می‌داد و بسیار بهتر از انتظارها بود. این خبر به طور بالقوه می‌تواند خبر خوبی برای بازار کالاهای خام باشد؛ چراکه چین بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای خام است. با این همه فعلا فشار تقویت دلار آمریکا روی طلا بیشتر سنگینی می‌کند. البته افزایش ارزش دلار علاوه بر ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از کاهش ارزش پوند استرلینگ هم نفع برده است. پوند در واکنش به احتمال جدایی اسکاتلند از بریتانیا با افت روبه‌رو شده است؛ اما دوشنبه اقتصاد ژاپن هم داده‌هایی را مخابره کرد. این اقتصاد آسیایی در سه ماه دوم ۱/۷ درصد کوچک شده است. ژاپن که هنوز یکی از پنج اقتصاد بزرگ جهان است، در چند سال گذشته تاثیر کمتری بر اقتصاد جهان و بازارهای مالی داشته است؛ ولی در جبهه سیاسی نیز دوشنبه هیچ خبر مهمی برای رسانه‌ها وجود نداشت. آتش بس روسیه و اوکراین کم و بیش پایدار است. با این همه خبر جدید تحریم‌های بیشتر علیه روسیه می‌تواند اثرات مختلفی در بازارهای مالی داشته باشد. اخبار بحران‌های ژئوپلیتیک خاورمیانه نیز همچنان توسط همه پیگیری می‌شود.

درهرحال اکنون با اصلاح مجدد نمودارهای فنی طلا، صحبت از احتمال کاهش بیشتر قیمت این فلز گرانبها است. تحلیلگران بانک OCBC پیش‌بینی کرده اند که قیمت جهانی طلا به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. بارناباس‌گان، کارشناس ارشد اقتصادی بانک OCBC می‌گوید: «در صورت ادامه روند صعودی ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد و به زودی به کمتر از ۱۲۵۰ دلار خواهد رسید. شاخص ارزش دلار به بالاترین حد خود از جولای ۲۰۱۳ رسیده و این مساله تقاضا برای طلا را به شدت کاهش داده است.» همچنین تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری Scotia Mukata نیز می‌گویند که قیمت طلا همچنان به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و در کوتاه مدت به کمتر از ۱۲۴۰ دلار خواهد رسید.

قیمت اونس طلا در ۳۰ روز گذشته ۵۳ دلار افت کرده که به آن معنا است که فلز زرد در یک ماه منتهی به هجدهم شهریورماه حدود ۰۸/۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است. همچنین این فلز گرانبها در یک سال منتهی به این تاریخ با کاهش ۱۳۰ دلاری مواجه شده که به معنای از دست رفتن ۴۳/۹ درصد از ارزش طلا در این مدت است. این در حالی است که تنش‌های ژئوپلیتیک در ماه‌های گذشته مانع از سقوط بیشتر طلا شده بود و با عادت کردن بازار به بحران‌های سیاسی، تاثیر احیای اقتصاد آمریکا ممکن است بیش از پیش شود.

پوند به نفع دلار

روز سه‌شنبه در بازارهای جهانی ارز مهم‌ترین خبر همان ادامه تقویت دلار بود. شاخص اسکناس سبز آمریکایی در این روز به بالاترین میزان در ۱۴ ماه گذشته رسید. دلار با شکستن رکورد ۶ ساله برابری در مقابل ین، در مقابل یورو نیز به بالاترین ارزش در ۱۴ ماه گذشته رسید. شاخص دلار که این ارز جهانی را در برابر شش ارز عمده جهان ارزشیابی می‌کند، در ادامه رشد هفته‌های گذشته روز سه‌شنبه هم ۲۵/۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۱۹/۸۴ رسید. این در حالی است که روز جمعه گزارش مشاغل آمریکا منتشر شد که بسیار بدتر از انتظارها بود. لی‌هاردمن، استراتژیست ارز در بانک توکیو میتسوبیشی واقع در لندن می‌گوید: «به نظر می‌رسد که با توجه به سیاست‌های فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی جهان این تقویت ادامه داشته باشد.» پوند که روز دوشنبه بیشترین سقوط در دو سال و نیم گذشته را تجربه کرده بود، سه‌شنبه روی پایین‌ترین سطح در ده ماه گذشته ماند.

سقوط آزاد طلا