لیلا اکبرپور: مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی اعلام کرد: «جرایم دارندگان خودرویی که در تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث تعلل کرده‌اند بخشیده می‌شود.» علی جباری با یادآوری اینکه بیش از یک‌سوم خودروهایی که درسطح کشور تردد دارند فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث هستند، گفت: طی جلسات مشترک بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارات بدنی با پلیس راهور، سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خواستار پوشش خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث شد. وی ادامه داد: به‌منظور تشویق رانندگانی که در تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث خود کوتاهی کرده‌اند، مقرر شد جرایم مربوط به این موضوع بخشیده شود. جباری گفت: این جرایم بخشی از منابع صندوق تامین خسارات بدنی را تامین می‌کند که شرکت‌های بیمه در زمان تمدید بیمه‌نامه‌ها از آنان وصول و به حساب صندوق واریز می‌کنند. او در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر اینکه «آیا این بخشودگی صندوق تامین خسارات بدنی را با کمبود منابع مواجه نمی‌کند؟» توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید طبق قانون ۵ درصد از حق بیمه‌های صادره شخص ثالث، ۲۰ درصد از جرایم رانندگی و ۲۰ درصد از هزینه‌های دادرسی مطروحه در دادگستری به همراه جرایم یاد شده منابع صندوق را تامین می‌کنند؛ چنانچه خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث تحت پوشش قرار گیرند از محل ۵ درصد حق بیمه‌ها منابع تازه‌ای در اختیار صندوق قرار می‌گیرد.

جباری بیان کرد: از سال ۸۷ که مقررشد ۲۰ درصد از جرایم رانندگی و ۲۰ درصد ازهزینه‌های دادرسی به صندوق تامین خسارات بدنی تخصیص یابد، تنها ۱۰ درصد آن محقق شده و متاسفانه پروسه واریز این منابع از خزانه بسیار طولانی است.

او با قدردانی از همکاری شرکت‌های بیمه بازرگانی در پرداخت ۵ درصد حق بیمه‌های شخص ثالث و جرایم عدم‌تمدید به‌موقع این بیمه‌نامه یادآور شد: درواقع طی سال‌های گذشته حجم بیشتر منابع صندوق توسط مردم و از طریق شرکت‌های بیمه تامین شده است. جباری با بیان اینکه پروسه پرداخت خسارت توسط صندوق تامین خسارات بدنی از چندماه به دو هفته کاهش یافته است، ادامه داد: در چهار ماه ابتدایی سال ۹۳ بالغ‌بر ۳ هزار و ۶۰۰ پرونده رسیدگی و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت شده است. مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی با بیان این مطلب که در تلاش هستیم هیچ زندانی دیه در کشور نداشته باشیم، افزود: در تعامل بسیار خوبی با پلیس راهور هستیم و برای استعلام برخی از مدارک پرداخت خسارت به‌زودی با بانک اطلاعاتی پلیس راهور لینک می‌شویم که پروسه پرداخت با سرعت انجام گیرد.