گروه بازار پول: در‌حالی‌که بازار ارز این روزها برای اکثر فعالان و صرافی‌ها نا‌امید‌کننده است، تعدیل سرمایه صرافی‌ها برای کسب مجوز و تمدید مهلت جهت انطباق با دستورالعمل کنونی تا حدودی موجب رضایت برخی از صرافی‌ها شده است. تعدیل سرمایه اولیه صرافی‌ها

روز گذشته مهم‌ترین خبر برای صرافی‌ها اظهارات دو مسوول بانک‌مرکزی در‌خصوص تمدید مهلت صرافی‌ها برای انطباق با دستورالعمل کنونی بانک‌مرکزی بود. پیش از این و در سال گذشته، بانک‌مرکزی در دستورالعملی ۴۸ ماده‌ای برای «تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» اعلام کرده بود که صرافی‌ها تا تیرماه سال ۱۳۹۳ فرصت دارند که سرمایه اولیه خود را افزایش دهند و بر اساس این دستورالعمل، حداقل مبلغ سرمایه اولیه برای تاسیس صرافی نوع اول مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و صرافی نوع دوم ۲۰ میلیارد تومان اعلام شده بود. این دستورالعمل اعتراضاتی را بین فعالان رسمی بازار ایجاد کرد که در نهایت، رایزنی‌های صورت گرفته منجر به این شد که مهلت بانک‌مرکزی به صرافی‌ها تا پایان شهریورماه تمدید شود و دیروز نیز، معاون نظارتی بانک‌مرکزی با بیان اینکه «مبلغ قبلی در نظر گرفته شده برای سرمایه اولیه صرافی‌ها خیلی سنگین بود» از «تعدیل» و «کاهش» این مبلغ سخن گفت. به گفته او، صرافی‌هایی که از اتحادیه طلا، جواهر و ساعت مجوز می‌گرفتند پروانه شان باطل است و باید به زیر چتر نظارتی بانک‌مرکزی قرار گیرند. علاوه‌بر این، مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی هم درباره ساماندهی صرافی‌ها اعلام کرد: «به دلیل درخواست‌های متعدد صرافی‌ها مبنی‌بر درخواست بازنگری در دستورالعمل کنونی، مهلت انطباق این دسته از صرافی‌ها با دستورالعمل حاضر تا ۳۱ شهریور ماه تمدید شد.»

به دلیل کاهش برابری پوند در برابر دلار در بازارهای جهانی، قیمت این ارز در بازار با کاهش مواجه شده است. قیمت پوند روز شنبه با ۳۰ تومان کاهش به ۵۲۸۰ تومان و در روز گذشته نیز با ۱۰ تومان کاهش به ۵۲۷۰ تومان رسید. همچنین دیروز قیمت دلار در ساعات ابتدایی بازار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها ۳۱۳۵ تومان ثبت شد که نسبت به روز شنبه تغییری نداشت و ثابت باقی مانده بود. در ادامه اما قیمت دلار با ۵ تومان کاهش بر تابلوی اغلب صرافی‌ها ۳۱۳۰ تومان درج شد. این در حالی است که تعدادی از صرافی‌ها نرخ ۳۱۳۵ تومان را بر تابلوی صرافی خود حفظ کردند.

روز گذشته دلار در بین فعالان غیررسمی با قیمت ۳۱۲۵ تومان معامله می‌شد که تفاوت قیمتی ۵ تومانی با فعالان رسمی بازار داشت. فعالان غیر‌رسمی تفسیرهای متفاوتی راجع به وضعیت این روزهای بازار ارز دارند. عده‌ای از آنها کاهش قیمت در دو روز گذشته را ناشی از واریز شدن قسط هشتم توافق ژنو به حساب بانک‌مرکزی دانسته‌اند. گروهی دیگر اعتقاد دارند تقاضا برای ارز مسافرتی در بازار کاهش یافته است. این فعالان اظهار می‌کنند این روزها مردم به دلیل وضع نه چندان خوب اقتصادی‌شان کمتر از گذشته به مسافرت می‌روند. این در حالی است که به نظر می‌رسد تقاضا برای ریال در بازار به نسبت افزایش یافته است. به گفته این معامله‌گران تعداد افراد خارجی که برای مسافرت به ایران آمده‌اند افزایش و این مساله موجب افزایش تقاضا برای ریال شده است و عرضه ارزهای خارجی را نیز در بازار تا حدودی افزایش می‌دهد. البته با وجود افت قیمت دلار در روزهای اخیر، گمانه‌زنی درباره آینده قیمت دلار تا حدودی باعث گرم شدن و خرید‌وفروش در بین این فعالان در ابتدای خیابان منوچهری شده است. با وجود کاهش اخیر قیمت، عده‌ای از معامله‌گران این راسته باور دارند در روزهای آینده و با نزدیک شدن به شهریورماه قیمت دلار افزایش خواهد یافت؛ بنابراین در این روزها که قیمت دلار کاهش پیدا کرده است، به امید افزایش قیمت اقدام به خرید دلار می‌کنند. استدلال آنها برای این افزایش قیمت، افزایش تقاضا در شهریورماه برای ارز مسافرتی و تقاضای ارز برای ثبت واردات است. در مقابل عده‌ای دیگر از فعالان اعتقاد دارند در صورت تزریق ارز کافی همزمان با این افزایش تقاضا، نوسان زیادی اتفاق نخواهد افتاد. به‌نظر می‌رسد . روز یکشنبه هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) در بازار با قیمت ۹۵۷ هزار تومان معامله می‌شد که افزایش قیمت سه هزار تومانی نسبت به روز شنبه داشته است. گروهی از فروشندگان سکه و طلا علت افزایش قیمت سکه در روزهای پنج‌شنبه، شنبه و یکشنبه را افزایش بهای اونس جهانی در انتهای هفته گذشته و عبور دوباره آن از مرز ۱۳۰۰ دلار می‌دانند.