گروه بازار پول: با افزایش ۱۵ دلاری بهای آنی اونس طلا در هفته کاری گذشته، پیش‌بینی‌های کارشناسان برای روند روزهای پیش رو افزایشی شده است. ادامه تنش‌های ژئوپلیتیک در مناطق مختلف جهان باعث شده این هفته بیشتر کارشناسان مورد مشاوره کیتکو از افزایش قیمت اونس طلا در هفته کاری جاری بگویند. این هفته از ۳۷ کارشناس مورد مشاوره کیتکو، ۲۷ نفر به پرسش‌های این پایگاه اینترنتی پاسخ داده‌اند. از این میان، ۱۸ نفر افزایش و تنها ۶ نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. سه نفر هم مشخص نبودن یا خنثی ماندن قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. در نظرسنجی گذشته، برآیند نظر کارشناسان کیتکو کاهش قیمت‌ها بود که درست از آب در نیامد. هفته گذشته همزمان با رشد ۱۵ دلاری طلای آنی و ثبت قیمت ۱۳۰۹ دلاری، طلای آتی هم ۱۷ دلار رشد کرد.

با تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، پایان آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و همچنین حملات آمریکا علیه تروریست‌ها در عراق، بیشتر کارشناسان بازار می‌گویند که انتظار دارند حمایت از طلا ادامه داشته باشد. نمودارهای فنی هم به‌نظر افزایش قیمت‌ها را نشان می‌دهند. کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد موسسه CMC Markets می‌گوید با بازگشت طلا به کانال ۱۳۰۰ دلاری، نمودارهای فنی مثبت شدن روند را نشان می‌دهند. بر اساس این نمودارها کف قیمتی بالا رفته است. چیزینسکی می‌گوید: «اگر طلا بتواند از مرز ۱۳۲۲ دلار فراتر رود، برای رشد بیشتر هم فضا خواهد داشت. بر اساس تحلیل‌های بنیادی، اقتصاد اروپا ضعیف است و تحریم‌ها علیه روسیه نیز کمکی به این اقتصاد نخواهد کرد. این به معنای افزایش فشار بر بانک مرکزی اروپا برای تصویب محرک‌های بیشتر است، سیاستی که قبلا هم به افزایش قیمت طلا کمک کرده است. ناآرامی‌های سیاسی در اوکراین، عراق، غرب آفریقا، غزه، لیبی و دیگر مناطق می‌تواند باعث گسیل سرمایه به سوی پناهگاه‌های سرمایه‌ای شود و میزان معاملات طلا را قابل توجه نگه دارد.»آدام هویسون، رئیس و استراتژیست ارشد موسسه INO و سایت MarketClub هم به افزایش قیمت طلا باور دارد، اما دلیل دیگری را برای آن مورد توجه قرار می‌دهد: «موسسه ما برای پنج، شش هفته آینده افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کند. ما پیگیر حرکت طلا به سوی سطوح ۱۳۸۰ و ۱۴۰۰ دلار هستیم. اقدامات پوتین مانند هک کردن ۲/۱ میلیارد رایانه و سرقت اطلاعات آنها که برای ترساندن دنیای مجازی انجام شده، می‌تواند قیمت طلا را بالا نگه دارد.»

اما بخشی از کارشناسان هم در این مورد که فلز زرد بتواند افزایش ارزش هفته گذشته را حفظ کند، مردد هستند. آدام باتن، دبیر و تحلیلگر سایت Forexlive می‌گوید: «معاملاتی که از سر ترس انجام می‌شد، به پایان رسیده است. هراس درباره اقدامات روسیه عامل افزایش‌های اخیر قیمت اونس طلا بوده، اما آن نگرانی‌ها متوجه حوزه نادرستی بوده‌اند. طلا با رنگ باختن این نگرانی‌ها با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد.» کوین گرادی، مالک موسسه Phoenix Futures and Options، می‌گوید به رغم تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک، عوامل بنیادی موثر بر قیمت طلا همچنان در جهت تضعیف طلا عمل می‌کنند. گرادی می‌گوید تقاضای فیزیکی برای طلا همچنان پایین است و عرضه کوتاه‌مدت زیادی برای کسانی که خواهان طلا هستند وجود دارد. افزایش خرید فیزیکی تا زمانی که قیمت‌ها به سطوح ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ دلار افت نکند، بیشتر نخواهد شد. به این ترتیب او کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کند. دنیل پاویونیس، دلال ارشد کالا در موسسه RJO Futures نیز به این نکته اشاره می‌کند که تقویت قیمتی که بر اساس اخبار ژئوپلیتیک ایجاد شود، اغلب پس از مدتی رنگ می‌بازد. به علاوه او به تقویت شاخص دلار نیز اشاره می‌کند. دلار همچنان با ادامه احیای اقتصاد ایالات‌متحده و انتشار داده‌های خوب اقتصادی در مسیر تقویت است و افزایش نرخ برابری دلار در برابر ارزهای عمده و افزایش این ارز جهانی همیشه فشار بر قیمت طلا را افزایش داده است. اما این هفته در کنار اخبار سیاسی، اخبار اقتصادی مهمی هم منتشر خواهد شد. داده‌های تازه از اقتصاد چین، اروپا و ایالات‌متحده که این هفته منتشر خواهند شد توانایی تکان دادن بازار را دارند، اما باید دید قدرت کدام یک از اخبار سیاسی و اقتصادی بیشتر خواهد بود.

رای قاطع به رشد کوتاه‌مدت