ایمان ایزدی مقدم کارشناس امور بیمه در حالی که این روزها صنعت بیمه روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارد، تحقیق و تفحص از آن در دستورکار مجلس قرار گرفته، شرکت‌های بیمه ماراتن جدیدی را شروع کرده‌اند که گویا از کمبود نقدینگی در شرکت‌های بیمه سرچشمه می‌گیرد. در حالی که در چند سال اخیر و همزمان با افزایش سالانه نرخ دیه، شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی از زیان‌ده بودن بیمه اجباری شخص ثالث و عدم سودآوری این رشته سخن می‌گویند و حتی مدیران عامل شرکت‌ها در سال ۹۲ طی جلسه‌ای در شورای عمومی سندیکای بیمه، توافقنامه‌ای را امضا کردند که تخفیفات گروهی شخص ثالث را حذف کنند، اما این روزها شاهد آن هستیم در رقابتی خاموش اما در حال شعله‌ور شدن تخفیفات گروهی با عنوان‌های مختلف ارائه می‌شود. جالب اینکه در این موج جدید، تخفیفات از سوی شرکت‌های قدیمی و با سابقه صنعت بیمه ارائه می‌شود، شرکت‌هایی که خود روزگاری مدعی بودند برخی شرکت‌های نوپای صنعت بیمه از تعهد خود در سندیکا سرپیچی کرده‌اند. جالب آنکه گاه با عناوین گوناگون و اعلام اینکه به یک گروه خاص (کشاورزان، معلمان، حوزویان، پزشکان، نیروهای مسلح و ...) تخفیف داده‌ایم سعی در توجیه عملکرد خود دارند.

اگر از ابتدای سال ۹۳ پیگیر اخبار صنعت بیمه بوده باشیم بی‌شک با تعداد زیادی مصاحبه و خبر مواجه می‌شویم که اصحاب صنعت بیمه از رئیس‌کل بیمه مرکزی تا مدیران عامل شرکت‌ها از هزینه‌بر و زیانبار بودن بیمه شخص ثالث برای شرکت‌ها گفته‌اند، اما با نگاهی به وضعیت شرکت‌های فعال در صنعت بیمه می‌توان دریافت ثالث با همه بدی‌هایش هنوز نقدترین بیمه‌نامه است که شبکه فروش صنعت بیمه به عنوان اولویت اول بدون کمترین آموزش می‌تواند آن را به فروش برساند و برای شرکت نقدینگی ایجاد کند.

همانگونه که پیشتر نیز رئیس‌کل بیمه مرکزی به درستی اشاره کرده بود و در حال پیگیری این امر است شبکه فروش صنعت بیمه بی‌جهت فربه شده و این شبکه متاسفانه آموزش لازم را برای تولید پرتفو بیمه‌ای ندیده است. نمایندگانی که صرفا بلدند ثالث بفروشند و در کنار آن نهایتاً بتوانند بیمه بدنه و بیمه آتش‌سوزی را نیز چاشنی کارشان کنند اینک به شرکت‌های خود فشار می‌آورند تا در رقابتی ناسالم، ثالث تخفیف دار عرضه کنند. اینک با نگاهی به رخداد‌های ماه‌های اخیر و با توجه به برگزاری مجمع اکثر شرکت‌های بیمه، می‌توان دریافت این صنعت با نبود نقدینگی روبه‌رو است و برای جمع‌آوری نقدینگی نیاز دارد بیمه‌های خرد را عرضه کند. در صدر بیمه‌های خرد، بیمه‌های ثالث به‌عنوان یکی از ابزار مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به در جریان بودن تحقیق و تفحص از صنعت بیمه، به‌نظر می‌رسد نگاه‌ها به‌سوی این صنعت برای اولین بار کارشناسی چرخیده است، برای نمایندگان مردم سوال است: اگر صنعت بیمه زیان‌ده است پس این سوددهی شرکت‌ها چیست؟ پاداش‌های هیات‌مدیره‌ چیست؟ تخفیفات گروهی به بیمه شخص ثالث چیست؟ اگر صنعت بیمه خواهان حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه است، اگر خواهان کاهش عوارض‌ها از بیمه است، اگر می‌خواهد قوه‌قضائیه در موضوع دیه با صنعت بیمه همکاری کند، برخی در صنعت بیمه گل به خودی می‌زنند!