حسن جعفری طاهری کارشناس نظام بانکی بانک‌ها یکی از شریان‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع مدرن هستند که بخش عمده‌ای از امور زندگی روزمره مردم را به دست گرفته‌اند و با عملکرد خود می‌توانند به ارتقای سطح زندگی و ایجاد جو سالم اجتماعی و اقتصادی کمک کنند. ارائه خدمات مطلوب بانکی از جمله دریافت و پرداخت از انواع حساب‌های بانکی، انتقال وجه، انواع خدمات ارزی و پرداخت انواع تسهیلات، بخشی از نیازهای روزمره است که با رفاه اجتماعی و اقتصادی شهروندان رابطه تنگاتنگ دارد و هرگونه اختلال در ارائه این خدمات، می‌تواند آسیب‌های جدی اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند و مشکلاتی را فراهم آورد.

با این حال به‌رغم گسترش خدمات مذکور و توسعه تدابیر مدیریتی لازم، از جمله آموزش نیروی انسانی، بازنگری مستمر فرآیندها، فراهم کردن امکانات پاسخگویی و اطلاع‌رسانی شبانه‌روزی از طرق مختلف، بعضا شاهد عدم انطباق کامل خدمات بانک‌ها با انتظارات و خواسته‌های مردم و در نتیجه نارضایتی و ایجاد مشکل در خدمات‌رسانی بانکی هستیم که نباید از آن غافل شد؛ به این منظور همواره باید با بررسی‌های لازم، آسیب‌های تنش‌زای خدمات بانکی را شناسایی و با رفع آن در راستای ایجاد تعادل بین انتظارات مردم از شبکه بانکی و واقعیت‌های خدمات‌رسانی تلاش بیشتری کرد. با توجه به نقشی که برای رسانه‌ها متصور است، شاید یکی از بهترین راه‌های برقراری تعادل بین انتظارات مردم و خدمات بانکی، ایجاد رابطه مناسب بین نظام بانکی و رسانه‌ها برای آگاهی‌بخشی در جامعه و هدایت منطقی انتظارات مردم از سیستم بانکی است تا خلأهای موجود در این بخش را که شاید عمدتا جنبه روانی و احساسی دارند، پر کند.

رسانه‌ها با توجه به گستره حضور، قدرت نفوذپذیری، تکثر و تکرار پیام می‌توانند ضمن انتقال سریع اطلاعات و پیام در کمترین زمان ممکن، دست کم مقداری از حجم روانی تنش‌های موجود در این زمینه را کاهش دهند و از سوی دیگر، با هدایت افکار عمومی، انتظارات جامعه را با واقعیت‌های موجود نظام بانکی کشور انطباق دهند و با آگاهی‌رسانی در زمینه خدمات‌رسانی بانکی از تعمیق شکاف بین انتظارات و امکانات جلوگیری کنند.

رسانه‌ها- به‌ویژه در زمان‌های بحرانی و رویدادهای خاص بانکی- با اطلاع‌رسانی بهنگام و انتقال درست و منطقی اطلاعات می‌توانند به رفع دغدغه‌های موجود در این زمینه کمک کنند.

با عنایت به آنچه بیان شد، می‌توان بر ضرورت ایجاد رابطه مناسب با رسانه‌ها در انتقال درست و کامل اطلاعات و جلوگیری از تنش اقتصادی و اجتماعی صحه گذاشت تا از این رهگذر با کمترین هزینه، خدمات مطلوبی را به مردم ارائه کرد. بدیهی است، وظیفه اصلی این بخش در بانک‌ها بر عهده روابط عمومی‌ها است و آنها می‌توانند با نگاه حرفه‌ای و عملی به این مهم جامه عمل بپوشانند.