گروه بازار پول: طلا در هفته کاری گذشته روند پر افت و خیزی داشت که در نهایت به ۱۴ دلار کاهش در قیمت هر اونس این فلز انجامید. مهم‌ترین خبر اقتصادی این هفته اعلام میزان رشد ناخالص ملی ایالات‌متحده بود که بسیار قوی‌تر از انتظارها بود تا فشار بر فلز زرد افزایش پیدا کند. طلا که دو هفته پیش روی قیمت ۱۳۰۸ دلار متوقف شده بود، در نخستین روز هفته کاری گذشته به قیمت ۱۳۰۳ دلار رسید. تعدیل نمودارهای فنی دوشنبه باعث افت اندک قیمت طلا شد. در این روز هیچ خبری از بحران‌های ژئوپلیتیک که بتواند بازار را تکان دهد، منتشر نشد. این در حالی بود که تنش‌ها در شرق اروپا و خاورمیانه رو به وخامت گذاشته بود. در این روز آمار مهمی نیز از اقتصاد آمریکا منتشر نشد تا اونس طلا تنها ۳ دلار افت کند.

طلا روز سه‌شنبه نیز به افت قیمتی ادامه داد و به قیمت ۱۲۹۸ دلار رسید تا مرز ۱۳۰۰ دلار هم شکسته شود. تقاضا برای طلا به‌عنوان سرمایه امن در ساعات اولیه فعالیت بازار با افزایش «ریسک‌گریزی» همراه شد، ولی در ادامه کار بازار، تقویت شاخص دلار و کاهش قیمت نفت خام به کاهش بیشتر قیمت طلا کمک کرد. مهم‌ترین خبر سیاسی سه‌شنبه تحریم‌های تازه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه بود که انتظار برای تصویب آنها و بعد تصویب آنها بازار سه‌شنبه و چهارشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. اخبار غزه نیز همچنان مورد توجه بود، اما هیچ کدام از این دو خبر نتوانستند قیمت طلا را بالا نگه دارند. سه‌شنبه انتظار برای آمارهای مهم آخر هفته کاملا به چشم می‌آمد، ولی کارشناسان کاهش قیمت‌ها در روز سه‌شنبه را بیشتر تحت‌تاثیر نمودارهای فنی می‌دانند تا عوامل بنیادین.

روند کاهشی روز چهارشنبه نیز ادامه داشت تا قیمت ۱۲۹۴ دلار ثبت شود. مهم‌ترین خبر اقتصادی این روز اعلام میزان رشد ناخالص ملی ایالات‌متحده بود که بسیار قوی‌تر از انتظارها بود تا فشار بر قیمت طلا افزایش پیدا کند. رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۴ درصد اعلام شد، در صورتی که اقتصاددانان انتظار رشد ۳ درصدی را داشتند. در این روز بیانیه فدرال رزرو در پس نشست دو روزه کمیته بازار آزاد بانک‌مرکزی آمریکا منتشر شد که حرف تازه‌ای نداشت و تاثیری بر بازار نگذاشت.

این وضعیت روز پنج‌شنبه طلا را به پایین‌ترین سطح قیمتی در شش هفته پیش از آن رساند تا ۱۲۸۰ دلار، قیمت بسته شدن بازار طلا در آخرین روز ماه جولای شود. اخبار خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان چنان تاثیری بر بازار طلا داشت که حتی اخبار بحران‌های ژئوپلیتیک نیز نتوانست اثر این اخبار را خنثی کند. پنج‌شنبه میزان مطالبات حقوق بیکاری آمریکا منتشر شد که کمی با افزایش روبه‌رو شده بود. این افزایش همراه با افزایش بسیار اندک نرخ بیکاری ایالات‌متحده که روز جمعه اعلام شد، در آخرین روز کاری هفته و همزمان با جدی شدن پیامدهای تحریم روسیه باعث افزایش قیمت طلا و ثبت بهای ۱۲۹۴ دلار شد. نرخ بیکاری ایالات‌متحده در ماه جولای ۲/۶ درصد اعلام شد که ۱/۰ درصد نسبت به آمار ماه ژوئن بالا رفته بود. با این حال روند احیای اقتصاد آمریکا ادامه دارد و این موضوع می‌تواند به ادامه کاهش قیمت فلز زرد کمک کند. پیش‌بینی کارشناسان از روند طلا در روزهای پیش رو را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

فشار بزرگ ترین اقتصاد جهان بر طلا