گروه بازار پول: اکثر مشارکت کنندگان در نظرسنجی این هفته «کیتکو»، کاهش بیشتر سطوح قیمتی این فلز گرانبها را پیش‌بینی کرده‌اند. این هفته ۲۲ کارشناس به پرسش‌های این پایگاه اینترنتی معتبر پاسخ داده‌اند که از میان آنها ۱۴ نفر کاهش و ۴ نفر افزایش قیمت‌های طلا را برای هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. ۴ نفر نیز از خنثی یا نامشخص بودن روند طلا گفته اند. هفته گذشته شمار هواداران کاهش و افزایش قیمت‌ها تقریبا برابر بود که فعالیت بازاردر نهایت با افت ۲ دلاری قیمت آنی اونس طلا به پایان رسید. اما این ثبات نسبی نشانه عدم افت و خیز قیمت‌ها نبود. طلا روی مرز روانی ۱۳۰۰ دلار رفت و برگشت داشت تا بالاخره روی قیمت ۱۳۰۸ دلار متوقف شود. این نوسان کاهشی حالا به پیش‌بینی‌های کاهشی منجر شده است. استرلینگ اسمیت، متخصص طلای آتی در Citi Institutional Client Group می‌گوید: «کاهش فنی قیمت‌ها به رغم ادامه تنش‌ها در غزه و اوکراین نشان می‌دهد که نظریه افزایش خرید طلا به عنوان سرمایه امن به دلایل سیاسی، فعلا کار نمی کند.» دنیل پاوییونیس، دلال ارشد کالا در موسسه RJO Futures می‌گوید: «حتی اگر هم اکنون خطر بحران‌های ژئوپلیتیک زیاد باشد، به نظر می‌رسد که بازارهای سهام بی توجه به این خطرات در حال رکوردزنی‌های جدید هستند. این مساله فشار بر طلا و نقره را تداوم خواهد بخشید.»

اما برخی از کارشناسان بر این باورند که تنش‌های ژئوپلیتیک دوباره به افزایش قیمت طلا کمک خواهد کرد. جورج گرو، استراتژیست فلزات گرانبها در موسسه RBC Capital Markets می‌گوید که به پتانسیل تنش‌های سیاسی برای افزایش قیمت طلا توجه دارد. او اشاره می‌کند که احتمال افزایش قیمت‌ها به ویژه وقتی بیشتر خواهد شد که اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش دهد و روسیه نیز به‌دنبال تلافی این اقدام باشد. رالف پرستون، مدیر Heritage West Financial نیز احتمال افزایش قیمت‌ها را می‌دهد؛ چراکه همان طور که او اشاره می‌کند قیمت میانگین ۲۰۰ روز گذشته همچنان پایدار مانده است. در این بین برخی کارشناسان نیز از مشخص نبودن روند طلا گفته اند. جیم وایکوف، تحلیلگر فنی فلزات گرانبها در کیتکو روند طلا در هفته جاری را نامشخص می‌داند، اما پیش‌بینی کرده که قیمت‌ها نوسان زیادی داشته باشند. او می‌گوید: «تضعیف تحلیل‌های فنی در جهت خنثی کردن تقاضای طلا به عنوان سرمایه امن عمل خواهد کرد، اما اقدام معامله‌گران در شرایط کنونی نیز می‌تواند به افزایش قیمت‌ها منجر شود.»

به این ترتیب برآیند پیش‌بینی‌ها برای این هفته پرخبر کاهشی است. این هفته تجار طلا برای تعیین مسیر بازار هم به اخبار ژئوپلیتیک و هم به اخبار اقتصاد آمریکا توجه خواهند داشت. سه روز آخر هفته کاری پر از اخبار اقتصادی مربوط به ایالات‌متحده خواهد بود. به‌علاوه آمار شاغلان بخش غیرکشاورزی هم منتشر خواهد شد که مانند همیشه مهم است. از آنجا که شماره بعدی «دنیای اقتصاد» روز شنبه چاپ خواهد شد، اتفاقات این هفته پرخبر را در گزارش بعدی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هفته اقتصادی-سیاسی طلا