گروه بازار پول: نظرسنجی این هفته «کیتکو» باز هم نشان دهنده اختلاف کارشناسان بازار طلا درباره روند کوتاه مدت این فلز گرانبها است، اما تقریبا همه پیگیر واکنش بازار به بحران‌های ژئوپلیتیکی هستند که رنگ تراژدی گرفته‌اند. پیامدهای سرنگون شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی و همچنین ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه، مهم‌ترین اخبار هفته جاری در بازارهای مالی خواهند بود. این هفته ۲۵ کارشناس به پرسش‌های کیتکو پاسخ داده‌اند که از میان آنها ۱۱ نفر افزایش و ۹نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. پنج نفر نیز از مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا گفته‌اند. هفته گذشته اکثریت قاطع پاسخ دهندگان به کیتکو افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند، اما قیمت طلای آنی با ۲۹ دلار و طلای آتی برای تحویل در ماه آگوست با ۱۹ دلار کاهش روبه‌رو شد. کارشناسانی که برای هفته کاری جاری که از امروز - دوشنبه - آغاز شده، افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند عمدتا چشم به نگرانی‌های ژئوپلیتیک دارند. آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» می‌گوید: «موقعیت تراژیک ژئوپلیتیک هم در غزه و هم در اوکراین از قیمت طلا حمایت خواهد کرد. همزمان، باید توجه داشت که بازار اثر کاهش محرک‌های فدرال رزرو را بیش از اندازه جبران کرده و قیمت را بیش از اندازه پایین آورده است. پس قیمت طلا این هفته باید با افزایش روبه‌رو شود.» اما کسانی که کاهش قیمت‌ها را برای روزهای پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند نیز چشم به تراژدی‌های ژئوپلیتیک دارند، گرچه واکنش متفاوتی را از سوی بازار برآورد کرده‌اند. کن موریسون، دبیر خبرنامه اینترنتی

Morrison on the Markets می‌گوید: «وقتی یک روز افزایش تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین و جنگ زمینی در غزه تنها می‌تواند باعث رشد یک درصدی طلا شود، چه چیزی می‌خواهد باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شود؟ عملکرد طلا در دو، سه ماه گذشته وحشتناک بوده است. طلا افت و خیز بسیاری داشته و حالا هم در بازه ۱۲۷۵ تا ۱۳۵۰ دلار محبوس شده است. من معتقدم که عملکرد ضعیف اخیر، نشانه مشخص نبودن روند طلا است و این به عدم افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند. برای هفته‌های آینده فکر می‌کنم طلا با کاهش بیشتر، سطح حدود ۱۲۷۵ دلار را دوباره مورد آزمایش قرار دهد.» چند نفری هم در نظرسنجی هفتگی کیتکو، این هفته را هفته خنثی یا نامشخص بودن روند دانسته‌اند.

فرنک لش، دلال و تحلیلگر کالاهای آتی در موسسه بازرگانی FuturePath می‌گوید: «معامله طلا در هفته‌های گذشته واقعا ناامیدکننده بوده است. بازار دوشنبه گذشته با انتظار افزایش قیمت‌ها آغاز به کار کرد، اما قیمت‌ها به شدت افت کردند. حملات هوایی به غزه تراژیک است، ولی اشغال دوباره غزه توسط اسرائیل چیزی است که قبلا هم اتفاق افتاده و بازار واکنش شدیدی به آن نشان نداده است. بحران هر لحظه ممکن است تشدید شود، اما بازار رفتار انتظاری خواهد داشت. بسیاری از معامله گران زیان‌های ناشی از آغاز بحران اوکراین را به خاطر دارند. آن زمان تنش‌های بین روسیه و اوکراین قیمت طلا را به ۱۳۹۰ دلار نیز رساند، اما رشد قیمت‌ها به سرعت خنثی شد. من واقعا سعی کرده ام که به بازار طلا خوش‌بین باشم، ولی اوضاع هفته‌های گذشته، من را به وضعیت خنثی رسانده است.»

بازار پیگیر تراژدی‌های ژئوپلیتیک