دنیای اقتصاد: تمدید مذاکرات هسته‌ای برای چهار ماه دیگر از سوی بازار با واکنش منفی همراه نشد.بازارهای ارز،سکه و بورس بدون تاثیرپذیری منفی از این اتفاق به فعالیت خود ادامه دادند و هر سه بازار از ثبات نسبی برخوردار بودند. به گفته فعالان، نوسان در بازار ارز اندک و بازار سکه نیز با وجود افزایش قیمت اونس از ثبات نسبی برخوردار بود. روند متعادل بورس تهران نیز نشان داد این بازار نسبت به مذاکرات چندان با دید بدبینانه پیش نرفته و حتی انتظار می‌رود روند با ثباتی در پیش باشد. واکنش استانبول به وین

استقبال بازار از تمدید مذاکرات

گروه بازار پول: دلالانی که برای قیمت ارز تور انداخته بودند روز گذشته دست خالی بازار را ترک کردند. بازار ارز از میانه هفته گذشته با دو تحلیل متفاوت همراه بود. برخی با این تصور که قیمت ارز روند افزایشی دارد در قیمت فروش صرافان اقدام به خرید می‌کردند. تصور آنان این بود که در صورت عدم توافق جامع در مذاکرات هسته‌ای قیمت ارز در بازه جدیدی نوسان پیدا خواهد کرد.

بنابراین قصد داشتند با خرید انبوه از طریق اختلاف قیمت کسب سود کنند؛ اما تلقی مثبت بازار از تمدید مذاکرات در اولین روز پس از توافق موجب شد دلالان غافلگیر شوند و قیمت‌ها خلاف انتظار آنها افزایش نیابد. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد در اولین روز کاری پس از تمدید قرارداد ژنو در وین نسبت به این تمدید قرارداد واکنش منفی نشان نداد و حتی با افت قیمت نیز همراه بود. عده‌ای از کارشناسان و فعالان بازار علت کاهش جزئی قیمت دلار در روز گذشته را نتیجه تمدید مذاکرات و مفاد آن دانسته‌اند. این گروه بر اساس مفاد قرارداد علت افت قیمت را آزاد شدن ۸/۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران دانسته‌اند که در هر سه هفته یک‌بار قسمتی از آن، پرداخت خواهد شد. در مجموع گشایش‌هایی که قرار است کماکان در سمت عرضه اتفاق بیفتد بازار را به لحاظ روانی با آرامش خیال روبه‌رو کرده است. به همین دلیل برخی تاکید دارند اگر از سمت تقاضا اتفاق خاصی رخ ندهد بازه نوسان در سطح کنونی حفظ خواهد شد. روز گذشته قیمت دلار در ساعات اولیه بازار بر سردر اکثر صرافی‌ها ۳۱۴۰ تومان ثبت شد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنج‌شنبه) تغییری نداشت، ولی در ادامه بازار قیمت دلار کم‌کم شروع به کاهش کرد. در واقع صرافی‌هایی که از سیستم کامپیوتری برای ثبت قیمت استفاده می‌کردند قیمت دلار را یک تومان به یک تومان کاهش دادند. افت پله‌ای قیمت دلار در حالی بود که در روزهای قبل‌تر به‌صورت سنتی معمولا تغییرات بازار به‌صورت مضربی از ۵ انجام می‌شد و بر همین اساس هم صرافی‌های سنتی همچنان تغییرات قیمتی خود را با مضربی از ۵ اعلام می‌کردند، اما افت پلکانی یک نیم روز بیشتر دوام نداشت و از نیمه روز به بعد سرعت افت تندتر شد و قیمت دلار در نهایت در سطح ۳۱۳۰ تومان قرار گرفت که افتی ۱۰ تومانی نسبت به آخرین روز کاری بازار در انتهای هفته گذشته داشته است.

نشانه‌هایی از تحریک تقاضا

مشاهدات میدانی روز گذشته اما از تغییرات در زیر پوست تقاضا حکایت دارد.در خیابان منوچهری که راسته اصلی بازار آزاد به حساب می‌آید یکسری از مراجعه‌کنندگان در تکاپوی خریداری ارز بودند. به‌نظر می‌رسد هر چه به پایان ماه رمضان نزدیک‌تر شویم شاهد افزایش سفرهای خارجی و در نتیجه افزایش تقاضا خواهیم بود؛ زیرا تقاضای مسافری ارز به‌صورت سنتی در ماه رمضان از بازار خارج می‌شود. رویه‌های گذشته نشان می‌دهد بعد از تعطیلات عید فطر مسافرت‌های تابستانی آغاز شود و این رفتار به معنای بازگشت تقاضای ارز مسافری به بازار خواهد بود؛ بنابراین این عامل واقعی می‌تواند موقعیت تعیین‌کننده در خصوص سطح آینده قیمت‌ها در میان‌مدت داشته باشد. اگر میزان عرضه در بازار متناسب با تقاضا باشد، تغییری در قیمت‌ها به‌وجود نخواهد آمد، ولی اگر میزان عرضه متناسب با تقاضا نباشد واکنش بازار متناسب با حجم تقاضا متفاوت خواهد بود.

نرخ دلار رسمی همچنان در حال افزایش

روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۷۶ ریال اعلام کرد که نسبت به روز پیش از آن ۳۶ ریال افزایش یافت. به گفته کارشناسان به‌نظر می‌رسد بانک‌مرکزی همچنان در راستای سیاست‌های خویش مبنی بر یکسان کردن نرخ رسمی دلار با نرخ ۲۶۵۰ تومانی ارز بودجه است.

نوسان سکه

ثبات حاکم در بازار ارز به‌صورت نسبی در بازار سکه نیز برقرار بود.گرچه در ابتدای کار، بازار سکه بر خلاف بازار دلار دارای نرخ‌های متفاوتی بود و نرخ‌ها میان فروشندگان سکه‌های مختلف بین ۹۵۲هزار تومان تا ۹۵۸ هزار تومان در نوسان بود و یک نرخ ثابت و یکنواخت در بازار وجود نداشت. هر چند تقریبا نرخ غالب را می‌توان ۹۵۵هزار تومان عنوان کرد که افزایشی ۱۰۰۰ تومانی نسبت به آخرین روز کاری بازار در هفته گذشته داشته است. افزایشی که بیشتر تحت‌تاثیر طلای جهانی رخ دارد.

صفحات بورس و آینده‌نگر بازار را هم بخوانید