رئیس‌کل بیمه‌مرکزی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه خارجی در ایران برای صدور بیمه‌نامه می‌توانند با شرکت‌های داخلی مشارکت کنند، گفت: یکی از دلایل ممنوعیت صدور بیمه‌نامه توسط شرکت‌های خارجی،‌ عدم توان رقابت شرکت‌های داخلی با آنها است. محمد ابراهیم امین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه اجازه فعالیت شرکت‌های خارجی بیمه در ایران و صدور بیمه‌‌نامه به لحاظ قانونی وجود ندارد، اظهار کرد: شرکت بیمه‌ خارجی برای فعالیت در زمینه صدور بیمه‌نامه باید با شرکت بیمه داخلی مشارکت کند. وی با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت‌های بیمه‌ای افزود: یکی از این فعالیت‌ها صدور بیمه‌نامه است که تاکنون به هیچ شرکت خارجی اجازه صدور بیمه‌نامه در ایران داده نشده است و آنچه اجازه داده شده، ایجاد دفاتر ارتباطی است.

رئیس‌کل بیمه‌مرکزی تصریح کرد: دفتر ارتباطی به این معنا است که شرکت خارجی نماینده‌ای را به بیمه‌مرکزی معرفی و شرایطی را تعهد می‌کند و اجازه می‌یابد بازار ایران را با بازار خارج و بیمه‌گران ایرانی را با بیمه‌گران خارجی مرتبط کند. وی با بیان اینکه این اقدام در قالب واسطه‌گری تعریف می‌شود، گفت: قبل از توافق ژنو، شرکت‌های خارجی تمایلی برای ایجاد دفاتر در ایران نداشتند و بعد از این توافق، شرکت‌ها سرازیر شدند، اما محتاطانه ورود می‌کنند؛ ابتدا دفاتر خود را راه‌اندازی می‌کنند و در مراحل بعد می‌توانند فعالیت‌ها را گسترش ‌دهند. امین ادامه داد: به‌نظر می‌رسد، تا تعیین تکلیف مذاکرات، شرکت‌ها تمایلی به کار اجرایی ندارند و تنها کار ارتباطی و بستر‌سازی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد اصلاح قانون برای صدور بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه خارجی ندارید، گفت: اگر فضا فراهم شود که بیمه‌گر خارجی تمایل به صدور بیمه‌نامه داشته باشد، فکر می‌کنم صنعت بیمه کشور آمادگی چنین رقابتی را ندارد، زیرا این شرکت‌ها به تجربیات، تکنولوژی، دانش، سرمایه و محصولات متنوعی دسترسی دارند که بیمه‌گران ایرانی ندارند.