گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل لیزینگ انصار به تشریح چالش‌های لیزینگ در ایران پرداخت و تنها راهکار فعالیت گسترده و موثر لیزینگ در ایران را رفع مواردی همچون، مالیات بر ارزش افزوده، نرخ سود تسهیلات و نظارت بر فعالیت لیزینگ‌های غیر معتبر عنوان کرد. حمیدرضا سلیمی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تشریح برنامه‌های لیزینگ انصار با بیان اینکه این مجموعه در سال ۹۴ فعالیت در زمینه لیزینگ مجدد (leasing back) را آغاز می‌کند، افزود: در این فعالیت، بنگاه‌های اقتصادی ماشین‌آلات کارخانه و تجهیزات خط تولید را به ما می‌فروشند و ما مجددا همین تجهیزات را به آنها اجاره می‌دهیم، این فعالیت در زمینه تامین مالی به بنگاه‌های اقتصادی کمک زیادی می‌کند. وی با اشاره به اینکه از بانک مرکزی نیز درباره مجاز بودن این فعالیت استعلام گرفته‌ایم، افزود: بانک مرکزی اعلام کرد این فعالیت مجاز است. وی با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی که ریسک سرمایه را کاهش می‌دهد برای مجموعه‌های لیزینگ جذابیت بیشتری دارد، افزود: لیزینگ مجدد نیز به همین دلیل برای ما جذابیت بیشتری دارد. وی با اشاره به شرایط نرخ سود تسهیلات در ایران اظهارکرد: لیزینگ‌ها نیز همچون بانک نرخ سود تسهیلات ۲۲ درصد دارند که این موضوع موجب می‌شود تا سود این مجموعه‌ها در نقطه سر به سر باشد. وی افزود: به اعتقاد من باید بانک مرکزی نرخی را که برای سود تسهیلات در لیزینگ‌ها تعیین می‌کند چند درصد بیشتر از سپرده‌گذاری بانک‌ها باشد تا این فعالیت برای لیزینگ‌ها مقرون به صرفه باشد. مدیرعامل لیزینگ انصار مهم‌ترین چالش‌های صنعت لیزینگ در ایران را، مالیات بر ارزش افزوده، نرخ سود تسهیلات و نظارت بر فعالیت شرکت‌های لیزینگ خواند و افزود: دریافت ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان نارضایتی مشتری‌های لیزینگ را به دنبال دارد و این به نوعی چالش برای لیزینگ‌ها بدل شده است.

سلیمی با بیان اینکه موضوع نرخ سود تسهیلات نیز موضوعی قدیمی است که بارها در کشور نسبت به آن انتقادهایی انجام شده است، اظهارکرد: وقتی فرد می‌تواند سرمایه خود را بدون ریسک و هزینه‌های حاشیه‌ای همچون استخدام نیرو، هزینه و گرفتاری‌های فعالیت یک بنگاه اقتصادی در بانک سپرده گذاری کند و سود بالا بگیرد چرا وارد فعالیت لیزینگ شود، این در حالی است که می‌دانیم بسیاری از موسسات غیررسمی سود سپرده‌ای تا سقف ۲۵ درصد نیز به مبالغ بالا می‌دهند. وی ادامه داد: نرخ سود

۲۲ درصد برای سرمایه‌گذاری معقول نیست و باید چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شود. مدیرعامل لیزینگ انصار همچنین با اشاره به فعالیت شرکت‌های لیزینگی که اعتبار کافی ندارند، افزود: متاسفانه نظارتی بر فعالیت برخی شرکت‌های لیزینگ در کشور نیست و این شرکت‌ها به‌دلیل فعالیت غیرحرفه‌ای بازار لیزینگ را در کشور خراب می‌کنند و اعتبار شرکت‌های لیزینگ را از بین می‌برند. وی تاکید کرد: این چالش‌ها اگر از سوی مسوولان کشور مرتفع شود لیزینگ‌ها می‌توانند نقش خوبی را در کشور ایفا کنند و با توجه به شرایط رکود موجود در کشور لیزینگ‌ها می‌توانند کمک موثری برای تولیدکنندگان باشند.