گروه بازار پول: فعلا مهم‌ترین پرسش بازار طلا این است که آیا فلز زرد توانایی ماندن بالای مرز روانی ۱۳۰۰ دلار را دارد یا خیر؟ اما اینکه طلا چطور در هفته گذشته از این مرز فراتر رفت، خود داستان جالبی است. طلا هفته کاری منتهی به جمعه ۳۰ خرداد را از قیمت ۱۲۷۵ دلار برای هر اونس آغاز کرد و با قیمت ۱۳۱۴ دلار به پایان برد. به این ترتیب طلا در هفته گذشته ۳۹ دلار افزایش داشت که مرور روزهای کاری گذشته را جذاب می‌کند. این فلز گرانبها نخستین روز هفته کاری-دوشنبه- را با کاهش آغاز کرد. در آن روز فلز زرد در ساعات اول آغاز به کار بازار، متاثر از عواملی که اواخر هفته پیش از آن باعث افزایش قیمت‌ها شده بودند، به افزایش بها ادامه داد و به بالاترین سطح در سه هفته پیش از آن رسید؛ ولی انتشار آمار خوب از تولید صنعتی آمریکا و بعد «سودگیری» معامله‌گران باعث افت قیمت‌ها شد. سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود. دوشنبه این خریدهای مربوط به سودگیری باعث افت فلز زرد به قیمت ۱۲۷۱ دلار برای هر اونس شد. بازار طلا در این روز تحت تاثیر بحران عراق بود، اما بازار جهانی ارز نیز از حملات داعش بی‌نصیب نماند. دوشنبه ین ژاپن، فرانک سوئیس و پوند بریتانیا به دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به یافتن منبعی امن در بازار ارز با افزایش نرخ برابری مواجه شدند. ین در برابر یورو به بالاترین ارزش خود در چهار ماه گذشته رسید و پوند استرلینگ هم در برابر یورو بیشترین نرخ برابری در پنج سال گذشته را تجربه کرد.

اما سه‌شنبه قیمت طلا با وجود افت و خیز، درنهایت ثابت ماند. خریدهای سودگیری روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت اما تحولات عراق و انتظار برای نتایج نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو باعث ثبات قیمت‌ها شد. سه‌شنبه گزارش تورم ماهانه ایالات‌متحده هم بر بازار اثر گذاشت. این گزارش نشان دهنده ارقامی بهتر از انتظار بود و بلافاصله باعث سقوط طلا شد. طلا حتی به قیمت ۱۲۵۹ دلار هم رسید، اما در ادامه فعالیت بازار با توجه به دیگر تحولات مانند رویدادهای عراق به ۱۲۷۱ دلار بازگشت. سه‌شنبه همچنین شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد این شاخص در ماه مه چهار دهم درصد و نسبت به ماه مه سال گذشته دو و یک دهم درصد رشد کرده است. فروش طلا ابتدا براساس این تصور افزایش یافت که رقم شاخص بهای مصرف‌کننده باعث تشویق بانک مرکزی آمریکا به ادامه کاهش سیاست‌های تسهیل کمی شود. با این وجود قیمت‌های طلا به همان سرعتی که افت کردند به همان سرعت نیز رشد کردند؛ چراکه به لحاظ تاریخی، در زمان‌های افزایش تورم، دارایی‌های فیزیکی با افزایش روبه‌رو شده‌اند و بهتر از دارایی‌های کاغذی مانند سهام و اوراق قرضه رشد کرده‌اند. سه‌شنبه دلار استرالیا حدود نیم درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد؛ چراکه مواضع بانک مرکزی این کشور میزان احیای اقتصادی استرالیا را در ابهام قرار داده است. در این روز یورو، ین و دلار ثابت ماندند.

سه‌شنبه و چهارشنبه در کنار نشست فدرال رزرو، جنگ داخلی عراق هم در کانون توجه‌ها بود، اما اتفاق مهم این دو روز در حوزه اقتصاد، برگزاری نشست کمیته بازار آزاد بود که نتیجه آن چهارشنبه اعلام شد. در حالی که بازار طلا روز چهارشنبه در انتظار انتشار این نشست روی قیمت ۱۲۷۷ دلار بسته شده بود، پنج‌شنبه ثبت قیمت ۱۳۲۰ دلاری همه را غافلگیر کرد. رشد ۴۳ دلاری فلز زرد که طلا را به بالاترین قیمت در ۹ هفته پیش از آن رساند، به معنای بسته شدن قیمت بالای مرز مقاومت روانی ۱۳۰۰ دلار بود. خرید طلا به عنوان سرمایه امن، افت شاخص دلار و خریدهای قوی فنی مهم‌ترین دلایل رشد طلا در این روز بود که همه ناشی از بیانیه فدرال رزرو بودند. بازار چهارشنبه به سخنان جنت یلن واکنش نشان داد و روند افزایشی را دنبال کرد، اما خیز شدید طلا در روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد. پنج‌شنبه افزایش خریدها از ساعت ۸ تا ۱۲ به وقت بازار نیویورک، طلا را ابتدا از سطح مقاومتی ۱۲۸۰ و بعد سطح مقاومتی بزرگ تر ۱۳۰۰ دلار عبور داد. طلا جمعه با کاهش ۶ دلاری به ۱۳۱۴ دلار رسید که یک دلیل آن نارضایتی بازار از احتمال هیجانی بودن رشد پنج‌شنبه بود، اما دلیل دیگر هم این بود که قیمت طلا پس از اینکه روز پنج‌شنبه بیشترین افزایش روزانه در ۹ هفته گذشته را به ثبت رساند، جمعه با فروش سرمایه‌گذاران برای سود بردن از افزایش روز قبل مواجه شد، اما حتی با وجود افت قیمت‌ها در آخرین روز هفته کاری، طلا این هفته بالاترین رشد هفتگی در سه ماه گذشته را به ثبت رسانده است. در بازار ارز دلار روز جمعه نیز تحت فشار بود و تا لحظه تنظیم این خبر به کمترین نرخ برابری مقابل سبد ارزهای عمده در دو ماه گذشته نزدیک شد. پوند در برابر دلار روی بالاترین نرخ برابری در ۵ سال و نیم گذشته معامله شد که دلیل آن ادامه اثر مواضع اخیر بانک مرکزی انگلستان بود. یورو روز پنج‌شنبه به بالاترین نرخ برابری مقابل دلار در دو هفته گذشته رسید و جمعه هم اندکی رشد داشت.

بیشتر ناظران بازار انتظار داشتند که بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو خبر از ادامه کاهش ماهانه برنامه خرید اوراق قرضه دهد. کاهش ۱۰ میلیارد دلار دیگر از برنامه تسهیل کمی هم‌جهت با این پیش‌بینی‌ها بود؛ اما بانک مرکزی ایالات‌متحده پیش‌بینی رشد اقتصاد آمریکا در سال‌جاری میلادی را هم کاهش داد تا به افزایش بهای طلا کمک شود. فدرال رزرو آمریکا پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی این کشور امسال به کمتر از ۱/۲ تا ۳/۲ درصد خواهد رسید. این در حالی است که این رقم در گزارش قبلی فدرال رزرو بیش از ۹/۲ درصد اعلام شده بود. همچنین مواضع اعلام شده درباره نرخ سود نیز به رشد قیمت طلا کمک کرد. در حالی که تداوم سیاست تعدیل تسهیل کمی که نشانه ادامه احیای اقتصاد آمریکا است باعث رشد بازارهای سهام شده، صحبت از عدم افزایش نرخ‌های سود در آینده نزدیک، به افت دلار و افزایش طلا کمک کرد. پیش از برگزاری نشست، برخی نگران بودند که شاخص بهای مصرف‌کننده ماه مه که به تازگی منتشر شده بود، به مبهم بودن مواضع جنت یلن کمک کند، اما مواضع او روشن بود و تاثیر خود را بر بازار داشت. پنج‌شنبه، سخنان کاملا روشن یلن به افت شاخص دلار منجر شد تا مهم‌ترین ارز جهانی به پایین ترین حد در چهار هفته گذشته برسد. قیمت نفت هم به خاطر بحران عراق به بالاترین سطح در ۹ ماه گذشته رسیده و این دو عامل، یعنی افت دلار و افزایش بهای نفت، «عوامل خارجی» بودند که پنج‌شنبه به خیز قیمت طلا یاری رساندند. به این ترتیب بیشتر کارشناسان برای کوتاه‌مدت تداوم رشد طلا را پیش‌بینی می‌کنند، گرچه برای بلندمدت ابهام پابرجا است. بررسی پیش‌بینی‌ها در مورد روند هفته کاری جاری را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

طلا چگونه مرز روانی را شکست؟