کاهش بیشتر سکه و طلا

گروه بازار پول: با ادامه روند کاهش قیمت طلای جهانی، قیمت سکه و طلا در بازار تهران هم به روند کاهشی خود ادامه داد. کاهش نرخ سکه و طلا در شرایطی است که نرخ دلار در بازار آزاد، بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۳۲۸۰ تومان تعیین شد. همان طور که پیش‌بینی شده بود، با ادامه کاهش قیمت اونس طلای جهانی، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تهران هم به روند کاهشی خود ادامه داد. روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران، ۹۵۶ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته، هزار تومان ارزان تر بود. «دنیای اقتصاد» پیش از این بر اساس گفته کارشناسان پیش‌بینی کرده بود که با ادامه روند کاهش قیمت در بازار طلای جهانی، قیمت سکه به حدود ۹۴۰ تا ۹۵۰ هزار تومان خواهد رسید. به نظر می‌رسد با ادامه این روند، تا چند روز آینده باید منتظر تحقق این پیش‌بینی باشیم. قیمت هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی هم روز گذشته در بازار تهران، ۴۸۱ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل ۳ هزار تومان کاهش داشت. نیم‌سکه هم ۲۸۱ هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز یکشنبه، ۳ هزار تومان ارزان تر بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در بازار تهران با ۵۰ تومان کاهش نسبت به روز قبل ۹۷ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.

دلار محدوده چند هفته اخیر را حفظ کرد

در بازار ارز هم خبر مهم، حفظ بازه قیمتی ۳۲۷۰ تا ۳۲۸۰ برای دلار است. دلار چند هفته‌ای است که روی این سطح قیمتی ایستاده و روز گذشته هم بدون تغییر نسبت به یکشنبه، با قیمت ۳۲۸۰ تومان معامله شد. قیمت دیگر واحد‌های پولی خارجی در بازار آزاد با نوسان‌های ۵ تا ۱۰ تومانی گزارش شده است. با توجه به در پیش بودن تعطیلات آخر هفته، به نظر نمی‌رسد قیمت شاخص بازار ارز تغییر چندانی را در هفته جاری تجربه کند. نرخ دلار در بازار رسمی هم با ۶ ریال افزایش، ۲ هزار و ۵۵۸ تومان و ۶ ریال تعیین شد. نرخ رسمی پوند و یورو هم در مرکز مبادلات ارزی کاهشی بود. پوند انگلیس با ۱۹ ریال کاهش، ۴ هزار و ۲۸۴ تومان و ۴ ریال قیمت خورد و قیمت یورو هم با ۶ ریال کاهش، ۳ هزار و ۴۸۶ تومان و ۹ ریال تعیین شد.

ابطال مجوز صرافی‌های تحت پوشش اتحادیه

یکی از خبرهای مهم بازار ارز ابطال مجوز صرافی‌های تحت نظارت اتحادیه‌های طلا و جواهر است. رئیس اتحادیه کشور طلا و جواهر در این خصوص گفت: «طبق مصوبه ابلاغی و اعلام بانک مرکزی، هر کسی که مجوز صرافی بخواهد، باید به بانک مرکزی مراجعه کند. تمام مجوزهای صرافی‌هایی که از اتحادیه طلا و جواهر دریافت شده بود، ابطال شده و ما در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌ایم».

کشتی‌آرای هدف از این اقدام را افزایش سطح نظارت بانک مرکزی بر عملکرد صرافی‌ها عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی به دنبال افزایش سطح نظارت خود بر صرافی‌ها است و به همین منظور فعالیت همه صرافی‌ها در سامانه طراحی شده این بانک رصد می‌شود. اتحادیه‌های طلا و جواهر سراسر کشور هم با ارسال نامه‌ای به صرافی‌های زیرمجموعه خود اعلام کردند: با توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، رسته صرافی از رسته‌های تحت پوشش اتحادیه طلا و جواهر حذف شده است.براساس مصوبه کارگروه تدابیر امنیتی شورای عالی امنیت ملی، رسته صرافی از رسته‌های تحت پوشش اتحادیه صنف طلا و جواهر حذف شده است.در این نامه از صرافی‌های دارای پروانه از اتحادیه صنف طلا و جواهر خواسته شده پروانه کسب را هر چه سریع‌تر تحویل دهند.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، در خصوص کاهش قیمت اونس و طلا به «فروکش کردن غائله اوکراین، افزایش ارزش دلار و کاهش درخواست خرید طلا از طرف چین» اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار داخلی متعادل است. وی با اشاره به کاهش قیمت سکه در بازار داخل، گفت:‌ بیش از سه ماه بود که بازار تحت تاثیر نرخ ارز قرار داشت، اما با کاهش نرخ اونس، بازار به سرعت واکنش نشان داد و روند قیمت‌ها کاهشی شد.