گروه بازار پول: روند بازار سکه و طلا در بازار تهران تحت‌تاثیر سقوط قیمت طلای جهانی، کاهشی است. قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران روز گذشته، ۹۵۸ هزار تومان تعیین شد که نسبت به روز پنج‌شنبه ۵ هزار تومان کاهش نشان می‌دهد. قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران نسبت به روز چهارشنبه ۱۲ هزار تومان افت قیمت داشته و در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد همچنان در بازه قیمتی ۳۲۷۰ تا ۳۲۸۰ تومان قرار دارد، می‌توان نتیجه گرفت کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تهران ناشی از سرایت سقوط اونس طلای جهانی است. البته محاسبات «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد با توجه به دلار ۳۲۷۵ تومانی در بازار و رسیدن قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۲۵۱ دلار، قیمت واقعی سکه باید ۹۶۸ هزار تومان باشد. با این حساب سکه روز شنبه در بازار تهران حدود ۱۰ هزار تومان حباب منفی داشت؛ یعنی سکه ۱۰ هزار تومان نسبت به قیمت ذاتی طلای موجود در خود (با احتساب کارمزد ضرب سکه)، ارزان‌تر به فروش می‌رسد.

با وجود کاهش مداوم در چند روز اخیر بازار سکه و طلای تهران همچنان از نظر عرضه و تقاضا متعادل است. فعالان بازار سکه، با اشاره به مسائلی مانند تعیین دستورالعمل مالیات بر ارزش افزوده و اختلاف بازار با دولت در این خصوص و سکون دلار در بازه قیمتی فعلی می‌گویند: اگر بعد از تعطیلی بازار جهانی و با باز شدن بازارهای جهانی طلا، همچنان قیمت اونس رو به کاهش هم باشد، به فرض ثابت بودن عوامل دیگر (مثل دلار)، نمی‌توان منتظر کاهش شدید و یکباره قیمت سکه بود و قیمت‌ها در بازار طلای داخل متناسب با روند تعدیل قیمت اونس و به روال روزهای گذشته کاهش خواهد داشت؛ چراکه علاوه بر تاثیر عامل اونس طلای جهانی، نرخ دلار هم در تعیین قیمت سکه موثر است. از طرف دیگر ارزش ذاتی سکه بیشتر از قیمت فعلی آن است و ممکن است حباب منفی قیمت سکه نیز با کاهش بیشتر قیمت در بازار، کوچک شود که به معنای عاملی محدودکننده برای کاهش قیمت شدید خواهد بود.

نیم سکه وربع سکه روز گذشته تنها هزار تومان نسبت به روز قبل ارزان‌تر معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با قیمت ۹۷ هزار و ۷۰۰ تومان، نسبت به روز پنج‌شنبه، ۵۷۰ تومان ارزان‌تر شد. نکته مهم از نظر فعالان بازار رفتار منطقی متقاضیان و کنترل بازار توسط فعالان رسمی است. آنها معتقدند تا زمانی که رفتار خریداران بر همین روال کنونی باشد کاهش و افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هم منطقی و بر اساس روند بازارهای اثرگذار خواهد بود. این شرایط به گفته آنها «ایده‌آل» بازار است. پیش‌بینی‌های تکنیکال از بازار طلای جهانی نشانگر ادامه کاهش قیمت اونس طلای جهانی است و در صورتی که این پیش‌بینی درست از آب درآید، قیمت سکه و طلا در بازار تهران هم کاهشی خواهد بود. اگر دلار هم در همین بازه قیمتی فعلی نوسان داشته باشد که به نظر بسیاری از کارشناسان همین گونه خواهد بود، کاهش قیمت در بازار سکه و طلا یک کاهش جهشی نیست، اما اگر همزمان با کاهش قیمت اونس، دلار هم در بازار آزاد افت کند، کاهش قیمت در بازار سکه و طلا تهران هم شدیدتر خواهد بود.

آرامش اسکناس سبز

نرخ دلار در بازار آزاد، همان‌طور که «دنیای‌اقتصاد» هم پیش‌بینی کرده بود، روز شنبه در همان بازه دو هفته اخیر قرار گرفت. دلار حدود دو هفته است که در بازه قیمتی ۳۲۷۰ تا ۳۲۸۰ تومان نوسان دارد. روز گذشته هم بازار با دلار ۳۲۷۰ تومانی معاملات را شروع کرد، در ادامه چند بار بین ۳۲۸۰ تا ۳۲۷۰ تومان نوسان کرد و در میانه‌های روز، روی پله ۳۲۷۵ تومانی ایستاد. فاصله بین نرخ خرید و فروش دلار هم کم شده و صرافان، دلار را ۳۲۷۵ تومان می‌فروشند و ۳۲۶۵ تومان می‌خرند. یکی از فعالان این بازار می‌گوید: در صورتی که عوامل تاثیرگذار بیرونی همچنان به صورت فعلی عمل کنند، نرخ دلار در بازار آزاد تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ حول و حوش همین بازه قیمتی در نوسان خواهد بود. دور جدید مذاکرات هسته‌ای در اواخر خرداد برگزار خواهد شد. نرخ سایر واحدهای پولی خارجی هم در بازار آزاد تغییر محسوسی نداشت. بانک‌مرکزی هم روز گذشته نرخ رسمی دلار را ۲ ریال کاهش داد. در حال حاضر نرخ هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی ۲ هزار و ۵۵۸ تومان تعیین شده و ۷۱۷ تومان با نرخ دلار در بازار آزاد فاصله دارد.