گروه بازار پول: بازار ارز روزهای آرامی را پشت‌سر می‌گذارد. قیمت دلار روز دوشنبه هم روی همان ۳۲۸۰ تومان ثابت ماند و نسبت به یکشنبه تغییر نکرد. سه‌شنبه هم که بازار تعطیل بود و قاعدتا تغییری در نرخ دلار در بازار آزاد رخ نداد. این آرامش و توقف در مرز ۳۲۸۰ تومان از نگاه فعالان بازار دو معنی عمده دارد. آنها می‌گویند: پیام اول و مهم این توقف این است که بازار آزاد تمایلی به دلار بالای ۳۳۰۰ تومان ندارد و در حالی که از نظر روانی با توجه به فضای تعلیقی و پر از شک و گمان سیاسی، انتظار این بود که دلار بالای ۳۳۰۰ تومان قرار بگیرد، اما نوع عملکرد فعالان بازار خصوصا با کاهش فاصله نرخ خرید و فروش به گونه‌ای بود که این اجازه داده نشد. پیام دوم سکون دلار در بازه فعلی از نگاه فعالان بازار، تمایل به ثبات است. آنها می‌گویند بازار آزاد ارز پس از سپری کردن یک دوره سفته‌بازی در سال‌های اخیر تشنه ثبات نسبی در یک بازه منطقی است.

بازار ارز آماده مدل‌سازی است

سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: قرار گرفتن شاخص بازار ارز در بازه قیمتی فعلی، بر اساس یک مدل‌سازی و الگوی اقتصادی نبوده و هنوز هم این بازار تحت‌تاثیر هیجانات و شایعات قرار دارد یا حداقل می‌تواند به راحتی از این موارد تاثیر بپذیرد. او قرار گرفتن نرخ دلار در بازه زیر ۳۳۰۰ تومان را یک «سیگنال مثبت از طرف بازار به سیاست‌گذاران ارزی» قلمداد می‌کند و می‌گوید: این رفتار نشان می‌دهد بازار آمادگی پذیرش یک مدل اقتصادی منطقی را دارد. برخی دیگر از کارشناسان هم می‌گویند: بازار ارز هنوز به شدت گوش به زنگ اخباری است که از مذاکرات هسته‌ای مخابره می‌شود. وقتی مخالفان مذاکرات فعالیت‌شان بیشتر می‌شود ریال جهت قیمت‌ها در بازار ارز افزایشی می‌شود و وقتی مصاحبه‌های مذاکره‌کنندگان منتشر می‌شود و بوی خوش‌بینی می‌دهد، بازار روند کاهشی به خود می‌گیرد. از نگاه کارشناسان، این سیگنالی معنادار از سوی بازار ارز در مورد تاثیر‌پذیری از فضای سیاسی است.

به گفته آنها بانک مرکزی نباید در سکون و توقف قیمتی، برنامه‌هایش را برای مدیریت غیرمستقیم بازار کنار بگذارد و همچنان باید مراقب نوسان‌های شدید در بازار باشد، البته آنها تاکید می‌کنند در چند وقت اخیر قدرت عوامل تاثیرگذار بر ایجاد نوسان کم شده است؛ اما هنوز امکان این را دارند که خود را بازسازی کنند. بر اساس گفته آگاهان بازار ارز، وضعیت درآمدهای ارزی و تزریق بخشی از آن به بازار ارز در ماه‌های اخیر بهتر شده و خبرهای منتشر شده در مورد ورود ارز حاصل از صادرات پتروشمی‌ها شاهدی برای این مدعا است. از طرف دیگر به طور کلی وضعیت صادرات غیر‌نفتی کشور نیز بر اساس آمارهای اخیر بهبود یافته است.

رشد نرخ رسمی دلار

نرخ رسمی دلار هم ۱۸ ریال دیگر نسبت به یکشنبه رشد کرد. بانک مرکزی نرخ پوند را هم ۹ ریال افزایش داد و در مقابل نرخ رسمی یورو ۲۵ ریال نسبت به یکشنبه کاهش یافت. در روزهای اخیر جهت قیمت دلار در بازار رسمی افزایشی بوده و توقف قیمت در بازار آزاد باعث کاهش جزئی فاصله نرخ دلار در بازار رسمی و آزاد شده است. در صورتی که کنش‌های فضای سیاسی به‌گونه‌ای باشد که قیمت در بازار آزاد رشد نکند و بانک مرکزی هم به رویه خود در افزایش نرخ رسمی ادامه دهد، این فاصله کمتر هم خواهد شد.

سکون سکه در روز کاهشی طلای جهانی

در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد نسبت به یکشنبه ثابت بود و قیمت طلای جهانی ۲۵دلار کاهش داشت، قیمت سکه و طلا در بازار تهران تقریبا ثابت ماند. سکه تمام بهار آزادی ۹۸۵ هزار تومان قیمت خورد که نسبت به یکشنبه تنها ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است و نیم سکه و ربع سکه هم بدون تغییر باقی ماندند. قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار هم ۷۷ تومان نسبت به یکشنبه افزایش یافت. بی‌توجهی قیمت سکه و طلا به کاهش اونس طلای جهانی از نظر برخی به تعطیلی بازار تهران در روز سه‌شنبه بر می‌گردد و پیش‌بینی می‌شود با فرض تغییر نکردن قیمت دلار یا کاهش آن و ادامه روند کاهشی قیمت جهانی طلا قیمت‌ها امروز (چهارشنبه) در بازار سکه و طلا نزولی باشد.