گروه بازار پول: طلا هفته خوبی را پشت سر نگذاشت. گرچه فلز زرد در بیشتر روزهای هفته کاری گذشته که از دوشنبه تا جمعه ادامه داشت، ثباتی نسبی را تجربه کرد، اما سقوط روز چهارشنبه چنان بود که کل هفته را به کام طلا تلخ کرد. دوشنبه، بازار دچار نوسان زیادی بود. بازار در مقاطع میانی روز به خاطر تشدید بحران اوکراین شاهد افزایش قیمت‌ها بود، اما از میانه‌های روز روی مدار تثبیت قرار گرفت و روی مرز ۱۳۱۰ دلار برای هر اونس ماند. روز دوشنبه، روزی بود که تقریبا تمام تحلیلگران بازار از سرمایه امن بودن طلا و افزایش قیمت‌ها در میان مدت به دلیل بحران شرق اروپا سخن می‌گفتند، اما روزهای بعدی هفته نشان داد که در بازار طلا همیشه خبری برای غافلگیری وجود دارد. روز سه‌شنبه اما روز ثبات نسبی قیمت‌ها بود. سه‌شنبه همزمان با نرسیدن اخبار تازه از اوکراین و ثبات طلا، دلار آمریکا به پایین‌ترین نرخ برابری در بیش از ۶ ماه پیش از آن رسید. طبق پیش‌بینی‌ها و به دلیل تداوم احیای اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، فدرال رزرو سیاست‌های تسهیل کمی را اندک اندک کاهش خواهد داد و این بر اوراق قرضه آمریکا اثر گذاشت. طلا گرچه در این روز هم افت‌و‌خیز داشت، اما در نهایت روی همان مرز ۱۳۱۰ دلاری ماند.

چهارشنبه اما روز سقوط طلا بود. چه کسی فکر می‌کرد پوتین از هواداران مسکو در شرق اوکراین بخواهد که همه‌پرسی استقلال را به تعویق بیندازند و نیروهای ارتش روسیه را هم از نزدیکی مرز اوکراین دور کند و همزمان هم جنت یلن، رئیس بانک مرکزی ایالات‌متحده آمریکا از تداوم بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا خبر دهد. چهارشنبه سخنان رئیس فدرال رزرو از طرفی و مواضع تازه پوتین از طرف دیگر، طلا را در مقطعی کوتاه حدود ۲۰ دلار کاهش داد. یلن هم به این اشاره داشت که اقتصاد آمریکا در مسیر درست است و هم اینکه نرخ‌های سود در آینده نزدیک افزایش نخواهند داشت تا طلا ظرف چند ساعت از سطح ۱۳۱۰ دلاری به سطح ۱۲۹۰ دلاری برسد.

این سطح روز پنج‌شنبه و جمعه هم تقریبا ثابت ماند که مهم است، زیرا این مرز پایین‌ترین سطح در دو هفته گذشته است. در این دو روز آخر هفته بازارها ساعات آرامی را گذراندند. پنج‌شنبه در آغاز کار بازارها، طلا با افزایش مواجه شد، اما بعد به خاطر تقویت شاخص دلار آمریکا به مرز ۱۲۹۰ دلار بازگشت. در این روز شاخص دلار ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد در چند ماه گذشته رسید، اما بعد بازگشتی قوی داشت تا با بازگشت دلار، بازار طلا هم سطح فشار فروش را بالا ببرد. با این حال، دلار در نمودارهای روزانه همچنان با کاهش روبه‌رو است. جمعه هم با رسیدن خبر رد تعویق همه‌پرسی از سوی جدایی طلبان اوکراین و سفر پوتین به کریمه، بازار طلا در ساعاتی با رشد مواجه بود اما در نهایت با نبود عامل تاثیرگذار تازه به همان سطح ۱۲۹۰ دلار بازگشت. آخرین قیمت ثبت شده طلا ۱۲۹۱ دلار است که نشان می‌دهد، طلا نسبت به قیمت بسته شدن بازار در هفته پیش از آن حدود ۱۵ دلار کاهش داشته است. به این ترتیب طلا در ۳۰ روز گذشته حدود ۲۲ دلار کاهش داشته که به معنای افت ۶۹/۱ درصدی فلز زرد ظرف یک ماه گذشته است.

بحران اوکراین گرچه کمی آرام گرفته اما همچنان در کانون توجه خواهد بود؛ چراکه قابلیت تاثیرگذاری بر بازار و زیر سایه بردن داده‌های اقتصادی را دارد. در مورد عوامل سیاسی و اقتصادی اثرگذار بر فلز زرد در روزهای هفته کاری پیش رو، در گزارش پیش‌بینی هفتگی فردا خواهیم نوشت.

طلا ظرف یک ماه 22 دلار افت کرد