گروه بازار پول- جدیدترین گزارش بانک مرکزی، از قیمت خرده فروشی نشان می‌دهد که اکثر مواد خوراکی در هفته منتهی به پنجم اردیبهشت‌ماه جاری، بدون تغییر بوده است. بر این اساس، در این هفته از یازده گروه مواد خوراکی، قیمت تنها در یک گروه افزایش یافته و در چهار گروه کاهش و در 6 گروه ثابت مانده است.
بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به پنجم اردیبهشت سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.
روند با ثبات در اکثر گروه‌ها
گزارش‌های بانک مرکزی از «متوسط قیمت خرده فروشی» حاکی از آن است که در هفته منتهی به پنجم اردیبهشت‌ماه، قیمت در چهار گروه، «تخم مرغ»، «حبوب»، «میوه‌های تازه» و «گوشت مرغ» کاهش یافته است. همچنین در این هفته، قیمت در 6 گروه «لبنیات»، «برنج»، «گوشت قرمز»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» در طول هفته، بدون تغییر بوده است و«سبزی‌های تازه» تنها گروهی است که تورم هفتگی آن مثبت گزارش شده است؛ بنابراین در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه، اکثر گروه کالاهای مواد خوراکی، با ثبات یا کاهش قیمت روبه‌رو بودند. روند کم نوسان در قیمت مواد خوراکی در حالی بود که در هفته‌های گذشته در برخی بازارها مانند بازار ارز، تغییرات قیمتی به چشم می‌خورد. علاوه‌بر این، برخی کارشناسان معتقد بودند که «اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» باعث خواهد شد که سطح قیمت کالاهای مصرفی افزایش یابد؛ اما این آمار نشان می‌دهد که در هفته ابتدایی ماه دوم امسال، ثبات قیمت و آرامش در اکثر مواد خوراکی حکمفرما بوده است.
افت قیمت در چهار گروه طی دو هفته
اما در بین گروه‌هایی که در این هفته کاهش قیمت داشتند، گروه میوه‌های تازه با افت بهای 7/1 درصدی، بیشترین کاهش قیمت هفتگی را دربین گروه مواد خوراکی به نام خود ثبت کرده است. این دومین هفته‌ای است که قیمت در این گروه روند نزولی را طی کرده است. آمار بانک مرکزی عنوان می‌کند که در هفته منتهی به 29 فروردین نیز قیمت گروه میوه‌های تازه حدود 8/5 درصد کاهش یافته بود. در این گروه قیمت پرتقال درجه یک طی هفته حدود 6/5 درصد افت داشته است. قیمت هر کیلو پرتقال در این هفته حدود 3 هزار و 100 تومان به فروش رسید؛ درحالی‌که قیمت آن در هفته قبل، حدود 3 هزار و 300 تومان بوده است. قیمت این میوه خوراکی، نیز در بازه سالانه 8/18 درصد کاهش یافته است.
سال گذشته قیمت هر کیلو پرتقال درجه یک، حدود 3 هزار و 800 تومان بوده است. در نتیجه این میوه حدود 700 تومان در هر کیلو، ارزان‌تر نسبت به مدت مشابه سال قبل، عرضه شده است.
در این هفته قیمت نارنگی نیز حدود 2/4 درصد کاهش یافته است و قیمت آن به 4 هزار و 700 تومان رسید. در این گروه، قیمت لیمو شیرین اگرچه طی هفته 8/0 درصد افزایش قیمت داشته، اما در یکسال حدود 5/16 درصد از قیمت آن کاسته شده است. در سال گذشته، قیمت هر کیلو لیمو شیرین حدود 3 هزار و 300 تومان گزارش شده بود، که قیمت آن در این هفته به 2 هزار و 800 تومان رسیده و 500 تومان کاهش یافته است، اما برخلاف کاهش قیمت در پرتقال و لیمو شیرین در یکسال، قیمت سیب قرمز حدود 5/37 درصد افزایش یافته است. قیمت هر کیلو سیب قرمز، در سال گذشته 3 هزار و 400 تومان بود، که قیمت آن طی یکسال، به 4 هزار و 600 تومان در هر کیلو رسیده است. همچنین در این هفته قیمت هر کیلو گوجه سبز 19 هزار و 500 گزارش شده است، درحالی‌که این میوه در هفته قبل، حدود 22 هزار تومان در هر کیلو به فروش رسید.
افت بهای حبوبات در یک‌سال
در این هفته قیمت گروه تخم مرغ یک درصد کاهش داشته است. روند قیمت‌ها در گروه تخم مرغ نیز مانند قیمت گروه میوه‌های تازه، در دو هفته اخیر کاهشی بوده است، در هفته منتهی به 29 فروردین‌ماه بهای تخم مرغ حدود 4/1 درصد کاهش یافته بود. در این هفته قیمت یک شانه دو کیلویی تخم مرغ کمتر از 8هزار تومان گزارش شده است، حال آنکه قیمت آن در دو هفته قبل، 8 هزار و 200 تومان بود. در نتیجه در دو هفته هر شانه دو کیلویی تخم مرغ حدود 200 تومان کاهش قیمت داشته است.
گروه حبوبات دیگر گروهی است که در دو هفته قبل، روند کاهشی قیمت را طی کرده است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد قیمت این گروه در این هفته حدود 4/0 درصد کاهش یافته است، در هفته قبل نیز از سطح قیمتی این گروه حدود 2/0 درصد کاسته شده بود. نکته قابل توجه این موضوع است که طی یکسال قیمت گروه حبوبات حدود 6/2 درصد کاهش یافته که این کاهش سالانه در بین برخی کالاها قابل توجه بوده است. به‌عنوان مثال، قیمت عدس در بازه سالانه 5/12 درصد افت کرده است. قیمت هر کیلو عدس در سال گذشته حدود 6 هزار تومان بود، حال آنکه قیمت آن در این هفته حدود 5 هزار و 350 تومان در هر کیلو گزارش شده است. قیمت هر کیلو نخود نیز در هفته مشابه سال گذشته حدود 5 هزار و 700 تومان بوده است که قیمت آن در این هفته به حدود 5 هزار تومان رسیده است.
گروه گوشت مرغ، چهارمین گروهی است که قیمت آن در دو هفته متوالی روند نزولی داشته است. بهای گوشت مرغ که در هفته منتهی به 29 فروردین‌ماه حدود 7/2 درصد کاهش یافته بود، در این هفته(هفته منتهی به 5 اردیبهشت‌ماه) نیز حدود 8/0 درصد افت کرد. آمار منتشر شده حاکی از آن است که هر کیلو گوشت مرغ در این هفته حدود 6 هزار و 800 تومان به فروش رسید، درحالی‌که قیمت دو هفته قبل آن، حدود 7 هزار تومان بوده است.
افزایش هفتگی قیمت سبزی‌های تازه
در این هفته قیمت در گروه سبزی‌های تازه در حدود 5/1 درصد افزایش یافته و تنها گروهی بود که تورم هفتگی در آن، مثبت گزارش شده است. نکته قابل توجه در این گروه افزایش 5/42 درصدی بادنجان طی هفته بود. قیمت هر کیلو از این کالای خوراکی در این هفته 2 هزار و 900 تومان گزارش شده است؛ درحالی‌که قیمت آن در هفته گذشته، حدود 2 هزار تومان بود. علاوه‌بر این، قیمت کدو سبز نیز طی یک هفته 4/17 درصد رشد کرده است. در هفته قبل قیمت هر کیلو از این ماده خوراکی، هزار و 900 تومان بود، اما قیمت آن در هفته منتهی به 5 فروردین به 2 هزار و 350 تومان رسید. در این گروه تورم هفتگی دو کالای گوجه فرنگی و خیار نیز به ترتیب 1/2 درصد و منفی 9/7 درصد گزارش شده است.

آرامش در بازار مواد خوراکی