گروه بنگاه‌ها- مدیر امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک مسکن با بیان اینکه میزان پرداخت تسهیلات مسکن مهر تاکنون به مرز ۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: هنوز جلسات جدی افزایش سقف وام خرید مسکن آغاز نشده و افزایش سقف این مشکل را دارد که اقساط ۵۰۰ هزار تومانی باید به ۷۰۰ هزار تومان افزایش یابد. ذبیح‌ا... نعمتی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود هنوز میزان عقد قرارداد برای پرداخت تسهیلات به پروژه مسکن مهر به 48 هزار میلیارد تومان نرسیده به خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر میزان عقد قرارداد برای پرداخت تسهیلات به پروژه مسکن مهر به 47 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده و آرام آرام این موضوع در حال انجام است. سال گذشته میزان سقف پرداخت وام مسکن مهر به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مسکن قرارداد جدیدی برای پرداخت تسهیلات به مسکن مهر را قبول می‌کند، اظهار کرد: بانک مسکن قرارداد جدید را نمی‌پذیرد و قبول نمی‌کند؛ بنابراین پرداخت وام به قراردادهایی که قبلا پذیرفته شده و متقاضیان به دفترخانه رفته و مدارک آنها در حال امضا است انجام می‌شود. مدیر امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک مسکن با اشاره به اینکه سقف وام خرید مسکن ۳۵ میلیون تومان و اقساط آن حدود ۵۰۰ هزار تومان است، گفت: اگر به عنوان مثال سقف وام خرید مسکن به ۵۰ میلیون تومان برسد، متقاضیان باید ماهانه ۷۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند پس باید در کنار افزایش سقف وام به فکر بازپرداخت اقساط از سوی متقاضیان نیز بود.
درخواست بانک مسکن از بانک مرکزی
در عین حال رئیس اداره‌کل طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر با احتساب دوران مشارکت ۱۵ سال است، گفت: درخواست ما این است که بازپرداخت به روال گذشته؛ یعنی با احتساب دوران مشارکت ۲۰ ساله باشد تا فشاری به متقاضیان وارد نشود.
نادر قاسمی نیز با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو کردو افزود: بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به‌صورت پلکانی به هیچ وجه به سود مشتری نیست، چراکه هم سود بالایی دارد و هم اینکه مبلغ اقساط این تسهیلات سنگین می‌شود. رئیس اداره‌کل طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد:‌از آنجا که مدت مشارکت مسکن مهر پنج سال است، مشتری باید در مدت ۱۰ سال تسهیلات را بازپرداخت کند که این مساله باعث می‌شود به متقاضیان مسکن مهر که بیشتر آسیب‌پذیر هستند، فشار وارد شود. قاسمی تاکید کرد:‌ از سوی دیگر با افزایش مبلغ اقساط تسهیلات، میزان معوقات بانک مسکن از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر افزایش می‌یابد. وی یادآور شد: توصیه بانک مسکن این بود که بازپرداخت مثل گذشته باشد، یعنی پنج سال دوران مشارکت و ۱۵ سال نیز دوران بازپرداخت تسهیلات تا مشتری بتواند قسط را به موقع پرداخت کند.