گروه بازار پول - تاکنون سه قسط از 8 قسط توافق ژنو به مبلغ یک میلیارد و 550 میلیون دلار دریافت شد و دو قسط چهارم و پنجم نیز به‌زودی وصول می‌شود.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ با استفاده از زمینه‌های ایجاد شده و بهره‌گیری از سه بانک ژاپنی و یک بانک سوئیسی، ۳ میلیارد دلار از منابع موجود دربانک مرکزی ژاپن به حساب بانک‌های ایرانی نزد بانک‌های یادشده منتقل شده است.
هدف از انتقال منابع با توجه به تفاهمات انجام شده در ژنو، بهره‌گیری از آنها برای تامین بهای کالاهای اساسی و دارویی کشور است. بر اساس تفاهم ژنو، بانک مرکزی مجاز است ازمنابع حاصل از صادرات نفت به صورت نامحدود برای واردات کالاهای اساسی و دارو و واردات کالاهای موردنیاز اقدام کند.
از محل ۲/۴ میلیارد دلار تا به حال سه قسط سررسید و به حساب‌های بانک مرکزی ایران واریز شد که یک قسط به بانک سوئیسی و دو قسط به بانک مسقط منتقل شده است. همچنین پس از اتخاذ تصمیم در مورد بانک گیرنده حواله، در خصوص دریافت قسط‌های چهارم و پنجم نیز به‌زودی اقدام می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی در این خصوص با تایید آنکه تا کنون سه قسط از ۸ قسط توافق ژنو به مبلغ یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار دریافت شده گفت: دو قسط چهارم و پنجم نیز در راه است. ولی‌الله سیف در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت بازگشت دارایی‌های ایران و منابع مربوط به تفاهمات ژنو، افزود: تاکنون با استفاده از زمینه‌های ایجاد شده و بهره‌گیری از سه بانک ژاپنی و یک بانک سوئیسی ۳ میلیارد دلار از منابع موجود در بانک مرکزی ژاپن به حساب بانک‌های ایرانی غیر‌تحریمی نزد بانک‌های مذکور منتقل شده است. وی اظهار کرد: هدف از انتقال منابع با توجه به تفاهمات انجام شده در ژنو بهره‌گیری از آنها برای تامین بهای کالاهای اساسی و دارویی کشور است. رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس تفاهم ژنو بانک مرکزی مجاز است از منابع حاصل صادرات نفت به صورت نامحدود برای واردات کالاهای اساسی و دارو به‌منظور واردات کالاهای موردنیاز اقدام کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: این مبالغ بر اساس اولویت‌های مصرف واردات کالاهای موردنظر و همچنین تامین طلا و اسکناس موردنیاز در داخل کشور خواهد رسید. وی درباره دریافت قسط‌های چهارم و پنجم نیز گفت:پس از اتخاذ تصمیم در رابطه با بانک گیرنده حواله در مورد مقصد حواله نسبت به دریافت اقساط چهارم و پنجم به‌زودی اقدام می‌شود.