گروه بازار پول - بانک مرکزی در توضیحی با بیان دلایل تفاوت نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران با نرخ تورم اعلام شده از سوی این نهاد از تشکیل کارگروهی برای کاهش تفاوت آماری خبر داد. سایت رسمی بانک مرکزی روز گذشته در کنار اعلام نرخ تورم اسفندماه 92 به بیان تفاوت آماری خود با مرکز آمار پرداخت.

در این توضیح با اشاره به اعلام نرخ تورم از سوی «مرکز آمار ایران» به موازات بانک مرکزی آمده است: این نهاد آماری (مرکزآمار) نرخ تورم مناطق شهری کشور در سال ۱۳۹۲ را معادل 1/32 درصد و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اسفندماه این سال را معادل 6/19 درصد اعلام کرده است. بانک مرکزی با تاکید بر تفاوت در نرخ‌های تورم اعلامی توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اعلام کرده است: با وجود این تفاوت نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اعلام شده از سوی این دو نهاد از اختلاف ناچیزی برخوردار هستند.
بانک مرکزی این تفاوت اندک را نکته حائز اهمیت دانسته و معتقد است: مشاهده همسویی نرخ‌های تورم تولیدشده در کنار نزدیکی قابل‌توجه تورم نقطه‌به‌نقطه، همگی دلالت بر استحکام و صحت روش‌های محاسبه داشته و اساسا تولید و انتشار نرخ تورم توسط دو نهاد مستقل بر اساس دو چارچوب آماری متفاوت و در عین حال سازگار با موازین و استانداردهای علمی جهانی، زمینه‌ای را ایجاد کرده که در آن کنترل متقابل تحولات شاخص قیمت‌ها (اعم از تحولات ۱۲ ماهه، نقطه‌به‌نقطه و تحولات ماهانه) به خوبی میسر شده و جزئیات و اطلاعات مهم و جداگانه‌ای برای محققان و تصمیم‌گیران و فعالان اقتصادی در کشور فراهم شده است. این امر خود نکته‌ای مثبت و قابل‌توجه در نظام تولید آمار به شمار می‌آید و زمینه مطلوبی را جهت پایش جامع تحولات قیمتی در کشور فراهم آورده است.
در ادامه این توضیح آمده است: دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در محاسبه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از تئوری و الگوی یکسانی پیروی می‌کنند؛ بنابراین تفاوت موجود میان نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به عوامل دیگری نظیر تفاوت در روش‌های نمونه‌گیری، پوشش جغرافیایی متفاوت نمونه‌ها و قیمت‌گیری، پوشش زمانی قیمت‌گیری‌ها و نیز ضرایب اهمیت مورد استفاده در محاسبه شاخص مرتبط است.
این بانک نتیجه گرفته است: با توجه به تفاوت در عوامل یاد شده، اختلاف موجود میان نرخ تورم تولیدشده از سوی این دو نهاد کاملا طبیعی بوده و البته کسری و فزونی آنها نسبت به یکدیگر به‌طور مستمر و طی زمان در حال چرخش بوده است. در پایان این متن توضیحی از تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک بانک مرکزی و مرکز آمار ایران خبر داده شده است تا تفاوت‌های آماری طبیعی موجود در شاخص‌های قیمتی را نیز به حداقل ممکن کاهش دهند.