گروه بازار پول- بازار ارز تهران در اولین روز آخرین هفته سال، شاهد نشانه‌هایی قطعی از بازگشت ثبات بود. عمده صرافی‌ها کار خود را با قیمتی هماهنگ درخصوص نرخ دلار شروع کردند و این قیمت تا آخرین ساعات مبادلات دیروز ثابت ماند. علاوه‌بر این هماهنگی صرافان در تعیین فاصله بین نرخ خرید و فروش قدری افزایش یافته بود، اما به‌رغم کاهش ارزش دلار در بازار داخل و بازارهای جهانی، بانک مرکزی نرخ رسمی این ارز را مقداری افزایش داد و تجاوز قیمت این ارز از سطح 2 هزار و 500 تومانی را برای اولین بار در ماه‌های اخیر موجب شد.
افزایش نرخ رسمی و کاهش نرخ بازاری دلار باعث شد که فاصله این دو که در جریان نوسانات اخیر افزایش یافته بود، قدری کاهش یابد. قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار نیز در واکنش به تقویت طلا در روزهای پایانی هفته گذشته، قدری افزایش یافت. طلای جهانی همچنان روی بیشترین قیمت‌های ۶‌ماه اخیر خود ایستاده و به روند رویدادهای سیاسی اروپا نظر دارد.
بازار ارز
عمده ارزهای پراهمیت بازار تهران، دیروز کار خود را با کاهش محدود قیمت شروع کردند. علاوه‌بر این به‌رغم روزهای گذشته، قیمت دلار آمریکا تا آخرین ساعات مبادلات روی مقداری که کار خود را با آن شروع کرده بود، ثابت ماند. عمده صرافی‌ها در تعیین قیمت‌های روی تابلوها هماهنگ بودند. ناهماهنگی صرافان در تعیین فاصله بین نرخ خرید و فروش ارز نیز قدری کاهش یافته و نظم بیشتری در بازار دیده می‌شد. پیش از این برخی از صرافان اشاره کرده بودند که سطح تقاضا در هفته آخر سال قدری پایین خواهد آمد و آرامش در بازار استقرار خواهد یافت. دیروز نیز اولین روز آخرین هفته سال بود و بازار ارز در مسیر بازیافتن آرامش پیش از نوسانات اسفند، کاهش دامنه نوسانات و نزول جزئی نرخ ارز را شاهد بود؛ اما بانک مرکزی برخلاف روند بازار، نرخ رسمی دلار را قدری افزایش داد و موجب شد که نرخ رسمی این ارز برای اولین بار در ماه‌های اخیر از سطح ۲ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کند. با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های بانک مرکزی، یکسان‌سازی نرخ ارز در نیمه دوم سال آینده است، روند تغییرات نرخ رسمی و فاصله آن با نرخ بازاری ارز می‌تواند حائز اهمیت باشد. قیمت رسمی ارز در طول ۳ ماه اخیر بین ۲۴۷۰ و ۲۵۰۰ تومان نوسان داشت. نوسانات نرخ ارز در چند هفته اخیر باعث شده بود که فاصله بین نرخ رسمی و بازاری ارز قدری زیاد شود، ولی اقدام اخیر بانک مرکزی با کاهش نرخ دلار در بازار همراه شد و این فاصله را قدری کاهش داد. افزایش نرخ رسمی ارز و اعلام رقمی بی‌سابقه در ماه‌های اخیر، جالب توجه بود، چرا که دیروز دلار آمریکا در مقابل یورو و پوند انگلیس و حتی ین ژاپن و یوآن چین تضعیف شده و مقداری از ارزش خود را از دست داده بود. در نتیجه افزایش هر چند محدود نرخ رسمی دلار که عبور آن از رقم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان را به همراه داشت، در حالی رخ داد که این ارز در بازارهای جهانی و بازار داخل تضعیف شده بود. بر این اساس باید منتظر بود و دید روند تغییر نرخ رسمی ارز در ادامه چگونه خواهد بود و آیا ارتباطی بین برنامه‌های اقتصادی بانک مرکزی و حرکت نرخ رسمی برخلاف قیمت بازاری و برابری‌های جهانی وجود دارد یا خیر.
بازار طلا
قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار دیروز قدری افزایش یافت. تقویت طلا در بازار داخل به‌طور عمده تحت تاثیر افزایش قیمت اونس رخ داده بود، از آنجا که روز جمعه، بازار طلای داخل به‌دلیل تعطیلی نتوانسته بود افزایش قیمت اونس را منعکس کند، در شروع هفته بازار شاهد تقویت سکه و طلای ۱۸ عیار بود.
با وجود اینکه نرخ اونس دیروز قدری کاهش یافت؛ ولی هنوز روی بیشترین مقادیر ۶ ماه اخیر خود ایستاده است. نااطمینانی‌های حاکم بر اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان باعث شده که طلا هفته‌های اخیر را با افزایش قیمت پشت سر بگذارد. طلا هفته گذشته را مطابق با پیش‌بینی کارشناسان کیتکو با بازدهی مثبت به پایان رساند. آخرین نظر‌سنجی «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی نیز از تقویت طلا در روزهای جاری حکایت دارد، اما درحالی‌که علت تازه‌ای برای تقویت طلا دیده نمی‌شود، نرخ این فلز در حال ثبت رکوردهای جدیدی است. برخی از موسسات مالی افزایش قیمت ۱۴ درصدی طلا از ابتدای سال ۲۰۱۴ تاکنون را گواهی بر این مدعا عنوان می‌کنند که این فلز گرانبها هنوز پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاری است. واردات طلای چین امسال به ۱۲۰۰ تن خواهد رسید که نیمی از تولید شرکت‌های معدنی را شامل می‌شود. این در حالی است که انجمن طلای چین از کاهش تقاضا در ربع اول سال خبر داد، ولی علاوه‌بر این مطرح کرد که سطح تقاضای سالانه پایین نخواهد آمد. بر این اساس سطح تقاضای فلز زردرنگ به نسبت بالا است. افزایش کسری بودجه و مشکل کسری تجاری ایالات‌متحده نیز از جمله عواملی مطرح می‌شود که می‌تواند به تقویت طلا کمک کند. به هر روی تقویت هفته‌های اخیر طلا در حالی رخ داد که پیش‌بینی‌های زیادی از تضعیف فلز زردرنگ حاکی بودند. در شرایطی که تعداد زیادی از کارشناسان اقتصادی منتظر افت قیمت طلا بودند، نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی باعث تقویت این فلز گرانبها در هفته‌های اخیر شد. فلز زردرنگ، امروز به برگزاری همه‌پرسی از مردم کریمه برای پیوستن به اوکراین نظر دارد. برخی از کارشناسان اظهار کرده بودند که اجرای این همه‌پرسی تقویت چشمگیر قیمت فلز زردرنگ را به همراه خواهد داشت. درحالی‌که بحران اوکراین و تنش در روابط روسیه و غرب در حال تشدید است و با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه‌پرسی کریمه نگرانی‌ها در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده، یک سایت خبری در روسیه از انتقال ذخایر طلای اوکراین به آمریکا خبر داده است. این خبر هنوز از سوی مقام‌های فدرال‌رزرو آمریکا تایید نشده است، اما به نظر می‌رسد، تایید این خبر از سوی آمریکا روند قیمتی اونس را تحت تاثیر قرار دهد.
رویدادهای اقتصادی
در هفته پیش رو تمام توجه بازارهای مالی به سمت فدرال رزرو خواهد بود. در روز چهارشنبه نشست سیاست‌گذاری این نهاد با هدف ارزیابی اوضاع اقتصادی و تدوین راهبرد سیاست‌های مالی برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به بهبود داده‌های اقتصادی آمریکا در روزها و هفته‌های اخیر بانک مرکزی این کشور به سیاست خود در کاهش تدریجی سیاست‌های انبساطی پایدار باشد. از دیگر داده‌های اقتصادی مهم این هفته اعلام گزارش‌هایی از بخش مسکن در آمریکا، سخنرانی‌های روسای بانک‌های مرکزی در کانادا، سوئیس و ژاپن، اعلام شاخص بهای مصرف در آمریکا، کانادا و اروپا و اعلام نرخ بیکاری در انگلیس خواهد بود.

ثبت رکورد قیمت برای نرخ رسمی دلار