گروه بازار پول- مدیرکل نظارت بیمه مرکزی با اعلام آخرین آمار صنعت بیمه کشور گفت: درحالی‌که حجم حق بیمه تولیدی در ۱۱ ماه سال‌جاری به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید، میزان خسارت پرداختی نیز در این مدت هشت‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. به گزارش «ایرنا»، مهدی نمن‌الحسینی در جمع خبرنگاران با بیان آنکه، ضریب نفوذ بیمه ۹/۱ درصد است، افزود: در ۱۱ ماه سال‌جاری، ۳۷ میلیون بیمه‌نامه صادر و ۷/۱۴ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است. وی با بیان اینکه «سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی بازار بیمه به ترتیب معادل ۶/۵۴ و ۴/۵۱ درصد است»، گفت: رشد حق بیمه‌های تولیدی و خسارت‌های پرداختی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، به حدود ۶۰ درصد رسیده است. مدیرکل نظارت بیمه مرکزی در خصوص بیمه‌نامه‌های عمر نیز اظهار کرد: کمتر از ۱۰ درصد کل «پرتفوی» بازرگانی کشور بیمه عمر است و این در حالی است که این رقم در دنیا به حدود ۵۰ درصد می‌رسد. وی با بیان آنکه آیین‌نامه بیمه‌های عمر در حال بررسی است، تصریح کرد: دارندگان بیمه عمر می‌توانند در زمان بازنشستگی مستمری دریافت کنند. نمن‌الحسینی گفت: ۲۹ شرکت بیمه‌ای به‌صورت مستقیم و اتکایی در حال فعالیت هستند؛ به‌طوری‌که ۲۷ شرکت به‌صورت مشخص و دو شرکت فعالیت اتکایی دارند. وی با بیان آنکه سرمایه پایه تاسیس شرکت بیمه‌ای ۱۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های بیمه‌ای و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بیمه‌های اتکایی است، تصریح کرد: البته شرکتی که خواستار ارائه تمام رشته‌های بیمه‌ای باشد، باید ۱۵۰ میلیارد تومان بیشتر از سرمایه پایه داشته باشد.

بررسی تاسیس شرکت‌های بیمه تخصصی

نمن‌الحسینی از در دستور کار قرار گرفتن تاسیس شرکت‌های بیمه تخصصی در بیمه مرکزی خبر داد و اظهار کرد: راه‌اندازی واحد حسابرسی داخلی و واحد مدیریت ریسک پس از حذف تعرفه‌ها از سال ۸۸ در شرکت‌های بیمه‌ای برای مدیریت ریسک ضروری است. وی از بازنگری آیین‌نامه ارزیابان خسارت بیمه‌ای خبر داد و افزود: این آیین‌نامه در راستای تدابیر دولت تدبیر و امید برای بهبود کسب‌وکار بازنگری شده و اجرایی خواهد شد.

مدیرکل نظارت بیمه مرکزی با بیان آنکه صنعت بیمه از مالیات بر ارزش افزوده معاف نیست، افزود: البته مالیات بر ارزش افزوده در حالی باید دریافت شود که خدمتی قطعی ارائه شده باشد، اما بسیاری از بیمه‌گذاران صنعت بیمه خسارت دریافت نمی‌کنند و مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازند. وی از مکاتبات صنعت بیمه کشور برای حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌نامه‌ها خبر داد و گفت: این امر باید با نظر دولت بازنگری و در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شود.