پایان التهاب سکه و دلار؟
دنیای اقتصاد- برخی کارشناسان معتقدند که نرخ ارز پس از پشت‌سر گذاشتن نوسانات هفته‌های اخیر، به مسیر با ثبات خود بازگشته است. به گفته این کارشناسان، نوسانات اخیر بازار ارز، بیشتر بر اثر افزایش تقاضای آخر سال بوده است و با بازگشت مقدار تقاضا به سطوح پیشین، تغییرات نرخ ارز نیز در دامنه محدودتری خواهد بود. قیمت دلارو یورور دیروز اندکی افزایش یافت؛ اما مقدار این تغییرات در مقایسه با روز‌های قبل به میزان کمتری بود. همچنین بهای دلار پس از نوسانات اخیر به سمت قیمت‌های پیشین در حال حرکت است.
نشانه‌های بازگشت ثبات
بازاری آرام، پس از چند هفته نوسان


گروه بازار پول- دیروز بازار تهران شاهد کاهش جدی دامنه نوسانات نرخ ارز و ثبات قیمتی در بخش عمده روز بود. پیش از این فعالان بازار اظهار کرده بودند که نوسانات نرخ ارز مقطعی بوده و مختص بازار پیش از عید است. به‌نظر می‌رسد عمده مردم ارزهای مورد نیاز خود را تهیه کرده و تقاضا در حال بازگشتن به سطوح پیشین است. بازار سکه نیز از شروع هفته، همراه با بازار ارز قدری آرام شده است. فعالان بازار امیدوارند که بازار سکه در ادامه نیز تغییرات نرخ اونس را به گونه‌ای متناسب منعکس کند تا هماهنگی بین بازار طلای داخل با اونس جهانی به عملکرد بهتر بازار طلای داخل کمک کند، اما نوسان جزئی قیمت سکه در حالی بود که نرخ اونس به‌دلیل تعطیلی آخرهفته بازارهای جهانی تغییری ثبت نکرد. با این وجود برخی کارشناسان تقویت طلای جهانی را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند.
بازار ارز
دیروز صبح بازار ارز تهران کار خود را با عدم تغییر قابل توجه نرخ ارزهای پراهمیت شروع کرد و از بازگشت زود هنگام ثبات خبر داد. البته قیمت دلار و یورو در ادامه قدری افزایش یافت، با این وجود، کاهش دامنه نوسانات محسوس بود. از هفته آخر بهمن‌ماه نرخ عمده ارزهای پراهمیت بازار به واسطه تقاضاهای فصلی رفتاری نوسانی را در پیش گرفته و هر روز در دامنه وسیعی جابه‌جا می‌شدند، در اولین روز هفته جاری کاهش دامنه نوسانات از سوی برخی از فعالان بازار به نشانه‌ای از بازگشت ثبات تعبیر شد. دیروز روند تغییر قیمت‌ها در بازار تا حد زیادی به روزهای قبل از شروع نوسانات شبیه بود. قیمت دلار آمریکا با دامنه کوچکی نوسان می‌کرد و نرخ یورو برای چند ساعت ثابت و نسبت به روز شنبه تغییری ثبت نکرده بود. البته قیمت یورو در ادامه قدری افزایش یافت.
شاید مصادف شدن دیروز با تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی و عدم تغییر نرخ‌های برابری در آرام شدن بازار موثر بوده باشد، ولی به هر روی کاهش دامنه نوسانات و عدم تغییر جدی قیمت‌ها نشان از تمایل بازار به استقرار ثبات دارد. فعالان بازار پیش از این اظهار کرده بودند که نوسانات قیمتی احتمالا پیش از اتمام اسفندماه تمام می‌شود. عمده افرادی که به واسطه نزدیک شدن سال نو، برای مسافرت یا هزینه‌های دیگر به ارز احتیاج داشتند، ارزهای مورد نیاز خود را تهیه کرده و سطح تقاضای اسکناس به‌زودی به حالت قبلی بازخواهد گشت. نکته قابل توجه در حرکت بازار به سمت ثبات پیشین، مصادف شدن این رویداد با حرکت قیمت دلار به سمت ۳ هزار تومان بود. عمده فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی نرخ ارز در سال آینده را در حدود ۳ هزار تومان تخمین زده بودند و از شروع هفته جاری نیز مشاهده شد که کاهش دامنه نوسان نرخ دلار با حرکت قیمت این ارز به سمت ۳ هزار تومان همراه بود. پیش از شروع نوسانات فصلی، تمایل بازار به عدم تغییر زیاد نرخ دلار باعث شده بود تا تغییر برابری‌های جهانی سایر ارزها در مقابل دلار در نرخ سایر ارزها انعکاس یابد، به عنوان مثال، تضعیف دلار در مقابل یورو، با افزایش قیمت یورو در بازار داخل همراه بود. حال با استقرار نظم پیشین باید دید رقابت یورو و دلار، چگونه در برابری جهانی این ارزها انعکاس می‌یابد و بازار داخل چه واکنشی نسبت به این امر نشان می‌دهد. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که در هفته‌های اخیر چندبار جهت حرکت برابری این دو ارز تغییر کرده است. عدم تغییر نرخ بهره در اروپا باعث تقویت یورو در مقابل دلار شد، اما آمارهای امیدوارکننده بازار کار آمریکا احتمال تقویت مجدد دلار را افزایش داد. عده‌ای از کارشناسان نیز مشکل کسری تجاری آمریکا را به عنوان عاملی معرفی می‌کنند که احتمال دارد تضعیف دلار در مقابل یورو را موجب شود. علاوه‌بر این تضعیف روبل در بازارهای جهانی، درنتیجه ناآرامی‌های سیاسی اوکراین و دخالت نظامی روسیه جالب توجه بود. ارزش روبل روسیه در نتیجه رویدادهای سیاسی اوکراین در حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. ناآرامی‌های سیاسی اوکراین بازارهای مالی جهان را به صورت جدی تحت‌تاثیر قرار داده و بخش قابل‌توجهی از تقویت طلا در هفته‌های اخیر را موجب شده است، بر این اساس باید منتظر بود و دید ادامه این ناآرامی‌ها بازارهای مالی جهان را چگونه تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. به هر روی بازار ارز در حال بازیافتن ثبات پیشین است و رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به تعیین نرخ ۲۶۵۰ تومانی برای ارز در بودجه سال آینده، گفت: «اصلاح نرخ ارز تدریجی خواهد بود و دیگر به گونه‌ای اقدام نمی‌شود که شوک اقتصادی دوباره تکرار شود.» وی علاوه‌بر این بر افزایش سرعت شروع و افتتاح LC‌ها تاکید کرد و گفت: «در آینده ما هم اصرار به LC می‌کنیم، این امکان وجود دارد که پرداخت‌ها فقط به شکل حواله نباشد.»
بازار طلای داخل
قیمت انواع سکه، دیروز به‌رغم عدم تغییر نرخ اونس، در شروع به‌کار بازار قدری پایین آمد، اما در ادامه افزایش یافت. پیش از این تقاضای فصلی باعث شده بود که قیمت ارز و طلا در بازار داخل نوساناتی افزایش را تجربه کنند. در هفته‌های پرنوسان اخیر، هماهنگی زیادی بین بازار سکه و ارز دیده می‌شد و معمولا افزایش قیمت‌های شدید بازار ارز، تقویت قابل‌توجه سکه را به همراه داشت. از شروع هفته جاری بازار ارز شاهد کاهش دامنه نوسانات و بازیافتن ثبات پیشین بود. قیمت طلا در بازار داخل نیز از شروع هفته، قدری کاهش یافته است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد، بازار سکه نیز روزهای پرنوسان را پشت‌سر گذاشته و رفته رفته قدری آرام خواهد شد. دستاورد مهم بازار سکه در این دوره پرنوسان خروج از رکود بود. پیش از این عملکرد ضعیف طلا در سال ۲۰۱۳ باعث تخریب دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی، رکود و پایین آمدن سطح مبادلات در بازار سکه شده بود. بازار سکه به‌‌علت پایین بودن سطح مبادلات حتی توانایی انعکاس تغییرات نرخ اونس را نداشت، اما همراه شدن تقاضای فصلی با تقویت اونس در بازار‌های جهانی، بازار سکه را قدری تکان داد. بازار سکه در هفته‌های اخیر تغییرات نرخ اونس را به گونه‌ای متناسب منعکس می‌کرد. فعالان بازار امیدوارند که این روند تداوم یابد و هماهنگی بازار سکه با اونس جهانی به عملکرد بهتر این بازار کمک کند.
طلای جهانی
نرخ اونس، دیروز به‌دلیل تعطیلی آخر هفته بازارهای جهانی تغییری ثبت نکرد، با این وجود برخی کارشناسان اقتصادی تقویت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. عدم تغییر نرخ بهره در آخرین نشست بانک‌های مرکزی اروپا و انگلیس باعث تقویت ارزهای اروپایی در مقابل دلار شده بود، حال همراه شدن اخبار مربوط به افزایش کسری تجاری در آمریکا با امیدواری‌هایی که «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اروپا درخصوص افزایش رونق و رشد اقتصادی منطقه داده بود، می‌تواند تقویت بیشتر یورو در مقابل دلار را موجب شود. فلز زردرنگ نیز معمولا به کاهش ارزش دلار واکنش مثبت نشان می‌دهد و بر این اساس برخی تحلیلگران بازار انتظار تقویت طلا در هفته‌های پیش رو را می‌کشند. آخرین نظرسنجی «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی نیز، از تقویت طلا در هفته جاری حکایت داشت. ناآرامی‌های سیاسی اوکراین و ناحیه اروپا می‌تواند استقبال از فلز زردرنگ را افزایش دهد و تقویت آن در بازارهای جهانی را موجب شود. کسری بودجه دولت آمریکا اگر در بودجه جدید پیشنهادی به کنگره کاهش پیدا نکند، تضعیف دلار و تقویت طلا را به همراه خواهد داشت. کسری تجاری آمریکا که در ماه ژانویه مقداری افزایش پیدا کرده بود نیز نگرانی‌هایی به‌وجود آورده و می‌تواند در تضعیف دلار و تقویت یورو و طلا موثر باشد. با این وجود برخی تحلیلگران درخصوص آینده طلا چندان خوش‌بین نیستند. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اقتصادی آمریکا مساله بازار کار بود که آمارهای اخیر منتشرشده از بهبود اوضاع اشتغالزایی در این کشور حکایت داشت، در نتیجه افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران بازار طلا نسبت به قطع کامل بسته محرک پولی می‌تواند افت قیمت طلا را موجب شود. به هر روی دیروز، آخرین روز هفته برای بازارهای جهانی بود و طلا به‌رغم نوسانات پردامنه قیمتی در چند روز اخیر، در نهایت هفته را با افزایش قیمت پشت‌سر گذاشت تا برای پنجمین مرتبه متوالی هر اونس فلز زردرنگ هفته را با بازدهی مثبت به پایان برساند.