گروه بازار پول- عمده ارزهای پراهمیت بازار تهران، در اولین روز هفته، کار خود را با افزایش قیمت شروع کردند، ولی قیمت‌ها در ادامه روز درجهت عکس حرکت کردند. نرخ دلار، یورو و پوند انگلیس صبح دیروز افزایش یافت، در این میان افزایش قیمت یورو به نسبت بیشتر بود.
فعالان بازار بر این باور هستند که افزایش نرخ برابری یورو در مقابل دلار در بازارهای جهانی باعث تقویت بیشتر این ارز در بازار داخل شده و تقویت سایر ارزها را با تقاضای بالای این روزها مرتبط می‌دانند. افزایش قیمت‌ها در بازار تهران به ارز محدود نشد، دیروز انواع سکه و طلای ۱۸ عیار نیز کار خود را با افزایش قیمت شروع کردند، ولی در ادامه افت قیمت را تجربه کردند. فعالان بازار نوسان قیمت‌ها در این روزها را طبیعی دانسته و معتقدند این امر مقطعی بوده و مختص بازار پیش از عید است. علاوه‌بر این نرخ اونس در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر برخی از آمارهای اقتصادی که از ایالات‌متحده منتشر شد، در آخرین ساعات مبادلات روز جمعه کاهش پیدا کرد، اما دیروز بخشی از افت شب جمعه جبران شد. طلا در حال حاضر به بحران‌های سیاسی اوکراین و بحران خروج سرمایه از برخی از کشورهای در حال توسعه نظر دارد، تا شاید عدم اطمینان در اوضاع اقتصادی جهان استقبال از فلز زرد رنگ را افزایش داده و تقویت آن را موجب شود.
بازار ارز
قیمت دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس در ساعات ابتدایی مبادلات دیروز بازار تهران افزایش یافت، ولی در ادامه قیمت‌ها در جهت عکس حرکت کردند. نرخ دلار آمریکا به ۳ هزار و ۲۰ تومان نیز رسید، ولی در ادامه مجددا کاهش یافت، اما افزایش قیمت یورو از دلار هم بیشتر بود.
فعالان بازار تقویت بیشتر یورو را با افزایش نرخ برابری این ارز در مقابل دلار مرتبط می‌دانند. پیش از این افزایش نرخ برابری یورو در مقابل دلار از طریق ثبات نسبی نرخ دلار و تقویت یورو در بازار داخل منعکس می‌شد، اما دیروز مشاهده شد که قیمت دلار آمریکا نیز به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافته بود.
صرافان این اتفاق را با افزایش تقاضا برای ارز در روزهای پایانی سال مرتبط می‌دانند. بر این اساس تقاضا برای ارز در این روزها قدری افزایش یافته و این مساله مانع از کاهش قیمت‌ها می‌شود. در نتیجه اگر قیمت‌ها پایین آید، تقاضا بالا رفته و مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود، با این وجود در صورت افزایش بیش از اندازه قیمت‌ها تقاضا مجددا پایین آمده و اجازه صعود شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد. صرافان نوسان قیمت‌ها در این روزها را طبیعی می‌دانند و معتقدند که این وضعیت مقطعی بوده و مختص بازار پیش از عید است. به هر روی نوسان قیمت‌ها حضور دلالان در بازار را پررنگ‌تر کرده است. پیش از این ثبات و آرامش بازار باعث فاصله گرفتن سفته‌بازی از بدنه بازار شده بود؛ اما نوسانات اخیر قیمت‌ها دلالان را مجددا به سمت بازار کشانده است. فعالان بازار معتقدند که حضور مجدد دلالان نیز در تشدید نوسانات تاثیرگذار بوده است و به مردم توصیه می‌کنند با تهیه ارزهای مورد نیاز خود از صرافی‌ها مانع از نوسانات کاذب قیمت‌ها شوند. در خصوص نرخ‌های رسمی، افزایش قیمت یورو و پوند انگلیس توسط بانک مرکزی جالب توجه بود.
بانک مرکزی به‌منظور همراهی با برابری‌های جهانی نرخ رسمی عمده ارزهای اروپایی و لیر ترکیه را به مقدار قابل‌توجهی افزایش داد. در نتیجه این اقدام نسبت نرخ رسمی یورو، پوند و لیر ترکیه به دلار با برابری جهانی این ارزها منطبق شد.
به هر روی روابط اقتصادی خارجی ایران در حال گسترش است و از اخباری که در این خصوص شنیده می‌شود نیز می‌توان به اعطای مجوز به دو شرکت بیمه اروپایی اشاره کرد. بر این اساس، رئیس‌کل بیمه مرکزی از اعطای مجوز به دو شرکت معتبر اروپایی برای تاسیس دفتر ارتباطی بیمه در ایران خبر داد و گفت: «ما در بیمه مرکزی پس از توافق‌نامه ژنو با ترافیک درخواست ملاقات نمایندگان شرکت‌های معتبر بیمه خارجی مواجه هستیم و بسیاری از این شرکت‌ها برای سنجش زمینه‌های همکاری، نمایندگان خود را به ایران فرستاده‌اند.» کارشناسان اقتصادی گسترش روابط اقتصادی را برای عملکرد بهتر بازار داخل مفید دانسته و معتقد هستند، این روند به عملکرد بهتر بازار کمک خواهد کرد.
بازار سکه
قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار دیروز صبح در بازار تهران قدری افزایش یافت؛ ولی در ادامه قیمت‌ها پایین آمد. این در حالی است که قیمت اونس در آخرین ساعات مبادلات روز جمعه افت کرده بود و تقویت صبح دیروز نیز نتوانست آن را جبران کند.
سکه فروشان معتقدند که بازار سکه و ارز در شرایط کنونی تا حد زیادی در یک راستا حرکت می‌کنند و تحت‌تاثیر افزایش تقاضا تمایل به بالا بردن قیمت‌ها دارند، با این وجود اگر قیمت‌ها از حدی بالاتر روند، تقاضا افت کرده و مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود، اما هم بازار سکه و هم بازار ارز، گذشته از عرضه و تقاضا تحت‌تاثیر متغیرهایی خارجی نیز قرار دارند. بازار ارز تحت‌تاثیر برابری‌های جهانی و بازار طلای داخل نیز تحت‌تاثیر روند قیمتی اونس جهانی قرار دارد. در شرایط مختلف قدرت تاثیرگذاری متغیرهای درونی و بیرونی بر بازار تغییر می‌کند. دیروز نیز سکه به‌رغم افت شب جمعه اونس، کار خود را با افزایش قیمت در بازار داخلی شروع کرد.
به هر روی افزایش سطح مبادلات در بازار سکه که پیرو تقاضای نوروزی و تقویت اونس جهانی به وجود آمده است، باعث شده که بازار طلای داخل از حالت رکود خارج شود. این امر مضرات و مزایایی را به همراه داشته است. افزایش مبادلات، دلالان را به سمت بازار کشانده و باعث شده که نوسانات کاذبی نیز در بازار به وجود آید، با این وجود خروج بازار از حالت رکود قابلیت انعکاس نوسانات نرخ اونس را برای بازار طلای داخل فراهم آورده است. علاوه‌بر این سکه که پیش از این به‌دلیل رکود و منعکس نکردن افزایش قیمت‌های اونس، نسبت به طلای جهانی عقب افتاده و اصطلاحا حبابدار شده بود، با افزایش قیمت‌های اخیر تا حد زیادی با اونس منطبق شده است. فعالان بازار امیدوارند که ادامه این روند و همراهی بازار طلای داخل، با اونس جهانی به عملکرد بهتر بازار طلای داخل کمک کند.
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در آخرین ساعات مبادلات روز جمعه، با کاهش روبه‌رو شد. فلز زرد رنگ دیروز صبح کار خود را با افزایش قیمت شروع کرد، با این وجود نتوانست افت قیمت شب جمعه را به‌طور کامل جبران کند. برخی از کارشناسان آمارهایی را که در روز جمعه از اقتصاد ایالات‌متحده منتشر شدند در نوسان قیمت فلز گرانبها موثر می‌دانند. آنها بر این باورند که افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده در اقتصاد آمریکا و رشد شاخص تجاری شیکاگو قیمت جهانی طلا را در آخرین ساعات مبادلات روز جمعه کاهش داد، اما اینها تنها آمارهایی نبودند که در روز جمعه از اقتصاد آمریکا منتشر شدند. به گزارش «بلومبرگ» رشد تولیدات ناخالص داخلی ایالات‌متحده با مقادیر پیش‌بینی شده انطباق تقریبی داشت و شاخص مربوط به وضعیت فروش مسکن در این کشور از مقادیر پیش‌بینی شده قدری ضعیف‌تر بود. این در حالی است که آمارهای مساعدی که در خصوص فروش مسکن در ژانویه منتشر شده بود، افت قیمت طلا را به دنبال داشت. کارشناسان پیش از این اظهار کرده بودند که وضعیت مسکن در ایالات‌متحده همچنان با مشکل روبه رو است و انتشار آمارهای امیدوارکننده در یک دوره نشانه اتمام مشکلات مسکن در این کشور نیست.
به هر روی برآیند رویدادهای روز جمعه به ضرر طلا تمام شد و قیمت این فلز قدری افت کرد. به‌رغم کاهش قدرت تاثیرگذاری آمارهای اقتصادی ایالات‌متحده بر بازار فلز زرد رنگ سرمایه‌گذاران بین‌المللی همچنان نگران وضعیت اقتصادی این کشور هستند و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا برای خرید طلا داشته است. بحران سیاسی اوکراین و سایر کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز موجب شده تا تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین‌المللی با افزایش روبه‌رو
شود.
بر این اساس، باید منتظر بود و دید آیا بی‌نظمی‌هایی که طلا را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی جذاب کرده است می‌تواند تقویت ادامه‌دار این فلز را موجب شود یا اینکه بهبود اوضاع اقتصادی جهان به‌زودی افت قیمت طلا را به دنبال خواهد داشت.
رویدادهای مهم
هفته پیش رو را می‌توان هفته‌ای پر از رویداد‌های مهم اقتصادی عنوان کرد. مهم‌ترین رویداد اقتصادی در هفته جاری و شاید هم ماه جاری اعلام شمار استخدامیان بخش غیر‌کشاورزی آمریکا در ماه فوریه است. این داده‌ها در حالی اعلام می‌شود که اعلام دو ماه متوالی از داده‌های نا‌مناسب باعث حساسیت بیشتر بازارهای مالی روی این داده‌ها شده است.
انتظار می‌رود شمار استخدامیان بخش غیر‌کشاورزی در ماه فوریه به رقم ۱۵۱ هزار نفر برسد و نرخ بیکاری نیز روی ۶/۶ درصد باقی بماند. داده‌هایی ضعیف‌تر از این انتظارات می‌تواند تردید بازارهای مالی را برای ادامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی
«فدرال رزرو» بالاتر ببرد و به ادامه رشد بهای طلا در بازارهای مالی کمک کند.
از دیگر رویدادهای مهم این هفته نشست‌های بانک مرکزی در اروپا و انگلیس است که البته تغییری در نرخ بهره این بانک‌ها انتظار نمی‌رود. اعلام داده‌های اقتصادی شاخص مدیران خرید نیز بخش دیگری از داده‌های اقتصادی هفته را تشکیل می‌دهد که شاید مهم‌ترین بخش این داده‌ها مربوط به چین باشد؛ چراکه این کشور در هفته‌های اخیر با افت مولفه‌های اقتصادی روبه‌رو بوده است و داده‌های اقتصادی در این کشور بیش از پیش مورد توجه خواهد بود.

نوسان قیمت‌ها در بازار آخر سال